Z udziałem publiczności odbyło się kolejne wodowanie w stoczni Karstensen Shipyard Poland. Statek rybacki NB 477 Havfisk zjechał z pochylni B1.
W tym roku to drugie, przeprowadzone w ten sposób, wodowanie w gdańskiej stoczni i zarazem trzecie od czasu wielkiej przeprowadzki Karstensena z Gdyni. Dzięki zmianie lokalizacji i przejęciu infrastruktury w postaci m.in. pochylni B1 oraz słynnych, zielonych dźwigów Kone, zakład mógł uwydajnić budowę kolejnych statków. Przypomnijmy, że poprzednie wodowanie, choć tym razem nie bez problemów, odbyło się w marcu tego roku. Został wtedy zwodowany statek rybacki NB 476 Høgaberg dla armatora z Wysp Owczych.
Aktualnie budowana jednostka, również przeznaczona do rybołówstwa, została zamówiona w marcu 2022 roku przez Havfisk AS, spółkę zależną firmy Veibust Fiskeriselskap z siedzibą w norweskim Ålesund. Dla tego armatora Karstensen nie tylko dostarczał podobne statki, ale też dokonywał modernizacji już istniejących.
Projekt budowanego w polskiej stoczni NB 477 Havfisk został opracowany przez Karstensens Skibsværft A/S. Długość kadłuba wynosi 75,10 metra, natomiast szerokość 16,20 metrów. Wyporność sięga 2900 GT. Wyróżnia go całkowicie wodoszczelny pokład ładunkowy, a także trałowy, podniesiony o jeden poziom w stosunku do zwykłego schematu tego typu jednostek. W ten sposób zwiększono wolną burtę, co ma przyczynić się do bezpieczniejszego środowiska pracy na pokładzie. Havfisk posiada klasę DNV +1A Fishing Vessel E0 Ice-C. Wynika to z racji na przyszły obszar działań w postaci trudnych, mroźnych, obszarów Morza Norweskiego. Maksymalna prędkość statku to 16 węzłów, natomiast załoga ma liczyć 15 osób.
Prace projektowe skupiły się na optymalizacji wydajności nowego statku w odniesieniu do jego profilu operacyjnego, aby osiągnąć minimalne zużycie paliwa. Havfisk został wyposażony w system odzyskiwania ciepła ze wszystkich silników, oświetlenie LED i inne środki mające na celu zminimalizowanie zużycia energii, zgodnie z ideą dekarbonizacji branży morskiej, w tym i rybołówstwa. Główny napęd stanowi silnik Wärtsilä 8V31 o mocy 5200 kW, jednocześnie na statku znajdują się trzy silniki pomocnicze Scania DI16 o mocy 600 kW każdy. Do tego dochodzą dwa pędniki Brunvoll o mocy 1400 kW. Jednostka ma posiadać wciągarkę i żurawie od Karmøy, dwa agregaty chłodzące FrioNordica o mocy 1500 kW i system wentylacji C-Flow, na który składają się dwa zbiorniki i cztery sprężarki o mocy 90 kW. Do tego dochodzą zbiorniki RSW o pojemności 2425 m3, przeznaczone do przewozu złowionych ryb, a także na paliwo 599 m3 i wody słodkiej 75 m3.
Po zwodowaniu Havfisk został odholowany na nabrzeże, gdzie są realizowane dalsze prace stoczniowe. W ramach dalszych etapów budowy jednostka trafi do stoczni Karsten's Shipyard A/S, gdzie zostaną przeprowadzone prace wykończeniowe i przekazanie zamawiającemu. To ostatnie ma nastąpić do końca tego roku.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek