• <
nauta_2024

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2022)

Partnerzy portalu

Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Dylan McLeod / Unsplash

Sytuacja na rynku tonażowym była w ostatnich tygodniach bardzo zróżnicowana i zależała od konkretnego segmentu rynku, sektorów a nawet poszczególnych typów jednostek. Duże zapotrzebowanie występowało nadal na gazowce do przewozu LNG. Rynek frachtowy masowców sięgnął dna i mocno liczy na solidne odbicie, więc armatorzy tego segmentu bacznie obserwują sytuację.

Jak na razie w miarę stabilnie było na rynku tonażowym jednostek wsparcia branży offshore energy. Na rynku tankowców spotykane są jak na razie zamówienia pod konkretne kontrakty lub związane z uprzednimi planami inwestycyjnymi armatorów. W ogólnym uśrednionym rocznym ujęciu trend rok do roku w zakresie nowych budów wynosi -40%. Recykling okrętowy w styczniu również spowolnił, przyjmując głównie do utylizacji zbiornikowce. Szacowany trend roczny dla uśrednionych danych wynosi -77%. Niemniej jednak ceny okrętowego złomu mocno rosną. Wzrosty tydzień do tygodnia wynosiły ostatnio nawet 20-30 USD / LDT (ang. Light Displacement Tonnage). Tylko w  dotychczasowej części roku średni wzrost cen zarówno dla tzw. tonażu „dry”, jak i „wet” szacowany jest na około 5%. Trend wzrastający w tym obszarze powinien być nadal kontynuowany.

Czy inwestycje w tonaż się jeszcze rozpędzą?

Rynek masowców

Sytuacja frachtowa i czarterowa na rynku przewozów masowych zmuszała do weryfikacji założeń inwestycyjnych lub przynajmniej wstrzymywania się przez wielu z armatorów ze swoimi planami zakupów statków używanych, czy też zawierania kontraktów na nowe jednostki. Wszystko jednak zależało od polityki tonażowej danej firmy oraz posiadanych planów długoterminowych. Z drugiej strony wielu z analityków rynków zakłada, że rynek zacznie odbijać się i już za pewien czas rosnąć, stąd też na rynku tonażowym nie było dużego zastoju.

W tygodniu trzecim japoński NYK ogłosił zamówienie czterech masowców klasy Capesize o nośności 180 tys. ton. Jednostki będą posiadały napęd LNG Dual Fuel oraz zostaną wybudowane w czterech odrębnych stoczniach w latach 2024-2025.

W tygodniu czwartym rynek obiegła również informacja o zamówieniu przez rodzime PŻM (Polska Żegluga Morska) ze Szczecina czterech masowców. Informację przekazała w dniu 22 stycznia chińska stocznia Dalian Shipbulding Industry Company. Każdy z masowców będzie miał 37 tys. ton nośności, prawie 200 metrów długości i będzie przystosowany do żeglugi po Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Termin dostawy ma przypadać na 2024 rok. W tym samym tygodniu stocznia COSCO Zhoushan ogłosiła otrzymanie zamówienia od KC Maritime na dwa masowce klasy Ultramax o nośności 63,6 tys. ton każdy z terminem dostawy przypadającym na 2024 rok.

W najbliższym okresie należy spodziewać się, iż nie będzie zbytniego boomu na budowę masowców, a raczej będzie następować kontynuacja zamierzonych planów inwestycyjnych armatorów i operatorów z przeszłości, które związane są czy to z planami odnowienia floty, czy też budów pod konkretne kontrakty przewozowe.

W skali trzymiesięcznej w większości przypadków średnie ceny jednostek utrzymują się głównie na stałym poziomie. Średni wzrost cen w tym okresie dla masowców wynosi około 2%. Aktualny przyrost ilości masowców w 2022 roku wynosi 0,3%, a odpowiadających im DWT 0,4%.

