• <
nauta_2024

Stępka pod prom budowany w Remontowa Shipbuilding S.A. została położona

09.07.2024 14:46 Źródło: Remontowa Shipbuilding S.A.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stępka pod prom budowany w Remontowa Shipbuilding S.A. została położona

Partnerzy portalu

Fot. Remontowa Shipbuilding S.A.

Z udziałem przedstawicieli gdańskiej stoczni oraz norweskiego zamawiającego odbyła się 9 lipca ceremonia położenia stępki pod pierwszy z dwóch promów o napędzie hybrydowym. Statek powstaje w związku z wprowadzaniem na morski rynek Norwegii niskoemisyjnych jednostek transportowych.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele wykonawcy budowy z Remontowa Shipbuilding S.A., zamawiającej norweskiej firmy żeglugowej Torghatten Nord AS oraz inni zaproszeni goście. Po okolicznościowych przemówieniach nastąpiło symboliczne położenie stępki. Wiązało się to z zaplombowaniem w elemencie tworzącym spodnią część kadłuba pamiątkowego medalu. Następnie reprezentanci wykonawcy, zamawiającego i certyfikatora DNV podpisali protokół potwierdzający ten kolejny etap prac stoczniowych. Przypomnijmy, że uroczystość z okazji cięcia blach pod tę jednostkę miała miejsce w maju tego roku.

Budowany statek jest oznaczony jako B 620 i powstaje na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranej przez biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Stawia on szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów, charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na maksymalną, możliwą do osiągnięcia redukcję zużycia energii. Ma być to jednostka zgodna z wytycznymi IMO w zakresie ograniczania emisji CO2 jak i dekarbonizacji żeglugi.

Fot. Sławomir Lewandowski/PortalMorski.pl


Długość całkowita promu wyniesie 63,65 metra, szerokość 15,5 metra i wysokość do pokładu głównego 4,8 metra. Kształt kadłuba ma sprzyjać wydajności żeglugi. System operowania statkiem ma posiadać wiele rozwiązań sprowadzających się do tego, żeby zużycie energii było minimalizowane. Jednostka zostanie wyposażona w dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów, które mają być używane w sytuacji awarii, zastępując tym samym systemy bateryjne. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej przy nabrzeżu w czasie rozładunku/załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często,  jako że pojedyncze przejście jednostki z punktu A do punktu B będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut. Maksymalna liczba pasażerów promu, łącznie z załogą, wyniesie 149 osób. Statek będzie tez zdolny do przewozu samochodów osobowych i ciężarowych, odpowiednio 50 i 6 sztuk.

W latach 2018 – 2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla odbiorców z Wielkiej Brytanii. Ponadto dla Torghatten Nord w latach 2011-2013 zbudowała osiem promów, w tym cztery o napędzie LNG. Zdobywając kontrakt na dziewiąty prom dla tego armatora, włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym. Gdańska stocznia od lat rozwija swoją ofertę w postaci budowy niskoemisyjnych jednostek, z których większość dostarczyła na rynek norweski. Nowy kontrakt na budowę promu dla Torghatten Nord AS, ma być jednocześnie kolejnym krokiem w rozwoju kompetencji stoczni jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym.

Budowany od maja tego roku prom ma zostać przekazany zamawiającemu w I kwartale 2026 roku. Będzie obsługiwał morskie połączenie Stornes-Bjørnerå.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.