• <

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 49/2021-1/2022)

10.01.2022 09:08 Źródło: własne
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 49/2021-1/2022)

Partnerzy portalu

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego  (tydzień 49/2021-1/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Uczestnicy światowych rynków frachtowych na przełomie roku bacznie obserwowali sytuację gospodarczą i polityczną świata, która dawała nieco optymizmu na warunki nowego roku 2022. Rok 2021 w ogólnym ujęciu był jednak dobrym okresem i żeglugowcy, działający w wielu segmentach tego rynku mają nadzieję na kontynuację trendów. Inaczej patrzą na to Ci, którzy za ten fracht muszą płacić.

W ostatnich tygodniach całego roku, które było nieco słabsze niż poprzednie miesiące, można było już powoli podsumowywać cały 2021 rok. Był on zapewne dużo lepszy przede wszystkim dla dotkniętej mocno dekoniunkturą żeglugi masowcowej, która odnotowywała najlepsze wyniki frachtowe od około 13 lat. Ostatni rok był jednak nadal ciężkim okresem dla przewozów realizowanych za pomocą zbiornikowców. Po korektach ostatnich tygodni rynek po zakończeniu okresu świąteczno – noworocznego liczy na odbicie rynku i dalsze trendy wzrostowe.

PRZEŁOM ROKU – WIĘCEJ ŁADUNKÓW, GAZ W CENIE I RYNEK TANKOWCÓW W POTRZEBIE
RYNEK PRZEWOZÓW MASOWYCH


Na tle wszystkich miesięcy roku ostatnie jego tygodnie nie były  jednak najlepsze. Spadki zarobków masowców były kontynuowane po jesiennym szczycie stawek frachtowych (7 października indeks Baltic Dry Index osiągnął poziom 5,650 punktów). W dniu 28 grudnia poziom indeksu wynosił 2,217 punktów. Początek roku, to pewnego rodzaju światełko w tunelu. Tylko 4 stycznia indeks wzrósł o 68 punktów do poziomu 2,285 punktów.


Wykres Baltic Dry Index na przełomie grudnia 2021 i stycznia 2022.


Źródło: The Baltic Exchange


W tygodniu 49 w sektorze Capesize na niektórych kierunkach brakowało tonażu Capesize. Odczytano to jednak jako pozytywny sygnał dla kolejnych okresów. Największe wzrosty obserwowano na Atlantyku (+ 23% w porównaniu do poprzedzającego tygodnia). Jednakże i w pozostałych regionach trend był pozytywny i średnia wzrostów frachtów wyniosła około 16% w porównaniu do tygodnia 48. Dla sektora Panamax był to kolejny tydzień z rzędu z poprawiającymi się stawkami frachtowymi. Podobnie dobry tydzień odnotował sektor Supramax, a to dzięki rynkowi atlantyckiemu. Rynek azjatycki był tutaj za to bardziej zbilansowany. Jak podawały media branżowe, w pierwszym tygodniu roku odnotowano przestój około 100 statków masowych, które utknęły w Indonezji ze względu na blokadę eksportu węgla z tamtego kraju.

RYNEK OFFSHORE ENERGY
Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Na początku roku cena baryłki ropy WTI kształtowała się na poziomie USD 76,67, natomiast Brent na poziomie USD 79,64. Nadal jest to dobra baza dla funkcjonowania i powolnego rozwoju branży offshore energy, dzięki czemu wiele z platform i pływających jednostek wiertniczych ma coraz lepsze bieżące wyniki operacyjne.

Rynek transportu gazu

Bardzo duże zapotrzebowanie na gaz występujące na międzynarodowym rynku stymuluje tutaj również potrzeby przewozowe. Stąd też zarówno stawki frachtowe jak i czarterowe były w ostatnim czasie nadal na bardzo wysokim poziomie. Na kierunkach wschód – zachód część z oczekujących na transport ładunków w tygodniu 49 nie miało jeszcze zaaranżowanych statków do przewozów. Również i na kierunkach północ – południe sytuacja wyglądała podobnie, tzn., że ciężko było szybko zabukować statek w kierunkach północnych.

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

Dzięki coraz lepszej sytuacji na rynku offshore energy postępuje dobra dla rynków jednostek wsparcia stabilizacja warunków kontraktowych, a nawet ich powolny, poprzedzielany korektami wzrost. Dla przykładu jak informował jeden z liderów rynku – norweski Solstad Offshore ASA kolejny statek PSV „Normand Flipper” pozyskał roczny kontrakt na Morzu Północnym w obszarze kontrolowanym przez Wielką Brytanię.

RYNEK PRZEWOZÓW ROPY I JEJ PRODUKTÓW

Atmosfera panująca wśród przewoźników ropy naftowej na przełomie roku niewiele różniła się od tej, która trwała podczas całego 2021 roku. W tygodniu 49 armatorzy oraz operatorzy tankowców w sektorze VLCC (ang. Very Large Crude Carriers) musieli sprostać niskim poziom frachtów, a nawet anulowaniu wcześniej notyfikowanych okazji załadowczych. Z kolei w sektorze Suezmax nieco więcej atrakcyjnych zafrachtowań znajdowano na Atlantyku. Bardzo mało zapytań ładunkowych było na rynkach wschodnich. Lepsze warunki zafrachtowań panowały za w portach basenu Morza Bałtyckiego, a także Morza Północnego. W miarę opłacalne były też wszelkie zafrachtowania w kierunku Ameryki Północnej. Operatorzy tonażu zbiornikowców, patrząc na stabilzującą się sytuację na rynku wydobycia i konsumpcji ropy naftowej liczą na lepsze warunki frachtowe i czarterowe w kolejnych miesiącach i latach.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.