• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 5-7/2022)

Partnerzy portalu

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 5-7/2022) - GospodarkaMorska.pl

Kolejne tygodnie początku nowego roku to czas aktywizacji rynku tonażowego w wielu obszarach. Na koniec stycznia aktualny portfel złożonych nowych zamówień w 2022 roku na wszystkie typy statków wynosił 77 jednostek, jednakże nadal było to o 40% mniej w porównaniu do danych z zeszłego roku. Niemniej jednak zapotrzebowanie na tonaż widać między innymi po cenach statków, które mocno wystrzeliły w górę. W uśrednieniu są one obecnie najwyższe od 10 lat. 

W trendzie trzymiesięcznym wszystkie sektory używanych jednostek pływających odnotowały wzrost w wysokości około 9%. Dla nowych jednostek w tym samym okresie ceny zwiększyły się 

za to o około 2,4%. Dalszego pobudzenia doznaje też rynek recyklingu okrętowego, gdzie coraz bardziej rosną ceny złomu. Pomimo tego niewiele jest tutaj przykładów złomowań jednostek z segmentów omawianych w niniejszej analizie. Jeśli już dotyczy to co najwyżej niewielkiej ilości statków pasażerskich i promów, ewentualnie skromnej ilości jednostek ro-pax. Niemniej jednak wielu z armatorów, którzy planowali wcześniej złomowania a wstrzymywali się ze względu na warunki rynku teraz powracają do rozważań na temat realizacji swoich wcześniejszych planów.

Coraz droższe statki z naciskiem na ekologię

RYNEK JEDNOSTEK WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

W sektorze jednostek wielozadaniowych armator Schoeller Holdings potwierdził wcześniej zadeklarowaną opcję na dwa statki MPP/Heavylift o pojemności 2,000 TEU każdy (cała seria obejmie aż 6 statków tego samego typu). Realizacją tego zamówienia zajmie się stocznia Huangpu Wenchong, która dostarczy obie jednostki w drugiej połowie 2025 roku. 

W dniu 18 lutego Chipolbrok odebrał swój nowy statek m/v „Herbert” o nośności 62 tysiące ton w ramach serii czterech tego typu jednostek. 

Więcej na ten temat piszemy w naszym piątkowym artykule: Chipolbrok odebrał wielozadaniowy statek. Nadzór budowlany sprawował m.in. PRS.

RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH

W segmencie statków kontenerowych na rynku jednostek używanych duże zainteresowanie, ale transakcji nie ma aż tak wiele ze względu na nadal trwające mocne zapotrzebowanie na ten tonaż. Stąd też nadal pojawia się wiele nowych zamówień. Ceny nowych jednostek w ostatnich trzech miesiącach nadal wzrastały. Dla jednostek o pojemności ponad 20 tys. TEU wzrosty sięgały około 4,7 %, natomiast mniejszych kontenerowców o pojemności 2,750 TEU o około 5,2%. 

W okresie trzymiesięcznym wzrosty cen statków kontenerowych dla przykładowej 10-letniej jednostki o pojemności około 6,500 TEU osiągały nawet (plus) 41%! Dla mniejszej jednostki o pojemności 2,700 TEU było to już „tylko” (plus) 6%.

Pod koniec tygodnia 4 nowymi zamówieniami pochwalił się między innymi przewoźnik MSC, który w styczniu zawarł kontrakt na budowę 6 kontenerowców o pojemności 16 tys. TEU każdy o napędzie LNG w trybie tzw. Ammonia Ready. Jednostki będą wybudowane w 2024 i 2025 roku w stoczni Dalian Shipbuilding. W tym samym czasie również Sea Consortium zamówiło dwie jednostki o pojemności 7 tys. TEU w stoczni Shanghai Waigaoqiao. Kontenerowce te mają być wyposażone w płuczki spalin (ang. scrubber fitted) i mają być dostarczone w 2024 roku. W tym samym tygodniu doszło do też do transakcji kupna –sprzedaży 5 używanych jednostek kontenerowych o łącznej wartości 242,8 mln USD.

