Ze względu na dobrą koniunkturę na rynku frachtowym a także spadającą już od pewnego czasu podaż tonażu, wartości statków niemal wszystkich segmentów mocno wzrastają. Uśrednione dane dla ostatnich 3 miesięcy wskazują, że zmiany wynoszą około plus 12 proc. Dodatkowo wzrosty cen stali, powszechna niepewność tego, jak zachowa się rynek, nie dają podstaw do przeprowadzania bezpiecznych i dużych zakupów, czy też zamówień bez gwarancji pokrycia kontraktowego. Ci z armatorów, którzy mieli nosa i możliwości do przeprowadzenia inwestycji już je zrealizowali w odpowiednim czasie. Inni, którzy przymierzali się do nich – starają się szybko finalizować swoje transakcje, aby ustrzec się dalszych podwyżek lub też na razie zawieszają projekty. Stąd też jak wskazują dane rynkowe dotychczasowy spadek zamówień w 2022 roku liczony do analogicznego okresu roku poprzedniego wynosi około 50 procent!
O tym, ale również o szczegółowych danych i ciekawostkach z branży żeglugowej ostatnich tygodni z perspektywy inwestycji tonażowych w naszej cyklicznej analizie, ukazującej najistotniejsze dane z rynku.
Rynek jednostek wielozadaniowych i ciężarowców
W tygodniu 12. odnotowano jedynie jedną transakcję kupna-sprzedaży drobnicowca wielozadaniowego, którego wartość wyceniono na 9 mln USD. W tym samym tygodniu nie odnotowano żadnych złomowań ani też nowych zamówień. W tygodniu 13. i 14. nie miały miejsca żadne transakcji kupna-sprzedaży drobnicowców wielozadaniowych z drugiej ręki. Nie było również żadnych złomowań tego typu jednostek ani żadnych zamówień w tym zakresie.
Zresztą spadki w zakresie nowych zamówień dla dotychczasowego okresu 2022 roku w stosunku do poprzedniego roku 2021 wynoszą dla drobnicowców wielozadaniowych aż około 80 procent. Dla przypomnienia wcześniejszy poziom zamówień i tak był na niskim poziomie, wynikającym z ostrożności armatorów.
Niemniej jednak w ostatnich trzech tygodniach dostarczono do światowej floty kilka jednostek wielozadaniowych – głównie dla podmiotów z Azji.
Rynek statków kontenerowych
W skali trzech ostatnich miesięcy ceny jednostek kontenerowych wzrosły średnio o około 18 procent. Najwięcej na wartości zyskiwały statki kontenerowe o przybliżonej pojemności 4 500 – 5 000 TEU. Dla takich statków o średniej wieku 10 lat średnie wzrosty wynosiły około 33%.
W tygodniu 13. doszło do dwóch transakcji kupna-sprzedaży używanych pojemnikowców na łączną kwotę 17 mln USD. W tym samym tygodniu nie zezłomowano żadnej jednostki, natomiast zamówiono aż 47 kontenerowców o łącznym DWT 4 850 tys. i wartości 966 mln USD!
W tygodniu 14. doszło do dwóch transakcji kupna-sprzedaży używanych jednostek kontenerowych. Wartość transakcji opiewała na kwotę 35 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań, za to było aż 6 nowych zamówień o wartości 627,2 mln USD.
Niemniej, jak podają różne źródła rynkowe, spadki zamówień nowych jednostek w skali dotychczasowej części roku w stosunku do roku poprzedniego wynoszą 8 procent, co jest jednak najmniejszym spadkiem wśród innych segmentów żeglugi i rodzajów tonażu.
Rynek promów i statków ro-ro
Ze względu na duże zapotrzebowanie na tonaż ro-ro – rośnie ich średnia wartość. Dla przykładowych 10-letnich jednostek o linii ładunkowej o długości 2 500-4 000 metrów w okresie trzech ostatnich miesięcy ceny zwiększyły się o średnio 23-24%.
W tygodniu 12. nie odnotowano żadnych aktywności tonażowych. Podobnie było w tygodniach 13., 14. oraz 15.
Aktualnie pozyskane dane rynkowe wskazują, że wcześniej, bo na początku marca, nastąpił zakup jednostki ro-pax Epsilon o nośności 8 615 ton wybudowanej w 2011 roku za kwotę około 50 mln EUR przez spółki związane z Euroafrica Shipping. Jest to grupa żeglugowa wywodząca się z Polski i posiadająca swoje biura zarządu nad flotą w Szczecinie.
Pomimo wyników ostatnich tygodni, jak wskazują na to dane międzynarodowych rynków żeglugowych, tonaż ro-ro jest w zasadzie jedynym rodzajem jednostek, który osiąga dodatnią dynamikę nowych zamówień. Ilość nowych jednostek ro-ro dotychczas zamówionych w 2022 roku jest o około 8-9 procent wyższa niż w analogicznym okresie 2021 roku.
Rynek wycieczkowców
Jeszcze w marcu na rynku odnotowano złomowanie w Turcji jednej jednostki wycieczkowej. Chodzi o wybudowanego w 1975 roku wycieczkowca o nazwie Delphin o DWT 2 851.
W tygodniach 12-15 nie odnotowano żadnych transakcji kupna-sprzedaży, złomowań, czy nowych zamówień wycieczkowców.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española