• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Oceanograf wyrusza w wielki rejs. Na trasie Gdynia-Kadyks- Gdynia 18 lokalizacji badawczych

Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Oceanograf wyrusza w wielki rejs. Na trasie Gdynia-Kadyks- Gdynia 18 lokalizacji badawczych

Partnerzy portalu

Oceanograf wyrusza w wielki rejs. Na trasie Gdynia-Kadyks- Gdynia 18 lokalizacji badawczych - GospodarkaMorska.pl

W czwartek 26 maja Oceanograf Uniwersytetu Gdańskiego wyruszy z Gdyni, przez Kilonię, Brest do Kadyksu w wielki rejs. Badania w ramach konsorcjum uczelni SEA-EU, do którego należy uczelnia z Gdańska prowadzone będą wodach terytorialnych Polski, Niemiec, Holandii, Francji i Hiszpanii. Zapytaliśmy, jaki jest naukowy cel tej wyprawy. 

Oceanograf, statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego w rejs wyruszy w czwartek o godz. 11. Na jego trasie znajdzie się 18 lokalizacji badawczych - od Morza Bałtyckiego, przez Morze Północne do Oceanu Atlantyckiego.

– Idea rejsu naszym statkiem została przedstawiona już w grudniu ubiegłego roku przez rektora uczelni podczas posiedzenia Rady Zarządzającej. Wyprawa jest świetną okazją do promocji sojuszu SEA-EU i zaprezentowania wspólnych działań w zakresie badań środowiska morskiego – mówi prof. Anna Jurkowska-Zeidler, prorektor ds. współpracy międzynarodowej na Uniwersytecie Gdańskim.

Czym jest SEA-EU i jaki ma związek z Oceanografem UG?

Przypomnijmy. Gdański uniwersytet należy do konsorcjum SEA-EU, które skupia sześć uczelni nadmorskich. Do tego prestiżowego grona należą również uczelnie z Kadyksu, Brestu, Kilonii, Splitu oraz Malty. Założeniem tego projektu jest współpraca naukowa, promowanie innowacji i szeroko pojęty transfer wiedzy.

– Oceanograf to nowoczesny statek badawczy oferujący sprzęt do prowadzenia multidyscyplinarnych badań na morzu – przypomina prof. Jurkowska-Zeidler i dodaje, że w ten sposób oceanograf jest znakomitą platformą dla partnerów SEA-EU do nawiązania nowej, jak i wzmocnienia już istniejącej współpracy badawczej. 

I tak jest w rzeczywistości, bowiem na pokładzie Oceanografa znajdują się różne rodzaje laboratoriów zaprojektowanych do prowadzenia naukowych projektów. Jednostka została wyposażona w system dynamicznego pozycjonowania. Oznacza to, że bardzo precyzyjnie zbiera dane oraz pobiera próbki. 

Wielki rejs uczelni konsorcjum SEA-EU. Przepłyną 4000 mil morskich, będą 39 dni na morzu

Zespół badawczy będzie złożony z od siedmiu do dziewięciu badaczy z różnych uczelni partnerskich SEA-EU zakwaterowanych na statku - za wyjątkiem jednodniowych rejsów naukowych z portów w Kilonii, Breście lub Kadyksie, kiedy na pokład zostanie zabranych dodatkowo 2-10 naukowców lub studentów. Natomiast stała załoga statku to dziewięć osób.

Jaki cel mają naukowcy biorący w rejsie, który liczy w sumie 4000 mil morskich?

Już dziś wiemy, że celem są trzy obszary tematyczne. Pierwszy dotyczy akumulacji płytkich gazów w osadach szelfu kontynentalnego (główny naukowiec: Aleksandra Brodecka -Goluch z Uniwersytetu Gdańskiego). Drugi temat podejmuje jakość powietrza w europejskich obszarach przybrzeżnych (główny naukowiec: Anita Lewandowska z Uniwersytetu Gdańskiego). Trzecim obszar skupi się na wielkoskalowych badaniach porównawczych zanieczyszczeń w europejskich wodach przybrzeżnych (główny naukowiec: Daniel Gonzales Fernandez z Uniwersytetu w Kadyskie).

CZYTAJ też: Uniwersytet Gdański współpracuje z uczelnią z nadmorskiej Odessy


Rejs Oceanografa w liczbach:

> ok. 4000 mil morskich (Gdynia-Kadyks-Gdynia) i 39 dni na morzu
> bardzo duży obszar badań - od Morza Bałtyckiego przez Morze Północne do Oceanu Atlantyckiego - 18 lokalizacji badawczych 
> badania prowadzone na wodach terytorialnych: Polski, Niemiec, Holandii, Francji i Hiszpanii
> 3 obszerne pakiety robocze obejmujące 10 zadań badawczych
> 43 naukowców morskich i studentów bezpośrednio zaangażowanych w tę morską kampanię

CZYTAJ TEŻ: Oceanograf UG. Jaką rolę może pełnić w rozwoju polskiego offshore? [WIDEO]

Oceanograf UG

Jednostka jest katamaranem o długości 46,03 m, szerokości 14 m i wysokości do pokładu górnego 6,55 m. Prędkość maksymalna statku to 12 węzłów, prędkość ekonomiczna to 10 węzłów. Przy tej prędkości zasięg statku to 2400 mil morskich.

Uczelnia informuje, że statek może przebywać na morzu do 21 dni bez zawijania do portu. Stała załoga składa się z kapitana i sześciu członków załogi.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.