Dziś w Danii odbyła się ceremonia chrztu jednostki MPP wybudowanej w stoczni CRIST. Od teraz nosi imię Maya.
Ochrzczona dziś jednostka to jedyny w swoim rodzaju ponton, który będzie pracować przy budowie tunelu łączącego Danię i Niemcy. Konstrukcja najpierw, w trakcie budowy, znana była pod swoim numerem budowy NB 131, następnie pod nazwą MPP (Multi Purpose Pontoon). Obecnie armator, duńska spółka Femern Link Contractors, oficjalnie nadała jej nowe imię – Maya. W ceremonii wzięli udział przedstawiciele stoczni, na czele z jej prezesem Ireneuszem Ćwirko.
Maya to specjalistyczny ponton zaprojektowany i zbudowany z myślą o
układaniu żwiru na dnie morskim, na którym następnie stawiane będą
elementy podwodnego tunelu, który połączy Niemcy i Danię. Jednostka,
której budowa ruszyła w 2021 roku, została wyposażona w narzędzie
zasypowe, również zaprojektowane i wykonane przez biuro projektowe
StoGda i CRIST specjalnie na potrzeby jednostki. Jest ono zdalnie
sterowane i może być opuszczane spod kadłuba jednostki do 46 metrów
poniżej linii wodnej. Kadłub pontonu mierzy 130 metrów, a cała jednostka
wraz z pasami transmisyjnymi – 149 metrów. Będzie na niej pracować 19
osób, a w dwóch komorach zmieści się 14 tys. ton żwiru. Ponton w stoczni
zamówiło międzynarodowe konsorcjum Femern Link Contractors, które
realizuje projekt budowy 18-km tunelu Femern Link, łączącego niemieckie
Puttgarden z duńskim Rødbyhavn na wyspie Lolland. Maya została
przekazana oficjalnie odbiorcy w październiku zeszłego roku. Od tego
czasu odbywała jeszcze ostatnie próby, a na miejsce pracy przeholowano
ją w maju.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów