• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 51/2021-3/2022)

23.01.2022 23:22 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 51/2021-3/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Czy nowy rok przyniesie zmiany w dotychczasowych trendach w zakresie tonażu? To wszystko będzie zależeć od warunków rynkowych. Te jednak jak na razie potwierdzają, iż rozwój będzie kontynuowany. Również wszystkie kluczowe destynacje, w których dokonuje się złomowań - wykazują się dużym apetytem i zapotrzebowaniem na tonaż, a więc powrócił tutaj optymizm. Tej sytuacji towarzyszy też stosunkowo niewielka ilość nowych dostaw jednostek. To z kolei powinno konsekwentnie wpływać na kontynuację dobrych warunków dla wielu segmentów żeglugi.

Nowy rok – czas nowych trendów z optymistyczną nutą.

RYNEK JEDNOSTEK WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

Kontynuacja trendów wzrostów frachtów w tym segmencie żeglugi a także niewystarczająca ilość dostępnego tonażu sprzyja powolnemu powrotowi do inwestycji. Jednakże stocznie, budujące ten typ tonażu w większości obłożone są aktualnie innymi budowami, w tym przede wszystkim licznymi, złożonymi na fali wzrostów rynku zamówieniami kontenerowców.

Zdaje się zatem, że kto złożył w segmencie statków wielozadaniowych zamówienia wcześniej i odbiera lub będzie odbierać nowy tonaż niebawem – idealnie wstrzelił się w potrzeby i sytuację na tym rynku.

Niemniej jednak jedynie dla samego miesiąca grudnia jak wskazują międzynarodowe dane rynkowe było złożonych 10 nowych zamówień na jednostki o łącznej nośności około 51,2 tys. ton.

RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH

Na rynku nowych budów w portfelach stoczni nadal pozostaje wiele zamówień kontenerowców i ich liczba cały czas wzrasta.

W tygodniu 51 na rynku kontenerowców pojawiła się informacja, iż TS Lines zamówił dwie kolejne jednostki o pojemności 7,000 TEU w stoczni Shanghai Waigaoqiao. Cała zamówiona seria składa się zatem już z 6 jednostek. W kolejnych tygodniach inna stocznia Hyundai Samho ogłosiła, że armator MSC zamówił 6 jednostek LNG (dual fuel) o pojemności 15,000 TEU każdy z planowaną dostawą w drugiej połowie 2024 roku. Z kolei stocznia Hyundai Mipo ogłosiła, że otrzymała zamówienie na 3 jednostki kontenerowe o pojemności 1,800 TEU i tzw. standardzie „LNG ready”. Nazwy zamawiającego nie podano do publicznej wiadomości. Dostawa tych jednostek planowana jest na 2023 rok. Również w ostatnich dniach gigant rynkowy Maersk potwierdził chęć skorzystania z wcześniejszej opcji budowy 4 jednostek zasilanych metanolem o napędzie tzw. dual fuel. Cała seria będzie miała zatem łącznie aż 12 jednostek! Każda z nich ma mieć pojemność 16,000 TEU. Sam Maersk „doładuje” zatem rynek tylko tym zamówieniem pojemnością rzędu 192 tys. TEU. Budową tych statków zajmie się południowokoreańska stocznia Hyundai HI w Ulsan. Ich dostawa przewidziana jest na 2025 rok. Poza tym azjatyckie stocznie raportowały również kilka zamówień kontenerowców w zakresach pojemności od 1,000 – 2,500 TEU.

RYNEK PROMÓW i STATKÓW RO-RO

I na tym rynku tonażowym, pomimo zakończenia roku i początku nowego miało miejsce wiele aktywności. Brittany Ferries zrealizowała właśnie sprzedaż promu „ Cap Finistere”, który został sprzedany do GNV (Grandi Navi Veloci). Zresztą grupa ta prowadzi ofensywę inwestycyjną, gdyż w tygodniu 51 poinformowano, iż przedsiębiorstwo to zamówiło w stoczni GSI Nansha dwie nowe jednostki ro-pax o pojemności 1,500 pasażerów i długości linii ładunkowej 3,100 metrów każda.

W kolejnych tygodniach pojawiła się też informacja o zamówieniu przez Hferry katamaranu pasażerskiego przystosowanego do przewozu 700 osób. Zamówienie zostało złożone w stoczni Aulong Shipbuilding. Do nowych inwestycji w tonaż szykuje się również polski armator promowy – Polferries.

Poza tym ze względu na stosunkowo optymistyczne zapatrywania, co do rozwoju rynku ro-ro w przyszłości w ostatnich miesiącach można było zauważyć coraz więcej planów inwestycyjnych dotyczących jednostek poziomego ładowania, skupiających się na nowych budowach, które będą bazowały na ekologicznych rozwiązaniach.

Na rynku złomowań pojawiła się z kolei między innymi informacja, że 18 stycznia na złom w Chittagong w Bangladeszu wysłano statek ro-ro „Hodzi”, który należał niegdyś do PLO i nosił nazwę m/v „Chodziez”. Ostatnio jednak ta wybudowana 1988 roku w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni jednostka należała do tureckiej firmy Cham Maritime Ltd. (Viya Ship Management Co.)

RYNEK WYCIECZKOWCÓW
Wiele ze statków jest obecnie uwiązanych w swoich portach bazowych.

W ostatnich tygodniach zanotowano jedno nowe zamówienie na mały statek pasażerski o długości 110 metrów i pojemności dla 152 pasażerów. Chodzi o ekspedycyjny statek wycieczkowy, który będzie budowy w chorwackiej stoczni w Splicie. Poza tym ze względu na obecną i przewidywaną w przyszłości sytuację-brak informacji o nowych znaczących zamówieniach. Jednakże dotychczasowe złożone są kontynuowane. Coraz więcej spływa również informacji na temat planowanych złomowniach jednostek pasażerskich. Rynek ten odciąża się zatem z mało efektywnego lub zbędnego tonażu. Taka sytuacja jak tylko świat opanuje do końca problemy związane z pandemią, z dużym prawdopodobieństwem spowoduje silny rozwój.   

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.