Z udziałem publiczności odbyło się kolejne wodowanie w stoczni Karstensen Shipyard Poland. Statek rybacki NB 477 Havfisk zjechał z pochylni B1.
W tym roku to drugie, przeprowadzone w ten sposób, wodowanie w gdańskiej stoczni i zarazem trzecie od czasu wielkiej przeprowadzki Karstensena z Gdyni. Dzięki zmianie lokalizacji i przejęciu infrastruktury w postaci m.in. pochylni B1 oraz słynnych, zielonych dźwigów Kone, zakład mógł uwydajnić budowę kolejnych statków. Przypomnijmy, że poprzednie wodowanie, choć tym razem nie bez problemów, odbyło się w marcu tego roku. Został wtedy zwodowany statek rybacki NB 476 Høgaberg dla armatora z Wysp Owczych.
Aktualnie budowana jednostka, również przeznaczona do rybołówstwa, została zamówiona w marcu 2022 roku przez Havfisk AS, spółkę zależną firmy Veibust Fiskeriselskap z siedzibą w norweskim Ålesund. Dla tego armatora Karstensen nie tylko dostarczał podobne statki, ale też dokonywał modernizacji już istniejących.
Projekt budowanego w polskiej stoczni NB 477 Havfisk został opracowany przez Karstensens Skibsværft A/S. Długość kadłuba wynosi 75,10 metra, natomiast szerokość 16,20 metrów. Wyporność sięga 2900 GT. Wyróżnia go całkowicie wodoszczelny pokład ładunkowy, a także trałowy, podniesiony o jeden poziom w stosunku do zwykłego schematu tego typu jednostek. W ten sposób zwiększono wolną burtę, co ma przyczynić się do bezpieczniejszego środowiska pracy na pokładzie. Havfisk posiada klasę DNV +1A Fishing Vessel E0 Ice-C. Wynika to z racji na przyszły obszar działań w postaci trudnych, mroźnych, obszarów Morza Norweskiego. Maksymalna prędkość statku to 16 węzłów, natomiast załoga ma liczyć 15 osób.
Prace projektowe skupiły się na optymalizacji wydajności nowego statku w odniesieniu do jego profilu operacyjnego, aby osiągnąć minimalne zużycie paliwa. Havfisk został wyposażony w system odzyskiwania ciepła ze wszystkich silników, oświetlenie LED i inne środki mające na celu zminimalizowanie zużycia energii, zgodnie z ideą dekarbonizacji branży morskiej, w tym i rybołówstwa. Główny napęd stanowi silnik Wärtsilä 8V31 o mocy 5200 kW, jednocześnie na statku znajdują się trzy silniki pomocnicze Scania DI16 o mocy 600 kW każdy. Do tego dochodzą dwa pędniki Brunvoll o mocy 1400 kW. Jednostka ma posiadać wciągarkę i żurawie od Karmøy, dwa agregaty chłodzące FrioNordica o mocy 1500 kW i system wentylacji C-Flow, na który składają się dwa zbiorniki i cztery sprężarki o mocy 90 kW. Do tego dochodzą zbiorniki RSW o pojemności 2425 m3, przeznaczone do przewozu złowionych ryb, a także na paliwo 599 m3 i wody słodkiej 75 m3.
Po zwodowaniu Havfisk został odholowany na nabrzeże, gdzie są realizowane dalsze prace stoczniowe. W ramach dalszych etapów budowy jednostka trafi do stoczni Karsten's Shipyard A/S, gdzie zostaną przeprowadzone prace wykończeniowe i przekazanie zamawiającemu. To ostatnie ma nastąpić do końca tego roku.
Tak kształtuje się przyszłość żeglugi? Położono stępkę pod Celebrity Xcel, statek pasażerski z napędem na metanol
Pływająca pogłębiarka rozpocznie pracę na Mierzei Wiślanej
Chińscy hakerzy infekują europejskie statki
Poszło z dymem. Wysadzili platformę w suchym doku [WIDEO]
"Ratownik" po amerykańsku. Zwodowano nowy okręt ratowniczy dla sił morskich USA
Tärntank zamawia dziesiąty hybrydowy chemikaliowiec od Kongsberg Maritime