Litewski operator terminala LNG Klaipedos Nafta zakupi FSRU Independence, z którego korzysta w tej chwili na zasadzie wynajmu.
FSRU Independence, którego właścicielem jest norweska spółka Höegh LNG, jest użytkowane na potrzeby Klaipedos Nafta od 2014. Norwegowie wygrali międzynarodowy przetarg na dostarczenie jednostki magazynującej LNG, ogłoszony przez Klaipedos Nafta w 2012 roku. Litwini są zadowoleni ze swojej decyzji – w zeszłym roku ogłosili, że korzystanie z FSRU jest najbardziej zadowalającą ekonomicznie opcją. To oznacza, że Klaipedos Nafta będzie chciał pozyskać Independence na własność. Do rozpoczęcia procedury spółce brakuje jedynie zgody udziałowców. Zebranie poświęcone tej sprawie zaplanowane jest na 25 lutego.
Zgodnie z miejscowym prawem, operator jest zobowiązany do wyboru najkorzystniejszej oferty – za taką uznany został FSRU Independence. Klaipedos Nafta powinien stać się jego prawowitym właścicielem najpóźniej do końca 2044 roku.
Ogłoszenie zakupu FSRU Independence najbardziej korzystniejszą opcją było poprzedzone procesem badań rynkowych przeprowadzonych na rzecz Klaipedos Nafta przez ekspertów. Ich zadaniem było określenie warunków na pozyskanie jednostki, która będzie odpowiednio zaawansowana technicznie i opłacalna. W grę wchodziły trzy opcje: zamówienie zupełnie nowej jednostki typu FSRU w stoczni, zakup używanej lub konwersja tankowca LNG. Doradzając zakup używanego FSRU eksperci brali pod uwagę nie tylko koszta, ale także cykl życia jednostek. Tym samym okazało się, że żaden z potencjalnych dostawców nie był w stanie zapewnić bardziej efektywnego kosztowo rozwiązania niż to, z którego Klaipedos Nafta aktualnie korzysta.
Warunki pozyskania Independence zostały określone jeszcze w umowie wynajmu w 2012 roku. Klaipedos Nafta zgodnie z nią musi poinformować o swojej decyzji Höegh LNG najpóźniej do w grudniu 2022. Jednostka ma kosztować 153,5 miliona dolarów netto.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej