Z udziałem głównego wykonawcy budowy, norweskiej stoczni Ulstein Verft, 16 maja odbyła się ceremonia cięcia blach pod jednostkę CSOV (ang. Commissioning Service Operation Vessels), mającej numer budowy nr 322. To kolejne przedsięwzięcie w związku z budową statków do obsługi morskich farm wiatrowych, w jakie jest zaangażowany zakład stoczniowy z Gdyni.
Budowa jest efektem zawartego w styczniu tego roku kontraktu między Ulstein Verft i JP Morgan Asset Management. Dotyczył on budowy dwóch jednostek Commissioning Service Operation Vessels (CSOV). Statki powstają dla Bernhard Schulte Offshore, a umowa obejmuje też opcję na dwa kolejne.
Statek ma długość 89,6 metra i jest oparty na platformie projektowej Ulstein SX222, wykorzystując technologię Twin X-Stern. Został zaprojektowany przez Ulstein Design & Solutions AS i dostosowany do potrzeb klienta, obejmującej pojedyncze kabiny dla 110 osób i całkowite zakwaterowanie dla łącznie 132 osób. Konstrukcja kadłuba przekłada się na doskonałe właściwości morskie w trudnych warunkach pogodowych i morskich. Jednostka będzie wyposażona w hybrydowy system napędu akumulatorowego, ponadto napędzana metanolem, aby umożliwić operacje neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, z myślą o dekarbonizacji żeglugi. Statek ma być przygotowany do szerokiego zakresu operacji, w tym obsługi i konserwacji farm wiatrowych oraz wspierania ich budowy, wykorzystując w tym celu zoptymalizowane systemy pokładowe oraz dużą pojemność magazynową. W wyposażeniu znajdą się centralnie umieszczony trap W2W z układem kompensacji ruchu i winda do transportu personelu oraz ładunków. Do tego dochodzi też dźwig o udźwigu 5 ton i kompensatorem ruchu 3D.
To kolejne statki CSOV, które częściowo powstają na terenie zakładu Crist S.A. Przypomnijmy, że 6 kwietnia z hali dokowej w Ulstein Verft w Norwegii zwodowano statek CSOV Olympic Boreas, o numerze roboczym NB318, którego kadłub był budowany w 2022 roku w gdyńskiej stoczni. Była to jednostka powstająca na podstawie umowy pomiędzy Olympic a Ulstein, obejmującej budowę dwóch CSOV. Współpraca polskiego zakładu stoczniowego z norweskim rozpoczęła się w 2013 roku od projektu NB301. Od tego czasu w Criście zrealizowano na tej podstawie kilkanaście przedsięwzięć.

Fot. Ulstein

Fot. Ulstein

Fot. Ulstein
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów