Armatorzy i inwestorzy żeglugowi nadal są nieco bardziej aktywni w zakresie transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych praktycznie we wszystkich segmentach tonażowych, niż w kontraktowaniu budów nowych jednostek. Wyjątek w ostatnich tygodniach mógł stanowić rynek kontenerowców. Ceny nowych jednostek są bardzo wysokie i nadal rosną. Nie inaczej jest, jeśli chodzi o okrętowy złom. Stal jest w cenie, więc i oferty zakupu statków na przysłowiowe "żyletki" są atrakcyjne dla sprzedających, ale szerszego grona chętnych brak.
Jak zatem wyglądały ostatnie tygodnie w zakresie dostępności i perspektyw podaży tonażu?
O tym, ale również o szczegółowych danych i ciekawostkach z branży żeglugowej ostatnich tygodni z perspektywy inwestycji tonażowych w naszej cyklicznej analizie, ukazującej najistotniejsze dane z rynku.
RYNEK JEDNOSTEK WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW
Tydzień 16. to cisza na rynku tonażu statków wielozadaniowych i ciężarowców. Nie odnotowano żadnej transakcji w zakresie używanego tonażu. Nie było też żadnych nowych zamówień. Nie odnotowano też żadnych złomowań.
W tygodniu 17. Wagenborg Shipping ogłosił zamówienie jednego plus jednego w opcji statku wielozadaniowego o nośności 14,3 tys. ton każdy. Zamówienie ma być realizowane w stoczni Niestern Sander. Statki będą posiadały najwyższą klasę lodową A1 i pierwsza z jednostek zostanie dostarczona do armatora w przeciągu pierwszej połowy 2023 roku. W tygodniu 18. i 19. oraz 20. nie odnotowano żadnych aktywności w zakresie nowych budów.
Ewidentnie widać, że polityk armatorów w tym segmencie tonażu była i jest bardziej zrównoważona niż w innych segmentach. Inwestycje są tutaj realizowane w większości przypadków na miarę realnych potrzeb lub realizacji programów odnowień floty.
RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH
W tygodniu 16. południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries ogłosiła zawarcie transakcji na budowę 6 kontenerowców o pojemności 7,900 TEU. Według informacji z rynku shipbrokerskiego armatorem tych jednostek będzie MSC. Wszystkie z tych statków mają być dostarczone do odbiorcy do czerwca 2026 roku. Na rynku pojawiła się też informacja, iż MSC zainteresowana jest również budową w stoczni New Times aż 14 jednostek o pojemności 8,000 TEU każda. Nowe statki miałyby być napędzane podwójnym zasilaniem, w tym LNG i być dostarczone do 2025 roku. Tydzień 17. to ogłoszenie przez stocznię Huanghai zamówienia przez SITC 10 nieudźwigowionych kontenerowców o pojemności 1,800 TEU każdy. Statki te mają być dostarczane do armatora w trakcie trwania 2024 roku. W tym samym tygodniu doszło do dwóch transakcji kupna – sprzedaży używanych kontenerowców. Łączna szacowana przez rynek wartość transakcji wyniosła około 37 mln USD.
W tygodniu 18. na rynku pojawiła się informacja, że Seaspan Corporation zamówił osiem kontenerowców o pojemności 8,000 TEU każdy. Zamówienie będzie realizowane w stoczni K Shipbuilding. Jednostka będzie wyposażona w podwójny napęd LNG. Dostawy tych statków będą następowały w latach 2024 – 2025. W tygodniu 19. nie odnotowano żadnych nowych zamówień jednostek kontenerowych.
Na rynku kontenerowców, pomimo korekt rynku było w ostatnim czasie sporo nowych zamówień. Jeśli taka tendencja utrzyma się w dłuższym terminie, to może to wieszczyć w pewnym być może nieodległym okresie powrót do problemu nadpodaży tonażu i kontynuację spadków oferowanych frachtów.
RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO
W tygodniu 16. stocznia Hyundai Samho Heavy Industries ogłosiła pozyskanie kontraktu na budowę dwóch samochodowców o pojemności 7,5 tys. CEU każdy. Miałyby być one dostarczone – pierwszy w ostatnim kwartale roku 2024, a druga z jednostek w styczniu 2025 roku. Według danych z rynku armatorem tych jednostek będzie znana marka żeglugowa Ray Car Carriers. Również w tygodniu 19 MOL zamówił 4 napędzane LNG samochodowce o pojemności 7 tys. CEU każdy. Jednostki mają być dostarczone w 2024 i 2025 roku.
Poza tym na rynku nie odnotowano żadnych innych nowych zamówień, ani transakcji kupna – sprzedaży statków ro-ro i promów.
Sytuacja wydaje się zatem w miarę stabilna z nadzieją na wzrosty w kolejnych miesiącach, które doprowadziłyby do większej pewności w realizacji nowych inwestycji.
RYNEK WYCIECZKOWCÓW
Pomimo coraz większej aktywizacji przewozów wycieczkowych, wznowieniu, przyspieszeniu realizacji zakontraktowanych już nowych budów – w zakresie nowych zamówień trwa cisza. Jedyną mocno zauważalną tendencją ostatnich tygodni na rynku wycieczkowców jest spadek ilości złomowanych jednostek. Oznacza to, że armatorzy najstarsze i najmniej efektywne jednostki już ze złomowali, natomiast widzą też perspektywy odbudowy rynku, więc potrzebują zachowania floty. Jest to zatem okres przejściowy, który najprawdopodobniej w przyszłości przekształci się ponownie w rynek większej ilości nowych zamówień.
Fot. Depositphotos
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju