W piątek na terenie gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie kolejnego w tym roku statku. Tym razem wydarzenie było otwarte dla publiczności, co stanowiło wyjątkową okazję, by zobaczyć z bliska imponujący statek rybacki podczas jego pierwszego testu na wodzie. Statek zjechał do wody z użyciem pochylni wzdłużnej, co było niezwykle efektowne.
Otwarte wodowanie było możliwe dzięki zaproszeniu publiczności przez Karstensen Shipyard Poland. Choć z powodu awarii głównego zaworu odpowiedzialnego za zalewanie pochylni wydarzenie odbyło się z kilkugodzinnym opóźnieniem, statek z powodzeniem zjechał z pochylni B1 rufą do wody tuż po godzinie 18. Na wodzie statek został przechwycony przez czekające w pobliżu holowniki.
Następnie nowy statek rybacki został odholowany na nabrzeże, gdzie będą kontynuowane prace stoczniowe. Kolejnym etapem będzie odholowanie jednostki do stoczni Karstensens Skibsværft A/S w duńskim Skagen, gdzie przeprowadzone zostaną końcowe prace doposażeniowe i próby morskie. Po ich zakończeniu Herøyhav zostanie przekazany armatorowi z Norwegii.
Projekt budowanego w polskiej stoczni statku został opracowany przez Karstensens Skibsværft A/S. Rybacki statek Herøyhav, o numerze budowy 478, ma 75 metrów długości i pojemność brutto wynoszącą 3200 GT. Wyposażony jest w główny silnik Wartsila 8V31 o mocy 5200 kW oraz system RSW (Refrigerated Sea Water System) z zbiornikiem na schłodzoną wodę morską o pojemności 2425 m³, przeznaczonym do transportu złowionych ryb. Herøyhav posiada klasę DNV +1A Fishing Vessel E0 Ice-C.
To już trzecie w tym roku i czwarte ogółem wodowanie z użyciem pochylni w Karstensenie od czasu przeniesienia stoczni z Gdyni do Gdańska. Dzięki zmianie lokalizacji i przejęciu infrastruktury, w tym pochylni B1 oraz słynnych zielonych dźwigów Kone, zakład mógł zwiększyć wydajność budowy kolejnych statków.
Pierwsze wodowanie w nowej lokalizacji miało miejsce w październiku ubiegłego roku. Był to również 75-metrowy Hákon, trawler budowany dla armatora z Islandii. W tym roku miały miejsce już dwa wodowania z pochylni: w marcu (NB 476 Høgaberg) oraz w maju (NB 477 Havfisk). Na początku lipca stocznia zwodowała Vigilant (PD 365), niewielki statek przeznaczony do połowu ryb głębinowych. Ze względu na mniejsze rozmiary, to wodowanie miało inny przebieg – po umieszczeniu przy nabrzeżu, Vigilant został podniesiony przy pomocy dwóch dźwigów pływających.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów