• <
nauta_2024

Analiza rynku tonażowego (tydzień 6-9/2022)

Partnerzy portalu

Analiza rynku tonażowego (tydzień 6-9/2022) - GospodarkaMorska.pl

Po wybuchu wojny ukraińsko-rosyjskiej sytuacja zarówno na rynku frachtowym, czarterowym jak i tonażowym stała się jeszcze bardziej dynamiczna i nieprzewidywalna. Obarcza to niewątpliwie inwestycje tonażowe dodatkowym ryzykiem, ale też szansą. Nikt bowiem nie wie jak sytuacja będzie wyglądała za jakiś czas.

Niewątpliwie krótkoterminowe zapotrzebowanie na wiele typów tonażu jest aktualnie bardzo duże i ten trend wzrasta. Widać to w wielu segmentach żeglugi. Na rynku złomowań statków nadal istnieje bardzo duży popyt, jednakże kandydatów do recyklingu jest jak na lekarstwo, co mocno ogranicza aktywność zakładów złomowych. Jak kryzysowa sytuacja na świecie wpłynie na rynek tonażowy w przyszłości? Trudno to do końca określić, natomiast w niniejszej analizie przedstawiamy trendy ostatnich tygodni.

Rynek masowców

Dużo aktywności odnotowano na rynku statków używanych i to w różnych sektorach. Ceny masowców w ostatnich tygodniach nieznacznie wzrastały.

W tygodniu 6., licząc rok do roku odnotowano 50 proc. transakcji mniej dla jednostek używanych tego segmentu, 63 proc. mniej nowych zamówień i 100 proc. mniej złomowań. W tygodniu 7. na rynku było 12 transakcji kupna-sprzedaży statków masowych o wartości około 222,5 mln USD. W tym samym czasie zezłomowano 2 masowce o nośności 343 tys. DWT.

W kolejnym tygodniu 8. doszło do transakcji kupna-sprzedaży 12 masowców. Była to liczba o połowę mniejsza niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Zamówień nowych masowców było 2, co oznaczało w stosunku do tego samego tygodnia zeszłego roku spadek o 71 proc. Mniej było również złomowań, bo tylko jedno, co oznaczało z kolei spadek w stosunku do 8 tygodnia roku 2021 o 67 proc.

Natomiast tydzień 9. przyniósł dalsze ożywienie rynku kupna-sprzedaży jednostek używanych.

Na rynku odnotowano 13 transakcji, było to jednak o 43 proc. mniej niż w tym samym tygodniu zeszłego roku.

Nowych zamówień było 3. To również w stosunku do zeszłego roku było o 63 proc. mniej.

W tygodniu 8 nie odnotowano żadnych złomowań. Różnica w stosunku do zeszłego roku wynosiła 4 statki.

Rynek gazowców LNG

Szczególne zainteresowanie w zakresie nowych budów odczuwa rynek gazowców opanowany w znakomitej części przez stocznie południowokoreańskie. Związane jest to oczywiście z wielkim zapotrzebowaniem na gaz LNG i dalsze przewidywane wielkości tego zapotrzebowania.

I tak na przykład stocznia Samsung otrzymała w ostatnim tygodniu zamówienie na cztery duże gazowce LNG (pojemność około 174 tys. m3), które mają być dostarczone do odbiorcy w latach 2024-2025. Każda z tych jednostek została wyceniona na 209 mln USD. Rozwija się również rynek bunkierek LNG, a więc jednostek przeznaczonych do zaopatrywania innych statków o napędzie LNG w ten właśnie rodzaj paliwa. Zamówienie złożyła firma Seaspan Corporation w stoczni Nantong CIMC Soe w Chinach i dotyczy ono dwóch jednostek w opcji jednej dodatkowo. Dostawa statków zapowiada się na 2024 rok. Statki będą eksploatowane w Kanadzie.

W tygodniu 7. zanotowano jedną transakcję kupna-sprzedaży używanej jednostki. W tym samym tygodniu łącznie zamówiono aż 8 statków o łącznej wartości kontraktowej około 447 mln USD.

W kolejnym tygodniu doszło do 1 transakcji kupna-sprzedaży używanego gazowca a także do jednego złomowania. Jednocześnie w tym samym tygodniu doszło do zamówienia jednego gazowca o nośności
96 tys. ton. Kontrakt osiągnął wartość 217 mln USD.

W tygodniu 9. doszło do dwóch nowych zamówień gazowców. Suma transakcyjna wyniosła 400 mln USD.

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

Bardzo mało aktywności na rynku jednostek offshore. W tygodniu 8. i 9. nie odnotowano ani żadnych transakcji na rynku statków używanych, ani nowych zamówień, ani też złomowań. Jednakże zapotrzebowanie i zainteresowanie tonażem offshore stopniowo wzrasta.

Rynek tankowców

Na rynku tankowców nadal aktywność w zakresie nowego tonażu jest bardzo ograniczona, wręcz stłumiona. Szczególnie jeśli porównamy to do zainteresowania tonażem z innych segmentów. Jednakże analiza cen jednostek wskazuje na wzrosty wartości tankowców w różnych zakresach. Najbardziej dla największych jednostek, tzw. VLCC – Very Large Crude Carriers.

Najbardziej chwytliwe tankowce to te wyposażone w płuczki spalin, tzw. skrubery lub napędy ekologiczne. To te statki w pierwszej kolejności pozyskują najbardziej intratne zafrachtowania.

W tygodniu 6. ilość transakcji kupna-sprzedaży używanych tankowców była o 9 proc. większa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, natomiast nowych budów 83 proc. niższa. Za to złomowań było aż o trzykrotnie więcej.

W tygodniu 7. doszło do 12 transakcji kupna-sprzedaży tankowców na łączną kwotę około 131 mln USD. W tym samym czasie zezłomowano 3 tankowce. Zamówiono z kolei jeden nowy o nośności 54,8 tys. DWT.

W kolejnym tygodniu 8. doszło z kolei do 11 transakcji kupna-sprzedaży jednostek używanych (o 8 proc. mniej niż w analogicznym tygodniu rok wcześniej). W tym samym tygodniu odnotowano tylko jedno zamówienie tankowca, co było aż o 80 proc. mniej niż w zeszłym roku w analogicznym tygodniu.

W tygodniu 8. złomowań było natomiast 4, o 100 proc. więcej niż w tym samym tygodniu rok wcześniej.

W tygodniu 9. swoich właścicieli zmieniło 9 tankowców. Liczba ta była o 8 proc. mniejsza w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku. Zamówiono tylko jeden nowy tankowiec, co było wynikiem
o 75 proc. słabszym niż w 2021 roku. Do złomowania poszły 4 tankowce, co z kolei było aż o 100 proc. więcej niż w tygodniu 9. roku 2021.

Dane ostatnich tygodni wskazują, iż może to być początek ozdrawiania tego segmentu, ale z całą pewnością będzie to wymagało jeszcze dużo czasu.

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.