• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wojna zmienia rynek handlu morskiego i energetyki morskiej. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wojna zmienia rynek handlu morskiego i energetyki morskiej. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2022)

Partnerzy portalu

Wojna zmienia rynek handlu morskiego i energetyki morskiej. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2022) - GospodarkaMorska.pl

Coraz dłużej trwająca wojna Rosji z Ukrainą powoduje kontynuację głębokich zmian dotychczasowych szlaków żeglugowych oraz rynku energetycznego. Dotyczy to przede wszystkim ładunków zbóż, ropy naftowej oraz gazu i innych surowców mineralnych. Powstające zmiany pozostawią swój ślad na wiele kolejnych lat.

Tymczasem w ostatnich tygodniach w związku z panującym chaosem rynki frachtowe oraz te związane z offshore enrgy oil & gas doznawały korekt.

  • Jak zatem wyglądały ostatnie tygodnie na tych rynkach?
  • Czego można oczekiwać w najbliższej przyszłości?
  • Jaki to może mieć wpływ na międzynarodowy handel i konsumpcję detaliczną?

O najważniejszych trendach i zmianach w naszej cyklicznej analizie wybranych segmentów światowego transportu morskiego.

Rynek przewozów masowych

Końcówka czerwca to spadek Baltic Dry Index do poziomu około 2,200 punktów. Taki trend odnotowano szczególnie w sektorze Capesize, który w ogólnym ujęciu na obszarze Pacyfiku doświadczał umiarkowanych stawek, natomiast w obszarze Atlantyku stawki były słabe. Aktualne spadki indeksu BDI są na tyle duże, iż mówi się o najniższym jego poziomie na przestrzeni aż dwóch ostatnich miesięcy.

Wykres Baltic Dry Index na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy:

Gospodarka Morska
Źródło: The Baltic Exchange

W kolejnych tygodniach mogą następować dalsze ujemne korekty, ale z drugiej też strony nadciąga okres wielkich zbiorów zbóż w Europie i w innych regionach świata, co może powstrzymać dalsze spadki, gdyż zapotrzebowanie na przewozy będzie rosło. Wielkie masy ziarna będzie trzeba zebrać i przetransportować w wiele odległych regionów świata. Niewątpliwie światowy rynek handlu zbożami jak ich przewozów stanie przed wielkimi logistycznymi wyzwaniami. Dodatkowo następują wielkie zmiany w szlakach handlowych transportu suchych surowców mineralnych, tj. jak węgiel. Szczególne zmiany w ich napływie obserwowane są oczywiście na rynku europejskim. Obecne wzrosty ilości importowanego do Europy węgla wahają się od 10 do 20 %, porównując do zeszłego roku.

Rynek offshore energy

Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej

Analitycy rynku energetycznego przewidują wzrosty w wielkości produkcji ropy naftowej w kolejnych tygodniach i miesiącach a także przekroczenie wielkości konsumpcji ropy naftowej sprzed okresu pandemii już w 2023 roku.

Obecnie cena baryłki ropy Brent kosztuje około 111 USD, natomiast WTI 108,5 USD. Ceny ropy nie są jeszcze najwyższe w historii, ale stają się jednymi z najwyższych, patrząc na przestrzeń kilkudziesięciu lat wstecz.

Wskazuje się, że takie lokalizacje jak Morze Północne, Libia, kraje arabskie oraz Wenezuela znacznie wzmogą produkcję ropy naftowej w kolejnych miesiącach i latach. I taką aktywność już widać.

Rynek transportu gazu

Analitycy rynku w kolejnych miesiącach roku przewidują, iż armatorzy statków do przewozu LNG będą zyskiwać dzięki coraz większemu zapotrzebowaniu na przewóz gazu szczególnie na kierunku europejskim. Pochodną sytuacji na rynkach frachtowych jest sytuacja w tonażu, gdzie branża przeżywa właśnie wielki boom na gazowce.

Aktualnie rynek zarówno kontraktowy jak i czarterów na rynku spot ma się bowiem bardzo dobrze. Oferowane stawki czarterowe pozostają na wysokim poziomie i pomimo wahnięć utrzymują długoterminowo tendencje wzrostowe.

Rynek statków wsparcia branży offshore (Offshore Support Vessels – OSV / Offshore Construction Vessels - OCV)

Za ogólnogospodarczymi trendami podąża również rynek wsparcia branży oil & gas. Rynek czarterów i kontraktów z kolejnymi tygodniami z pewnymi sezonowymi korektami staje się coraz bardziej korzystny dla armatorów. Ze względu na nadmierną nadpodaż tonażu skumulowaną w ciągu wielu lat nie ma jeszcze natomiast znaczących konsekwencji w dostawach tonażu.

Rynek przewozów ropy i jej produktów

A jak wygląda sytuacja na rynku przewozów ropy naftowej i jej pochodnych produktów?

Coraz mocniej wzrasta import rosyjskiej ropy do Chin. W maju aż 13 proc. importowanej przez Chiny ropy pochodziła właśnie z tego kierunku. Podobnie dzieje się w imporcie ropy w Indiach. Analitycy przewidują, że te trendy będą się wzmagały w kolejnych tygodniach i miesiącach 2022 roku.

Obecne stawki frachtowe oraz czarterowe na wielu rynkach geograficznych utrzymują się raczej na stabilnym poziomie. Ostatnio zyskiwał jedynie sektor Handy, gdzie obserwowano wzrosty stawek od kilku do nawet kilkunastu procent na czartery zawierane na okresy od 1 do nawet 5 lat.

Fot. główna: Depositphotos


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.