Początek lipca to kolejne wodowanie w Karstensen Shipyard Poland. Tym razem jest to Vigilant (PD 365), niewielka jednostka przeznaczona do połowu ryb głębinowych.
Vigilant to nieduża jednostka przeznaczona do połowów ryb znajdujących się na większych głębokościach. Ma 36 metrów długości i tonaż wynoszący 520 GT. Numer budowy to 484. Statek został w ubiegłym roku zamówiony przez przedsiębiorstwo Lunar Fishing, które ma swoją siedzibę w Szkocji. Firma będzie go wykorzystywać do połowów na Morzu Północnym.
Zwodowany 3 lipca statek nie jest pierwszym budowanym przez Karstensen dla tego szkockiego zamawiającego. Jeszcze nim doszło do przeprowadzki do Gdańska, w 2019 roku w Gdyni zwodowano kadłub większego Lunar Bow, który tak jak inne jednostki trafił następnie do stoczni Karstensens Shipyard A/S, gdzie zostały przeprowadzone prace wykończeniowe i przekazanie klientowi.
Z racji na rozmiary wodowanie przebiegało inaczej niż w przypadku np. Havfisk, który w maju zjechał do wody z pochylni B1. Po umieszczeniu przy nabrzeżu Vigilant został podniesiony przy pomocy dwóch dźwigów pływających. Wykorzystano w tym celu należący do Polskiego Ratownictwa Okrętowego dźwig Maja oraz Conrad Consul, znajdujący się w wyposażeniu Marine Projects. Cała procedura wpisywała się w politykę firmy, która obok budowy większych jednostek jednocześnie pracuje nad mniejszymi, stąd prace mogą odbywać się właściwie niezależnie od siebie.
Moment wodowania został ogłoszony ok. godziny 12.30, gdy syreny stoczniowe sygnałem obwieściły pierwsze zetknięcie się kadłuba z wodą. Niedługo potem nowy statek rybacki został odholowany na nabrzeże, gdzie dalej będą prowadzone prace stoczniowe. Kolejny etap wiąże się z odholowaniem jednostki do stoczni Karstensens Skibsværft A/S w duńskim Skagen. Tam odbędą się końcowe prace doposażeniowe i próby morskie, a po ich zakończeniu Vigilant zostanie przekazany armatorowi.
Zanim statek został zwodowany, przedsięwzięcie poprzedził jego nietypowy transport drogą lądową, z hali produkcyjnej na nabrzeże. W tym celu został ułożony na wózkach i powoli objechał budynki stoczniowe. Wiązało się to również z opróżnieniem parkingów oraz wewnętrznego ciągu komunikacyjnego.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów