• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 8-11/2022)

Partnerzy portalu

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 8-11/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Ostatnie tygodnie to głównie kontynuacja dotychczasowych trendów w zakresie inwestycji tonażowych. Pomimo pewnej aktywności – generalnie według twardych danych rynkowych jest ona niższa dla wielu z segmentów niż  jeszcze rok wcześniej. Rosną ceny okrętowego złomu, które utrzymują się na bardzo wysokich poziomach. Zdaje się, że niebawem zostanie przekroczona kolejna granica 700 USD za LDT – tonę statku pustego. Do rekordów z 2008 roku, kiedy stawka za tonę wynosiła około 800 USD jest zatem już bardzo blisko. Na rynku recyklingu okrętowego nadal brakuje statków przeznaczonych do utylizacji w stosunku do zgłaszanego zapotrzebowania. 

Rynek tonażowy w zawieszeniu – dla armatorów potrzebne jest bezpieczeństwo inwestycji.

RYNEK JEDNOSTEK WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

W tygodniu 8 nie odnotowano żadnych transakcji jednostkami używanymi w tym segmencie. Nie było również żadnych nowych zamówień, ani też złomowań. Z kolei w tygodniu 9 dokonano 2 sprzedaży używanych jednostek wielozadaniowych o wartości około 28 mln USD. W tym samym tygodniu nie odnotowano żadnych złomowań tego typu jednostek. Zakontraktowano również 2 nowe jednostki o nośności 64 tysięcy ton łącznie. W kolejnym tygodniu 10 - brak aktywności w zakresie transakcji tonażem używanym. Nie odnotowano też żadnych nowych zamówień, ani też złomowań.  

Jak widać obecny stan rynku tonażowego jednostek wielozadaniowych i ciężarowców nadal nie wykazuje się szczególną aktywnością. Okres jesienno – zimowy obfitował w pewną ilość zamówień, jednakże niepewność sytuacji wstrzymuje armatorów przed dalszymi większymi inwestycjami. Obecna sytuacja geopolityczna a także rynków frachtowych i czarterowych może nadal trzymać inwestycje rozwojowe w bardzo ograniczonych ramach.

RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH

W tygodniu 8 odnotowano 8 transakcji kupna – sprzedaży używanych kontenerowców. Zainwestowany kapitał w te transakcje wyniósł około 363 mln USD. Jeśli chodzi o ilość sprzedaży, to było to o około 30 % mniej niż w tym samym tygodniu rok wcześniej. W tym samym tygodniu zakontraktowano 9 nowych pojemnikowców, jednakże stanowiło to również spadek o 31%, porównując do analogicznego tygodnia 2021 roku. Ze względu na nadal dobry rynek frachtowy i czarterowy oraz towarzyszące tej sytuacji duże zapotrzebowanie na jednostki kontenerowe nie odnotowano w tym tygodniu żadnych złomowań kontenerowców. W tygodniu 9 odnotowano 6 transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych dla tego segmentu o wartości 170 mln USD, co jednakże stanowiło wolumen o 25 % mniejszy niż w tym samym tygodniu rok wcześniej. Podobnie jak w poprzednim tygodniu nie odnotowano żadnego złomowania, jednakże zamówiono sporą ilość nowych jednostek kontenerowych, bo aż 16 statków o wartości około 786,8 mln USD, co stanowiło z kolei wzrost w porównaniu do tego samego tygodnia poprzedniego roku aż o 300%. 

W kolejnym tygodniu 10 odnotowano 5 transakcji kupna – sprzedaży jednostek kontenerowych na łączną kwotę 333 mln USD. Zamówiono ponownie 16 kontenerowców, podobnie jak w poprzednim tygodniu, ale na łączną sumę transakcyjną około 1 mld USD. Jednocześnie żadnego kontenerowca nie zezłomowano. 

Jak widać w ostatnich tygodniach nadal istnieje duże zapotrzebowanie na jednostki kontenerowe. Jednakże dane pokazują, iż korekty rynku a także niepewność, co do przyszłości rozwoju handlu morskiego realizowanego za pomocą kontenerów nieco przygasza apetyty inwestorów, tworząc ujemne wyłomy w ilościach inwestycji tonażowych w porównaniu do danych zeszłego roku. Czy te zachwiania rynku przełożą się na stały trend spadkowy? Najbliższe tygodnie i miesiące wskażą jak będzie kształtowała się sytuacja w tym zakresie.

RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO

Zarówno w tygodniu 8 jak i 9 nie odnotowano ani żadnych transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych, ani też nowych zamówień, ani też złomowań. W tygodniu 10 odnotowano za to 2 transakcje kupna – sprzedaży jednostek ro-ro na kwotę transakcyjną 78,5 mln USD. Nie było jednak żadnych nowych zamówień jak również złomowań.

Pomimo pewnych symptomów poprawy rynku czarterowego i frachtowego widać jednak, że apetyty inwestycyjne armatorów w ostatnich tygodniach mocno się osłabiły. Sytuacja na rynku będzie decydować w okresie krótkoterminowym jak rynek tonażowy promów i jednostek ro-ro będzie się zachowywał w kolejnych tygodniach i miesiącach. Długoterminowo jednak rozwój rynku inwestycji tonażowych w szczególności promów nie powinien być zagrożony. Wymogi środowiskowe, zaawansowany wiek wielu z jednostek i potrzeba ich wymiany wskazuje na to, że jest to obiecujący rynek w dłuższym okresie czasu. 

RYNEK WYCIECZKOWCÓW

W tygodniach 8-10 nie odnotowano żadnych zamówień, ani też złomowań jednostek wycieczkowych.  

Pojawiła się jednak pozytywna informacja, iż w dniu 18 marca br. dokonano cięcia blach dla nowej budowy wycieczkowca „Carnival Jubilee” armatora Carnival Cruise Line w niemieckiej stoczni Mayer Werft w Papenburgu. Statek będzie posiadał wyporność 182,800 ton. W trakcie eksploatacji operator będzie oferował za pomocą tego statku 7 – dniowe wycieczki na Karaibach.

Zapowiadana pełna reaktywacja rynku wycieczek morskich może być znowu przytłumiona przez mocny wzrost kosztów podróży. Niemniej jednak na rynku tonażowym widać pewne sygnały odbudowy rynku. W kolejnych okresach nie będzie może wielu wielkich inwestycji i intensywnego rozwoju, ale aktywności powinno być więcej. 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.