• <

Wynik wyszukiwania - "stawki" - Wiadomości

Maersk prognozuje EBITDA do 6 mld USD w 2024 r. i wysoki CAPEX do 2025 r.

Wyniki Maerska za pierwszy kwartał są zgodne z oczekiwaniami w obliczu trwających zakłóceń na Morzu Czerwonym — informuje zarząd duńskiego armatora z białą gwiazdą. Grupa żeglugowa Maersk (MAERSKb.CO) podniosła swoje prognozy zysków za cały rok po opublikowaniu na początku maja informacji o zyskach za pierwszy kwartał. Wyższe zyski armator i operator logistyczny ma zamiar uzyskać, wykorzystując duży popyt na przewozy kontenerowe oraz wyższe stawki frachtowe w związku z wydłużonymi rejsami statków wokół Afryki.
06.05.2024

Polacy zaczynają mistrzostwa Europy. Stawką medale i nominacja na igrzyska

We wtorek 7 maja, we francuskim La Grande Motte rozpoczynają się Mistrzostwa Europy w żeglarskiej klasie 49er i 49erFX. W tej pierwszej srebrnego medalu zdobytego rok temu bronić będą Dominik Buksak i Szymon Wierzbicki, ale stawka tych regat jest dużo większa. Aż trzy polskie załogi rywalizują bowiem o imienną kwalifikację do Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024.
06.05.2024

Kryzys na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej zakończy się w tym roku? Tak twierdzi prezes Hapag-Lloyd

Rolf Habben Jansen, prezes zarządu Hapag-Lloyd, jednej z największych firm w branży morskiej, twierdzi że wywołany przez jemeńskich bojowników największy od dekad kryzys w żegludze zostanie przezwyciężony do 2024 roku.
30.04.2024

Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku

W oświadczeniu na stronie Białego Domu pojawiła się informacja, że zapadła decyzja o wdrożeniu nowych działań mających na celu ochronę amerykańskiego przemysłu stalowego i stoczniowego "przed nieuczciwymi praktykami Chin."
23.04.2024

Chiński przemysł stoczniowy z pełnym portfelem do 2028 roku. Wspierają armatorzy i kooperanci z Europy

Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.
15.04.2024

Normalizacja żeglugi na Kanale Panamskim ma nastąpić do 2025 roku, o ile dopisze pogoda

Z racji na zbliżający koniec pory suchej w Ameryce Środkowej, Zarząd Kanału Panamskiego liczy na normalizacje w kwestii poziomu wody i możliwości zwiększenia liczby statków przemieszczających się przez tę istotną trasę morską. W oparciu o obecny i prognozowany poziom wody w jeziorze Gatun oraz w związku z operacyjną strategią wodną (OWS) wdrożoną przez zarząd oraz władze Panamy, stopniowo ma zwiększać się ilość oferowanych tranzytów. Od 25 marca jest to 27 dziennie, gdy jeszcze w lutym spadła do zaledwie 18.
12.04.2024

Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”

W tradycyjnym systemie common law, terminowa płatność „hire” (opłaty czarterowej), jakkolwiek należąca do kluczowych obowiązków czarterującego, nie stanowi warunku istotnego umowy czarteru na czas.
08.04.2024

Raport BIMCO: poziom recyklingu statków najniższy od 20 lat

Największe na świecie międzynarodowe stowarzyszenie żeglugowe BIMCO opublikowało raport dotyczący recyklingu statków w pierwszym kwartale roku. Wyniki jasno wskazują na to, że jest to najniższy poziom od dwóch dekad.
05.04.2024

Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)

Ostatnie tygodnie to dalsze reperkusje światowego chaosu i panujących na szlakach żeglugowych niebezpieczeństw. Ma to swój oddźwięk również w kosztach, jakie musi ponosić żegluga. Chodzi tutaj przede wszystkim o wzrost kosztów eksploatacji statków między innymi na skutek potrzeby zachowania ich większego bezpieczeństwa. Oprócz dłuższych tras, stosowanej zwiększonej ochrony i środków bezpieczeństwa na rynku obserwuje się wysokie stawki ubezpieczeniowe np. od tzw. ryzyk wojny (ang. war risks).
28.03.2024

Kryzys na Morzu Czerwonym i wojna celna USA – Chiny korygują frachty i połączenia liniowe. Meksyk beneficjentem

