• <
nauta_2024

W Karstensenie zwodowano kolejny statek rybacki. Herøyhav już na wodzie

kw

07.07.2024 22:00
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W Karstensenie zwodowano kolejny statek rybacki. Herøyhav już na wodzie

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

W piątek na terenie gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie kolejnego w tym roku statku. Tym razem wydarzenie było otwarte dla publiczności, co stanowiło wyjątkową okazję, by zobaczyć z bliska imponujący statek rybacki podczas jego pierwszego testu na wodzie. Statek zjechał do wody z użyciem pochylni wzdłużnej, co było niezwykle efektowne.

Otwarte wodowanie było możliwe dzięki zaproszeniu publiczności przez Karstensen Shipyard Poland. Choć z powodu awarii głównego zaworu odpowiedzialnego za zalewanie pochylni wydarzenie odbyło się z kilkugodzinnym opóźnieniem, statek z powodzeniem zjechał z pochylni B1 rufą do wody tuż po godzinie 18. Na wodzie statek został przechwycony przez czekające w pobliżu holowniki.

Następnie nowy statek rybacki został odholowany na nabrzeże, gdzie będą kontynuowane prace stoczniowe. Kolejnym etapem będzie odholowanie jednostki do stoczni Karstensens Skibsværft A/S w duńskim Skagen, gdzie przeprowadzone zostaną końcowe prace doposażeniowe i próby morskie. Po ich zakończeniu Herøyhav zostanie przekazany armatorowi z Norwegii.

Projekt budowanego w polskiej stoczni statku został opracowany przez Karstensens Skibsværft A/S. Rybacki statek Herøyhav, o numerze budowy 478, ma 75 metrów długości i pojemność brutto wynoszącą 3200 GT. Wyposażony jest w główny silnik Wartsila 8V31 o mocy 5200 kW oraz system RSW (Refrigerated Sea Water System) z zbiornikiem na schłodzoną wodę morską o pojemności 2425 m³, przeznaczonym do transportu złowionych ryb. Herøyhav posiada klasę DNV +1A Fishing Vessel E0 Ice-C.

To już trzecie w tym roku i czwarte ogółem wodowanie z użyciem pochylni w Karstensenie od czasu przeniesienia stoczni z Gdyni do Gdańska. Dzięki zmianie lokalizacji i przejęciu infrastruktury, w tym pochylni B1 oraz słynnych zielonych dźwigów Kone, zakład mógł zwiększyć wydajność budowy kolejnych statków.

Pierwsze wodowanie w nowej lokalizacji miało miejsce w październiku ubiegłego roku. Był to również 75-metrowy Hákon, trawler budowany dla armatora z Islandii. W tym roku miały miejsce już dwa wodowania z pochylni: w marcu (NB 476 Høgaberg) oraz w maju (NB 477 Havfisk). Na początku lipca stocznia zwodowała Vigilant (PD 365), niewielki statek przeznaczony do połowu ryb głębinowych. Ze względu na mniejsze rozmiary, to wodowanie miało inny przebieg – po umieszczeniu przy nabrzeżu, Vigilant został podniesiony przy pomocy dwóch dźwigów pływających.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.