• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 2-5/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 2-5/2022)

Partnerzy portalu

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego  (tydzień 2-5/2022) - GospodarkaMorska.pl

Początek roku dla wielu z segmentów żeglugi nie był łatwy, jednakże długofalowe perspektywy są znacznie bardziej obiecujące niż warunki bieżącego okresu. Wskazywać może na to chociażby prognoza Międzynarodowego Funduszu Walutowego, który szacuje wzrost światowego PKB na 2022 roku o około 4,4 proc. 

Ostatnie tygodnie to duże spadki parametrów frachtowych żeglugi masowej, w większości przypadków lepsze warunki dla żeglugi wsparcia branży offshore ze względu na wyższe ceny ropy naftowej i planowane zwiększanie wydobycia surowca. Wysokie stawki frachtowe i czarterowe oferowane były na rynku spot dla chwytliwych obecnie statków do przewozu LNG. Rynek obficie korzystał z niedoboru tego tonażu oraz zwiększonego zapotrzebowania na transport gazu. Ale  i tutaj na koniec stycznia doszło do pewnego zachwiania. Ciężkie warunki, ale za to nacechowane większym optymizmem, co do przyszłości panowały wśród uczestników rynku zbiornikowców. Długotrwałe niekorzystne warunki frachtowe i czarterowe, wiele złomowań zbiornikowców a także nieodległa perspektywa większych ilości transportów oraz powiększonej wartości ładunków mogą wróżyć poprawę parametrów sektora zbiornikowców w najbliższych miesiącach.

W PRZYSZŁOŚĆ Z DUŻO WIĘKSZYM OPTYMIZMEM

RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH

Jak na razie sektor statków klasy Capesize w ostatnich tygodniach uzyskiwał słabe wyniki w zakresie frachtów i czarterów. Podobnie sytuacja wyglądała na rynku sektora Panamax. Spora ilość tego rodzaju tonażu przekierowuje się w inne potencjalne rejony zatrudnienia pod tzw. balastem. Wiele z jednostek oczekuje na propozycje przewozowe oraz czartery. 

Z kolei w sektorze Supramax / Ultramax kondycja rynku określona została przez analityków rynku jako mieszana. Są zatem regiony, gdzie ładunków dedykowanych tego typowi tonażu jest więcej. Stąd też oferowane stawki są tutaj mocno zróżnicowane. Spadki parametrów frachtowych i czarterowych obserwowano również w sektorze Handyzise i to zarówno w basenach Atlantyku jak i Pacyfiku.

Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy:

Źródło: The Baltic Exchange


Jednakże w dalszej perspektywie rynek oczekuje odbicia i coraz mocniejszego wzrostu, co ma nastąpić stopniowo po zakończeniu obchodów nowego roku w Chinach. Końcówka stycznia według indeksu Baltic Dry Index wskazuje, że moment wzrostu może się powoli rozpoczynać. Początek stycznia indeks wskazywał jak na razie niewielki, ale w miarę stały poziom około 1,400 punktów.

RYNEK OFFSHORE ENERGY

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Ostatnie tygodnie, to wzrastające ceny ropy naftowej na światowych rynkach. Baryłka ropy WTI kosztowała w ostatnich dniach stycznia około 88,48 USD, natomiast baryłka ropy Brent około 89,61 USD. Zdaje się, że tendencja będzie nadal wzrastająca. Świat wyczekiwał również na decyzję organizacji OPEC +, dotyczącą dokładnych informacji, co do wielkości wydobycia i dalszej polityki tej organizacji. Jak wynika z informacji z tego spotkania organizacja zamierza utrzymać wzrost wydobycia na poziomie 400 tys. baryłek dla miesiąca marca. W wyniku aktualnej sytuacji na początku lutego cena baryłki ropy wzrosła już do powyżej 90 USD.

W ostatnich 3 miesiącach dzienne stawki kontraktowe dla platform wiertniczych wzrastały średnio o 5% a dla pływających jednostek wiertniczych (ang. Mobile Drilling Units) tylko w samym styczniu o około 7%. Według analityków rynku wzrosty mogą być kontynuowane w kolejnych tygodniach i miesiącach.

Rynek transportu gazu

Ostatnie miesiące potwierdzały, że rynek gazowców jest coraz mocniejszy i taki trend zapowiadany jest w dłuższym okresie czasu. Zasługą jest oczywiście wzmożone zapotrzebowanie na transport gazu LNG. Stąd też średni poziom dziennych stawek czarterowych dla dużych jednostek do przewozu LNG wynosi obecnie nawet około 150 tys. USD. Jednakże na koniec stycznia w okresie tygodnia zaobserwowano spadek oferowanych stawek czarterowych dla jednostek o pojemności od około 140 tys. m3 do około 175 tys. m3 i to nawet o około 82 – 83%, licząc tydzień tydzień do tygodnia.