Uśredniony Drewry’s World Container Index zmalał w ubiegłym tygodniu o 5% do 3010 dolarów za kontener 40-stopowy, ale ciągle jest wysoki w porównaniu do ub.r. Obecnie jest on wyższy o 71% w porównaniu z trzecim tygodniem marca ubiegłego roku. Frachty na połączeniach z Szanghaju do Nowego Jorku wynoszą 5376 USD za FEU. Do portów Meksyku skokowo wzrosły dostawy kontenerów z Chin, przy takich samych frachtach jak do wschodniego wybrzeża USA.
25.03.2024

Wzrasta zagrożenie ze strony somalijskich piratów. Rozwiązaniem uzbrojona ochrona?

Obok agresywnej działalności bojowników Huti z Jemenu na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej zagrożenie dla żeglugi stwarzają somalijscy piraci, którzy w ostatnim czasie uaktywnili się na wielką skalę. Stanowią niebezpieczeństwo dla statków chcących pokonać trasę morską prowadzącą przez "Róg Afryki", bądź też zmierzając na trasie żeglugowej na Oceanie Indyjskim. Nie brakuje przy tym zarzutów o nieskuteczność międzynarodowych sił morskich mających chronić żeglugę w rejonie.
23.03.2024

Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.

Hamburski operator Hapag-Lloyd (HLAG) ogłosił wyniki finansowe za 2023 r. Armator zanotował spadek sprzedaży w IV kwartale o 48,8% r/r do 3,8 mld EUR. Koszty operacyjne zmniejszyły się jednak jedynie o 6,9% r/r do około 4 mld EUR. Tym samym HLAG dołączył do innych przewoźników odnotowujących straty operacyjne, notując stratę EBIT w wysokości 200 mln EUR w 4Q23 – informuje w najnowszym komunikacie kierownictwo Hapag-Lloyd.
16.03.2024

Lepsza kondycja norweskich stoczni szansą dla polskich przedsiębiorców

Norwegia od wielu lat stanowi bardzo atrakcyjny rynek zarówno dla pracowników, jak i przedsiębiorstw. Po 2004 roku Polacy dość szybko stali się największą mniejszością narodową w kraju fiordów. W 2021 roku liczba Polaków w Norwegii przekroczyła 117 tysięcy.
13.03.2024

MŚ w klasie 49er - Staniul i Sztorch wciąż na trzeciej pozycji

Mikołaj Staniul i Jakub Sztorch wciąż plasują się w mistrzostwach świata w żeglarskiej olimpijskiej klasie 49er na trzeciej pozycji. Na Lanzarote siódmą lokatę utrzymali Łukasz Przybytek i Jacek Piasecki, a w klasie 49erFX Aleksandra Melzacka i Sandra Jankowiak są ósme.
08.03.2024

Zaburzenia w transportowych punktach strategicznych napędzają wzrost stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 2-7/2024)

Ostatnie tygodnie to olbrzymi wpływ na międzynarodową żeglugę sytuacji kryzysowej na Morzu Czerwonym, a także efekty ograniczeń przejść statków przez Kanał Panamski, wynikające z rekordowo niskiego stanu wód w jeziorze Gatun. To przede wszystkim właśnie przez te wydarzenia i wydłużone trasy statków światowej floty skutkujące ograniczonymi dostępnymi przestrzeniami ładunkowymi powiększały się koszty transportu morskiego. Wzrastały przez to oferowane na rynku również stawki frachtowe i czarterowe.
03.03.2024

Potrzeba matką wynalazku. Ataki Huti na Morzu Czerwonym jako narzędzie na dobry biznes

Po miesiącach spokoju, sytuacja na światowych szlakach morskich za sprawą ataków jemeńskich Huti na Morzu Czerwonym drastycznie się zmieniła. Można zasadnie zastanawiać się, czy obecna sytuacja nie jest wywołana oczekiwaniami biznesu.
02.03.2024

Kryzys na Morzu Czerwonym wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 2-5/2024)