Rynek gazowców

W tygodniu drugim odnotowano zamówienie na jeden gazowiec do przewozu LNG o pojemności 174 tys. m3. Zamówienie zostało ulokowane w stoczni Hyundai Samho przez nieznanego szerzej opinii publicznej armatora z Europy. Planowana dostawa statku ma nastąpić w marcu 2025 roku.

Na rynku gazowców w tygodniu 3 stocznia Daewoo ogłosiła zamówienie na zbiornikowiec do przewozu LNG dla nieujawnionego zamawiającego z planowaną dostawą na wrzesień 2024 roku. W tym samym tygodniu stocznia Shenzhen Haihong ogłosiła zawarcie kontraktów na budowę sześciu jednostek do przewozu LPG o nośności 6,3 tys. ton każda.

W tygodniu czwartym zawarto kontrakt na budowę jednego zbiornikowca do przewozu LNG o pojemności ładunkowej 174 tys. m3. Jednostkę wykona stocznia Hyundai Samho dla nieznanego armatora. Termin dostawy określony został na drugi kwartał 2025 roku.

Jak podawały różne media branżowe, PGNiG najprawdopodobniej rozgląda się za kolejnymi gazowcami. Mówi się zarówno o czarterach, jak i możliwości dotyczących pozyskania tonażu w ramach nowych budów. Liczba planowanych dodatkowych do już zakontraktowanych pod czartery od norweskiego Knustsena jednostek w ramach tworzonej przez PGNiG floty wynosi według doniesień nawet do sześciu statków. Jednakże braki tego rodzaju tonażu na rynku, a także braki mocy produkcyjnych w stoczniach mogą spowodować, że nie będzie łatwo pozyskać ten rodzaj jednostek w szybkim terminie.

W związku z powyższym należy spodziewać się dalszego rozwoju rynku nowych budów dla gazowców oraz wzrost wartości aktualnie eksploatowanych jednostek.

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels – OCV)

Ze względu na wzrastające ceny ropy naftowej na światowych rynkach, a także plany zwiększenia wydobycia, rynek statków wsparcia branży offshore ma się coraz lepiej. Tonaż statków jest coraz bardziej angażowany i po coraz to lepszych stawkach czarterowych.

Niewiele jednak jest zamówień nowych budów jednostek PSV czy też AHTS, ponieważ rynek jest nimi jeszcze aktualnie dość nasycony. Porównując styczeń do grudnia, nowych kontraktów na budowę jednostek AHTS było jednak o 3% więcej, natomiast PSV o 5% więcej.

Rynek tankowców

Rynek tankowców uderzony załamaniem rynku ropy a także istniejącą nadpodażą tonażu ze względu na polepszającą się sytuację zarówno w zakresie cen ropy naftowej jak i planowanych zwiększonych wolumenów wydobycia, liczy na poprawienie warunków już w najbliższym czasie, tj. na przestrzeni kilku następnych tygodni lub miesięcy.

Cały styczeń okazał się bardzo aktywny w zakresie kupna-sprzedaży statków z drugiej ręki. Doszło do transakcji, w której właścicieli zmieniło aż 48 tankowców, ale w większości do przewozów produktów pochodnych z ropy naftowej.

W tygodniu trzecim stocznia Hyundai Mipo ogłosiła zdobycie kontraktu na dwa tankowce oraz dwa w opcji, o nośności 50 tys. ton każdy. Kontrakt został zawarty z Asiatic Lloyd. Jednostki zostaną wybudowane w zakładach wietnamskich tego przedsiębiorstwa, a ich dostawa planowana jest na trzeci kwartał 2023 roku.

Ceny zbiornikowców w skali ostatnich kilku miesięcy utrzymują się na stałym poziomie, jednakże patrząc wstecz, osiągają one średni poziom ze stycznia 2015 roku.

Aktualny stan rynku wskazuje, iż kontynuowany jest trend wzmożonego złomowania tankowców oraz stosunkowo niewielkiej ilości nowych zamówień. Aktualny przyrost ilości tankowców od początku roku wynosi 0,2%, co odpowiada wzrostowi 0,4% w DWT.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.