Biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting z siedzibą w Gdańsku zaprezentowało swoją koncepcję ekologicznego statku przeznaczonego do transportu ciekłego dwutlenku węgla CO2. RMDC 4580 LCO2 Carrier 12000m3 ma wpisywać się w koncepcje dekarbonizacji żeglugi, wykorzystując nowoczesne rozwiązania związane z wykorzystaniem nisko- i zeroemisyjnych środków napędu. W ten sposób jednostka transportowa ma jednocześnie wykonywać obowiązki zgodnie z przeznaczeniem oraz pozostawać przyjazną środowisku naturalnemu.
Dwupaliwowy transportowiec LCO2 ma wykorzystywać metanol jako główne paliwo, aby znacznie zmniejszyć emisję CO2 i innych zanieczyszczeń. Alternatywnie zastosowano możliwość wykorzystania MDO jako drugie paliwo, poprawiając elastyczność eksploatacji jednostki. Dwa niezależne zbiorniki typu C umożliwią transport do 12000 m3 ciekłego CO2 jak i innych ładunków, w tym choćby LPG. Mogą one być bunkrowane po instalacji dodatkowego wyposażenia do ich obsługi.
Długość jednostki ma wynosić ok. 130 metrów, szerokość 24 metry, wysokość do pokładu głównego 13 metrów, natomiast zanurzenie sięgać do 9,5 metra. Załoga ma liczyć 12 osób. W skład napędu wejdą dwupaliwowy silnik główny na metanol/MDO o mocy 6950 kW, dwa silniki pomocnicze 1000 kW każdy i dziobowy ster strumieniowy o mocy 1000 kW. Wyposażenie mają stanowić także drugi dziobowy ster strumieniowy zamontowany na dziobie, zapewniający lepszą manewrowość i żuraw do obsługi węży (1,5T, 18 metrów) i dwa niezależne zbiorniki typu C na ok. 12000 m3 ciekłego CO2, Dla członków załogi mają być przeznaczone w pełni klimatyzowane pomieszczenia mieszkalne, zapewniające komfort podczas przemieszczania się na morzu.
W związku z dążeniem do ograniczania emisji CO2 i innych substancji coraz więcej firm poszukuje alternatywnych rozwiązań w zakresie napędu statków przeznaczonych do rybołówstwa, transportu oraz offshore. Dużym zainteresowaniem cieszą się wodór, metanol oraz baterie elektryczne. Do tego dochodzą takie rozwiązania jak ożaglowanie czy systemy smarowania powietrzem kadłuba uwydajniające przemieszczanie się oraz zmniejszające zużycie paliwa. W ten sposób przedsiębiorstwa chcą być bardziej przyjazne środowisku i jednocześnie stając się atrakcyjne dla świadomych odbiorców. Stąd powstaje wiele projektów innowacyjnych statków, które potencjalnie, w przyszłości, będą przemierzać morza i oceany.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów