• <
nauta_2024

W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. rozpoczyna się budowa promu dla norweskiego armatora

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. rozpoczyna się budowa promu dla norweskiego armatora

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Na terenie gdańskiej stoczni 8 maja odbyło się cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym dla norweskiej firmy żeglugowej Torghatten Nord AS. To kolejny statek powstający na terenie zakładu, w powstającego w ramach rozwijanej oferty w postaci budowy niskoemisyjnych jednostek, z których większość wchodzi właśnie na morski rynek w Norwegii.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele Remontowa Holding S.A., Torghatten Nord AS, a także przedstawiciele instytucji zaangażowanych w budowę statku w ramach łańcucha dostaw. Symboliczny moment rozpoczęcia budowy wiązał się z uruchomieniem maszyny stoczniowej, która rozpoczęła wykrajanie blachy pod przyszły statek. Następnie przedstawiciele wykonawcy, zamawiającego i certyfikatora DNV podpisali protokół potwierdzający rozpoczęcie prac stoczniowych.

- Dla nas ta dzisiejsza uroczystość jest bardzo ważna, bo wracamy do współpracy z naszym klientem, dla którego w przeszłości projektowaliśmy i zbudowaliśmy osiem promów różnej wielkości. Także stąd bardzo się z tego cieszymy, że wróciliśmy do współpracy. Jednocześnie dla tego armatora złożyliśmy kilka kolejnych ofert na promy, wszystkie z napędem elektryczno-hybrydowym. Liczymy, że będziemy kontynuowali tą współpracę - podkreślił Dariusz Jaguszewski, prezes Remontowa Shipbuilding S.A.

Prom oznaczony jako B 620 jest budowany na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS. Co istotne, firma ta jest wspierana, w zakresie dokumentacji roboczej, przez biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Wedle zamierzeń nowy statek o napędzie hybrydowym będzie eksploatowany w wymagających warunkach, w tym w rejonie Koła Podbiegunowego. Jego projekt stawia szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów, charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na maksymalną możliwą redukcję zużycia energii. System operowania statkiem ma posiadać wiele rozwiązań sprowadzających się do tego, żeby zużycie energii było minimalizowane. Ma być to jednostka zgodna z wytycznymi IMO w zakresie ograniczania emisji CO2 jak i dekarbonizacji żeglugi. Długość całkowita promu wyniesie 63,65 metra, szerokość 15,50 metra i wysokość do pokładu głównego 4,80 metra, a kształt kadłuba ma sprzyjać wydajności żeglugi. Zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów które mają być używane w sytuacji awarii i zastąpić systemy bateryjne. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często,  jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut. Maksymalna liczba pasażerów promu, łącznie z załogą, wyniesie 149 osób. Statek będzie tez zdolny do przewozu samochodów osobowych i ciężarowych, odpowiednio 50 i 6 sztuk.

Fot. Remontowa Shipbuilding S.A.


Gdańska stocznia od lat rozwija swoją ofertę w postaci budowy niskoemisyjnych jednostek, z których większość dostarczyła na rynek norweski. Nowy kontrakt na budowę promu dla Torghatten Nord, to jednocześnie kolejny krok w rozwoju kompetencji stoczni jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018 – 2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla odbiorców z Wielkiej Brytanii. Ponadto dla Torghatten Nord w latach 2011 – 2013 zbudowała osiem promów, w tym cztery o napędzie LNG. Zdobywając kontrakt na dziewiąty prom dla tego armatora, stocznia włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym.

W latach 2018 – 2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla pochodzących z Wielkiej Brytanii. Najnowsza jednostka, której budowa rozpoczęła się 8 maja 2024 roku, będzie obsługiwać połączenie Stornes-Bjørnerå. Jej przekazanie armatorowi jest zaplanowane na I kwartał 2026 roku.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.