Jak do tej pory groźna dla żeglugi sytuacja na Morzu Czerwonym nie miała aż tak bardzo znaczącego wpływu na poziom obserwowanych stawek czarterowych oraz oferowanych frachtów. To jednak zaczyna się coraz bardziej zmieniać. Dostępność przestrzeni ładunkowych oferowanych na rynkach maleje. Pogłębiający się kryzys i potrzeba wykorzystania przez statki dłuższych i zarazem bezpieczniejszych tras zwiększają koszty. Tworzy się presja wśród armatorów na zwiększanie oferowanych cen frachtów.
20.02.2024

Rakietą w ubezpieczenia statków. Ubezpieczenie na Morzu Czerwonym z 10 tys. do 700 tys. dolarów za rejs

Ataki na Morzu Czerwonym zwiększają ryzyko biznesowe ubezpieczycieli morskich, rosną składki za ryzyko wojenne - informuje Moody’s. Operatorzy i spedytorzy spotykają się z przypadkami, że ubezpieczyciele unikają ponoszenia ryzyka za ubezpieczania statków przewożących towary przez Zatokę Adeńską. Niestabilność cen ubezpieczeń morskich jest rosnącym problemem brokerów ubezpieczeniowych po atakach na Morzu Czerwonym - alarmuje United Insurance Brokers Ltd (UIB).
15.02.2024

Polenergia: kluczowe umowy na dostawę turbin wiatrowych i umów na wykonanie serwisu gwarancyjnego dla morskich farm wiatrowych

Spółki projektowe realizujące przedsięwzięcie budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III zawarły umowę na dostawę turbin wiatrowych i umów na wykonanie serwisu gwarancyjnego.
15.02.2024

Europejski rynek LNG. UE co miesiąc pompuje 1 mld dol. w gospodarkę Rosji

W okresie styczeń-grudzień 2023 r. import LNG krajów Unii Europejskiej wzrósł o 1,9% r/r do 102 mln ton, do Chin o 11,4% r/r do 71,6 mln ton, do Japonii zmalał o 9,2% r/r do 66,9 mln ton, do Korei Południowej zmniejszył się 3,5% r/r do 45,5 mln ton – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa Research. Przepompowując rosyjskie LNG w terminalach Belgii, Hiszpanii i Francji, UE co miesiąc pompuje w gospodarkę Rosji 1 mld dol. – podaje najnowszy raport CREA.
11.02.2024

Światowa dominacja lodowych wojowników z Polski

Michał Burczyński (AZS UWM Olsztyn) został mistrzem świata, a następnie mistrzem Europy w żeglarskiej, bojerowej klasie DN. Tytuły wicemistrzowskie wywalczył Łukasz Zakrzewski (MKŻ Mikołajki). Ogólnie, z Estonii, gdzie zostały rozegrane obie imprezy polscy żeglarze lodowi wracają z 12 medalami.
11.02.2024

Michał Burczyński mistrzem świata w żeglarstwie lodowym

Michał Burczyński wywalczył w estońskiej Parnawie tytuł bojerowego mistrza świata w klasie DN. To czwarty złoty medal Polaka w czempionacie globu. W kolekcji ma ponadto trzy srebrne i cztery brązowe krążki.
08.02.2024

Nieznaczna poprawa? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 51.2023 – 1/2024)

Ostatnie tygodnie przełomu roku to nieznaczna poprawa sytuacji na rynkach frachtowych i czarterowych segmentów żeglugi kontenerowej, a także jednostek wielozadaniowych.
01.02.2024

Wallenius Wilhelmsen zdobywa kontrakty o wartości ponad 1,2 miliarda dolarów

Norwesko-szwedzka firma z branży żeglugowej zawarła intratne umowy dla działających na rynki w USA międzynarodowych klientów z branży górniczej i motoryzacyjnej. Kontrakty wiążą się z zapewnieniem dostaw prowadzonych drogą morską. Firma zapewnia, że wpisuje się to również w jej strategię promowania świadomości o dekarbonizacji żeglugi, promując wykorzystanie transportu morskiego o ograniczonym wpływie w zakresie emisji CO2.
30.01.2024

Ruch towarów przez Kanał Sueski zmniejszony o 45 proc. z powodu ataków Huti

Ruch towarów przez Kanał Sueski spadł w ciągu ostatnich dwóch miesięcy o 45 proc., oceniła agencja ONZ UNCTAD. Ataki jemeńskich rebeliantów Huti skłoniły firmy spedycyjne do zmiany trasy przewozów.
29.01.2024