Zwiększoną częstotliwość transportów LNG widać w wielu portach świata, w tym między innymi w naszym gazoporcie w Świnoujściu, gdzie w czwartym tygodniu dotarła 150 dostawa tego surowca.

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

Polepszająca się sytuacja na rynku handlu ropą i gazem powoduje mocne wzmocnienie warunków oferowanych dla statków offshore. To samo dotyczy innych projektów dedykowanych temu rodzajowi tonażu tj.: wind offshore energy, czy konstrukcji offshore, tj. jak na przykład podmorskie gazociągi lub inwestycje hydrotechniczne. 

W ostatnich trzech miesiącach stawki czarterowe dla jednostek PSV na Morzu Północnym wzrosły o około 2 % (rynek spot)  do 5% (rynek kontraktów długoterminowych). Jednakże największe wzrosty dla tego typu jednostek i kontraktów długoterminowych miały miejsce na offshore Brazylii (+ 35%). Podobne trendy obserwowane są dla statków AHTS. Średnie trzymiesięczne wzrosty stawek dla tego typu jednostek w kontraktach długoterminowych wahały się od 1% (Azja, Afryka Zachodnia) do około 7%  (Morze Północne), przy czym ogólnie wyższy poziom stawek czarterowych na rynku spot panował na offshore Afryki Zachodniej. Dla AHTSów na Morzu Północnym trend trzymiesięczny na koniec stycznia wyniósł (- 31%). 

Kolejnymi kontraktami dla swoich jednostek szczycił się między innymi norweski armator Solstad Offshore ASA. Jak informował na swojej stronie statek PSV „Normand Sitella” pozyskał kontrakt dla jednego z brytyjskich operatorów na Morzu Północnym. Umowa zawarta jest od marca na rok, jednakże z opcją przedłużenia na dwa kolejne lata.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Ostatnie tygodnie to kontynuacja ciężkiego okresu dla armatorów i operatorów zbiornikowców. Niepewność związana z globalną sytuacją pandemiczną nie wpływa pozytywnie na nastroje armatorów i operatorów flot tankowców. Oferowane stawki frachtowe i czarterowe pozostawały na niskim poziomie. Sytuacja ta dotyczyła zarówno przewozów „dirty”, a więc surowej ropy naftowej jak i „clean”, a więc produktów pochodnych, tj. na przykład paliw.

Sytuacja zaczęła się nieco stabilizować od połowy stycznia. Z kolei pod koniec tego miesiąca spadki osiąganych stawek czarterowych osiągały jedynie największe jednostki VLCC (ang. Very Large Crude Carriers) a także jednostki klasy MR IMO 3, co wynikało wprost z nadpodaży dostępnego tonażu szczególnie w rejonach Azji. 

28 stycznia stawki czarterowe na rynku spot dla jednostek VLCC były średnio niższe nawet o 91% w stosunku do poprzedniego tygodnia. Dla tej klasy jednostek dostosowanych do wymogów i posiadających  tzw. skrubery, a więc płuczki spalin średnie spadki były niższe i wynosiły 24%, licząc tydzień do tygodnia. Ciekawym jest, iż trend dla stawek frachtowych VLCC w ostatnich miesiącach jest zupełnie odwrotny do wzrastającej produkcji ropy naftowej organizacji OPEC.

W tym samym czasie lepiej radził sobie sektor Suezmax, odnotowując licząc tydzień do tygodnia nawet wzrosty w stawkach czarterowych, ale uzależnionych od rejonu żeglugi. I tak dla przykładu na szlakach z Morza Śródziemnego na Daleki Wschód stawki dla jednostki o nośności 130 tys. ton wzrosły średnio o 48%, licząc tydzień do tygodnia. Dotychczas te parametry były w większości okresów z pewnymi opóźnieniami czasowymi skorelowane.

Straty w wysokości stawek frachtowych na dzień 28 stycznia, porównując do tygodnia ponosiły również zbiornikowce do przewozu produktów z ropy naftowej, a więc w zasadzie wszystkie sektory podsegmentu „clean” w pojedynczych podróżach. Spadki sięgały od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu procent. Niewiele było natomiast przykładów wzrostów. 

Nieco optymizmu dodają między innymi informacje spływające z branży wydobywczej ropy naftowej, gdzie planuje się zwiększenie wydobycia surowca. Zapotrzebowanie szacuje się tutaj na ten rok na poziomie sprzed pandemii. 

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.