UKD Seadragon to nowy holownik typu Shoalbuster 2711, jaki powstawał w gdańskiej stoczni Safe. Wczoraj jego częściowo wyposażony kadłub został zwodowany przy stoczniowym nabrzeżu na Martwej Wiśle.
W stoczni Safe na ukończeniu jest kolejna realizacja. 25 lipca zwodowany został częściowo wyposażony kadłub holownika typu Shoalbuster 2711 o numerze budowy 571866. Poszycie statku jest już pomalowane, gotowe są także zbiorniki. Zlecającym budowę jest holenderska stocznia Damen Hardinxveld, ale odbiorcą docelowym jest firma UK Dredging.
Zwodowany holownik nosi nazwę UKD Seadragon. Został zaprojektowany przez Damen Shipyards specjalnie na potrzeby armatora. Za przygotowanie dokumentacji roboczej odpowiadało biuro projektowe stoczni Safe. Samo wodowanie przeprowadzone zostało za pomocą żurawia pływającego Maja o udźwigu 330 ton, należącego do Polskiego Ratownictwa Okrętowego. Podniósł on kadłub holownika z nabrzeża, po czym bezpiecznie ustawił na wodzie. UKD Seadragon został następnie przez stoczniowców dociągnięty do nabrzeża i zabezpieczony przy nim linami cumowniczymi.
UKD Seadragon mierzy 27,05 metra długości, 11,06 metra szerokości i ma maksymalne zanurzenie wynoszące 2,55 metra. Choć jest to holownik o nominalnym uciągu na palu wynoszącym 25 ton, to ma spełniać także inną rolę: zapewniać wsparcie w zakresie pogłębiania przy użyciu technologii WID (Water Injection Dredging), poziomowania dna i obsługi boi.
Statek
zostanie w przyszłym tygodniu przeholowany do stoczni Damen w Holandii,
gdzie kontynuowane będą prace nad jego wyposażeniem. Otrzyma m.in.
10-metrowy pług oraz dyszę do WID, dzięki którym będzie mógł wykonywać
operacje pogłębiania i poziomowania dna na akwenach o głębokości do 25
metrów. Jednostka będzie pracować u wybrzeży Wielkiej Brytanii.
Armator oczekuje, że UKD Seadragon wejdzie do służby w pierwszym kwartale 2025 roku.
Zakończenie jednego projektu nie oznacza jednak, że w stoczni Safe nic nie będzie się działo. Trwają bowiem inne budowy. Wodowania kolejnych kadłubów planowane są wstępnie na wrzesień i październik
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów