• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Żegluga w sieci wyzwań. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-20/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Żegluga w sieci wyzwań. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-20/2022)

Partnerzy portalu

Żegluga w sieci wyzwań. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 16-20/2022) - GospodarkaMorska.pl

Armatorzy i inwestorzy żeglugowi nadal są nieco bardziej aktywni w zakresie transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych praktycznie we wszystkich segmentach tonażowych, niż w kontraktowaniu budów nowych jednostek. Wyjątek w ostatnich tygodniach mógł stanowić rynek kontenerowców. Ceny nowych jednostek są bardzo wysokie i nadal rosną.  Nie inaczej jest, jeśli chodzi o okrętowy złom. Stal jest w cenie, więc i oferty zakupu statków na przysłowiowe "żyletki" są atrakcyjne dla sprzedających, ale szerszego grona chętnych brak.

Jak zatem wyglądały ostatnie tygodnie w zakresie dostępności i perspektyw podaży tonażu?

  •     Jakie tendencje występowały w wybranych segmentach żeglugi?
  •     Czego armatorzy i stocznie powinny spodziewać się w najbliższej przyszłości?

O tym, ale również o szczegółowych danych i ciekawostkach z branży żeglugowej ostatnich tygodni z perspektywy inwestycji tonażowych w naszej cyklicznej analizie, ukazującej najistotniejsze dane z rynku.

RYNEK JEDNOSTEK WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

Tydzień 16. to cisza na rynku tonażu statków wielozadaniowych i ciężarowców. Nie odnotowano żadnej transakcji w zakresie używanego tonażu. Nie było też żadnych nowych zamówień. Nie odnotowano też żadnych złomowań.

W tygodniu 17. Wagenborg Shipping ogłosił zamówienie jednego plus jednego w opcji statku wielozadaniowego o nośności 14,3 tys. ton każdy. Zamówienie ma być realizowane w stoczni Niestern Sander. Statki będą posiadały najwyższą klasę lodową A1 i pierwsza z jednostek zostanie dostarczona do armatora w przeciągu pierwszej połowy 2023 roku. W tygodniu 18. i 19. oraz 20. nie odnotowano żadnych aktywności w zakresie nowych budów. 

Ewidentnie widać, że polityk armatorów w tym segmencie tonażu była i jest bardziej zrównoważona niż w innych segmentach. Inwestycje są tutaj realizowane w większości przypadków na miarę realnych potrzeb lub realizacji programów odnowień floty. 

RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH

W tygodniu 16. południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries ogłosiła zawarcie transakcji na budowę 6 kontenerowców o pojemności 7,900 TEU. Według informacji z rynku shipbrokerskiego armatorem tych jednostek będzie MSC. Wszystkie z tych statków mają być dostarczone do odbiorcy do czerwca 2026 roku. Na rynku pojawiła się też informacja, iż MSC zainteresowana jest również budową w stoczni New Times aż 14 jednostek o pojemności 8,000 TEU każda. Nowe statki miałyby być napędzane podwójnym zasilaniem, w tym LNG i być dostarczone do 2025 roku. Tydzień 17. to ogłoszenie przez stocznię Huanghai zamówienia przez SITC 10 nieudźwigowionych kontenerowców o pojemności 1,800 TEU każdy. Statki te mają być dostarczane do armatora w trakcie trwania 2024 roku. W tym samym tygodniu doszło do dwóch transakcji kupna – sprzedaży używanych kontenerowców. Łączna szacowana przez rynek wartość transakcji wyniosła około 37 mln USD.

W tygodniu 18. na rynku pojawiła się informacja, że Seaspan Corporation zamówił osiem kontenerowców o pojemności 8,000 TEU każdy. Zamówienie będzie realizowane w stoczni K Shipbuilding. Jednostka będzie wyposażona w podwójny napęd LNG. Dostawy tych statków będą następowały w latach 2024 – 2025. W tygodniu 19. nie odnotowano żadnych nowych zamówień jednostek kontenerowych.

Na rynku kontenerowców, pomimo korekt rynku było w ostatnim czasie sporo nowych zamówień. Jeśli taka tendencja utrzyma się w dłuższym terminie, to może to wieszczyć w pewnym być może nieodległym okresie powrót do problemu nadpodaży tonażu i kontynuację spadków oferowanych frachtów.

RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO

W tygodniu 16. stocznia Hyundai Samho Heavy Industries ogłosiła pozyskanie kontraktu na budowę dwóch samochodowców o pojemności 7,5 tys. CEU każdy. Miałyby być one dostarczone – pierwszy w ostatnim kwartale roku 2024, a druga z jednostek w styczniu 2025 roku. Według danych z rynku armatorem tych jednostek będzie znana marka żeglugowa Ray Car Carriers. Również w tygodniu 19 MOL zamówił 4 napędzane LNG samochodowce o pojemności 7 tys. CEU każdy. Jednostki mają być dostarczone w 2024 i 2025 roku.

Poza tym na rynku nie odnotowano żadnych innych nowych zamówień, ani transakcji kupna – sprzedaży statków ro-ro i promów.

Sytuacja wydaje się zatem w miarę stabilna z nadzieją na wzrosty w kolejnych miesiącach, które doprowadziłyby do większej pewności w realizacji nowych inwestycji.

RYNEK WYCIECZKOWCÓW

Pomimo coraz większej aktywizacji przewozów wycieczkowych, wznowieniu, przyspieszeniu realizacji zakontraktowanych już nowych budów – w zakresie nowych zamówień trwa cisza. Jedyną mocno zauważalną tendencją ostatnich tygodni na rynku wycieczkowców jest spadek ilości złomowanych jednostek. Oznacza to, że armatorzy najstarsze i najmniej efektywne jednostki już ze złomowali, natomiast widzą też perspektywy odbudowy rynku, więc potrzebują zachowania floty. Jest to zatem okres przejściowy, który najprawdopodobniej w przyszłości przekształci się ponownie w rynek większej ilości nowych zamówień. 

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.