W tygodniu 5. stocznia Daewoo (DSME) ogłosiła podpisanie kontraktu na budowę jednostek kontenerowych o napędzie Dual Fuel LNG o pojemności 15,600 TEU każdy i będą dostarczone do odbiorcy w 2025 roku. Zamówienie zostało złożone przez nieznanego bliżej armatora z Europy. W tym samym tygodniu stocznia Hyundai Mipo ogłosiła, iż pozyskała dwa nowe niezależne kontrakty na budowę czterech statków o pojemności 2,800 TEU każdy, które mają być dostarczone w latach 2023 – 2024 dla jak na razie anonimowego armatora a także dwie jednostki tej samej wielkości dla armatora Euroseas z planowaną dostawą w tym samym okresie. W tym samym tygodniu doszło do transakcji kupna – sprzedaży 2 używanych jednostek kontenerowych o łącznej wartości 21,5 mln USD.

RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO

Zwiększa się też zapotrzebowanie na promy i jednostki Ro-Ro. Widać to między innymi po wzrostach cen. W okresie trzymiesięcznym dla przykładowej 10 – letniej jednostki Ro-Ro o długości linii ładunkowej 4,000 metrów wzrosty cen wyniosły 3%, natomiast dla tak samo wiekowej jednostki o długości linii ładunkowej 2,500 metra wyniosły 2%. 

W tygodniu 5. stocznia GSI Nasha ogłosiła pozyskanie kontraktu na budowę 2 samochodowców (ang. PCTC) o pojemności 7,000 CEU każdy. Zamówienie zostało złożone przez H-Line. Jednostki będą posiadały system napędu LNG Dual Fuel i zostaną obie dostarczone w 2025 roku. 

W tym samym tygodniu  CLdN podpisał kontrakt na budowę dwóch hybrydowych jednostek Ro-Ro w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo. Obie z jednostek zostaną dostarczone w pierwszej połowie 2025 roku. To zamówienie jest największą dotychczasową inwestycją tego przedsiębiorstwa. Każdy ze statków będzie posiadał długość 234 metrów i 8,000 metrów linii ładunkowej. Jednostki będą posiadały po dwa silniki typu LNG Dual Fuel MAN B&W ME-GI.  Oprócz tego stocznia GSI Nansha ogłosiła pozyskanie kontraktu od Grandi Navi Veloci na dwa promy o długości linii ładunkowej 3,100 metrów każdy. Jednostki mają być dostarczone do odbiorcy w 2025 roku.

W kolejnym 6. tygodniu Eastern Pacific Shipping zamówił dwa samochodowce o napędzie Dual Fuel LNG i pojemności 7,000 CEU każdy. Zamówienie będzie realizowane w stoczni CMJL Weihai, który wykona oba statki do 2025 roku.

O nowym zamówieniu promów poinformował również Mitsui O.S.K. Lines (MOL). Kontrakt na budowę ze stocznią Naikai Zosen ma dotyczyć dwóch jednostek o długości 199,4 m długości o napędzie LNG. Operatorem statków będzie marka Ferry Sunflower. Nowe promy mają zapewnić redukcję emisji CO2 o około 35%. Jednostki będą posiadały wyjątkową nowoczesną i opływową konstrukcję kadłuba oraz aerodynamiczne kształty ponad linią wodną. Jednostki będą posiadały mniejszą pojemność pasażerską, ale za to większą pojemność ładunkową. Statki zostaną dostarczone do operatora w 2025 roku i zastąpią dwie inne jednostki wybudowane w 2001 roku, obsługujące trasę Oarai – Tomakomai.

Nowoczesna sylwetka promów zamówionych przez japońskiego armatora MOL dla marki Ferry Sunflower.


Źródło: MOL

RYNEK WYCIECZKOWCÓW

Na bazie wymęczonego długotrwałym i przeciągającym się z różnym natężeniem kryzysem rynku powstają też nowe przedsiębiorstwa żeglugi wycieczkowej. Jednym z nich jest brytyjska firma Ambassador, która właśnie zakupiła już drugą jednostkę „Aidamira” od Costa Cruises. 

Poza tym inni operatorzy flot wycieczkowców informują, iż nowy sezon wycieczkowy chcą rozpocząć w jak największej skali, która ma być początkiem odbudowy tej branży po okresie pandemii.

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.