Świąteczno – noworoczny zastój. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 50/2023-1/2024)

Przełom roku to okres podsumowań dotychczasowych trendów, a także ocena perspektyw na nowy rok. Jest to również czas krótkoterminowego zastoju, kiedy to większość świata skupia się nie na biznesie, ale na obchodzeniu okresu świąt i nowego roku. Od listopada do grudnia 2023 roku oceniono, że globalny handel spadł o około 1.3 %, co spowodowane jest kryzysem bezpieczeństwa zachowania wolnej żeglugi na Morzu Czerwonym.
21.01.2024

NYK również omija Morze Czerwone

Do wydłużającej się listy przedsiębiorstw żeglugowych, które rezygnują z tras przez Morze Czerwone, dołączył japoński NYK.
16.01.2024

Spadły koszty przeprawy przez Kanał Panamski

Dobre wieści dla żeglugi handlowej: spadły koszty przeprawy przez Kanał Panamski. Do niedawna armatorzy płacili rekordowe stawki rzędu kilku milionów dolarów, aby omijać korki na tym strategicznym szlaku. Teraz, gdy coraz mniej statków chce korzystać z tej trasy, ceny znacząco spadły.
15.01.2024

W 2024 ze stoczni wypłynie więcej niż 1 nowy kontenerowiec dziennie

W 2023 roku stocznie wyprodukowały 350 nowych kontenerowców – średnio niemal jeden na dzień. 2024 rok przebije ten wynik znacznie.
10.01.2024

Zarabianie na wierceniu. Stocznie na start. Do 2028 r. będzie rósł popyt na statki i morskie platformy

Wykorzystanie statków i platform wiertniczych w 2024 r. będzie na najwyższym poziomie od wielu lat. Po dobrym 2023 r. prognozuje się, że stawki dzienne w usługach na rzecz Oil & Gas Offshore wzrosną. Już w połowie 2023 r. wykorzystanie jednostek i platform wiertniczych osiągało w wielu rejonach ponad 80%, a nawet 95% - informuje w raporcie VesselsValue. Brakuje jednak statków do obsługi roponośnego i gazowe biznesu.
09.01.2024

Sytuacja geopolityczna wpływa na wzrost kosztów przewoźników. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47 – 50/2023)

Rynki frachtowe i czarterowe segmentów kontenerowego i drobnicowców wielozadaniowych były w ostatnich tygodniach pod silnym wpływem wydarzeń społeczno – politycznych. Były to przede wszystkim ograniczenia w ruchu na Morzu Czerwonym w związku z atakami na statki, a także pod wpływem limitowanej przepustowości i wysokich kosztów tranzytu przez Kanał Panamski.
05.01.2024

Branża portowa to prawdziwy roller coaster. Wywiad z Michałem Śmigielskim prezesem MAG

O boomie przeładunkowym w polskich portach, wyzwaniach i potencjale branży, kierunkach rozwoju oraz ważnej roli kolejnej edycji Kongresu Polskie Porty 2030 rozmawiamy z Michałem Śmigielskim, prezesem Morskiej Agencji Gdynia.
02.01.2024

Potencjał zmian w transporcie z Ukrainy

Po rosyjskiej agresji Polska w naturalny sposób stała się dla wielu ukraińskich firm węzłem transportowym dla dostaw do krajów Unii Europejskiej. W łańcuchu logistycznym pojawiło się jednak wiele wyzwań. W opinii ukraińskich przedsiębiorstw, które są ważnym partnerem dla polskich portów i kolei, postęp następuje, ale w niektórych obszarach cały czas widać niewykorzystany potencjał.
28.12.2023

Regaty Sydney-Hobart - dwa jachty na czele, rekordu trasy nie będzie

Najlepszy przed rokiem jacht "Andoo Comanche" i druga w poprzedniej edycji inna jednostka klasy super maxi "LawConnect" oderwały się od reszty stawki i prawdopodobnie między sobą stoczą walką o zwycięstwo w 78. regatach żeglarskich Sydney - Hobart.
27.12.2023

Ochroniarze na statkach. Kosztowne rozwiązanie? Zbędne czy konieczne?

Nasilające się ataki na jednostki morskie w rejonie Morza Czerwonego, w tym głośne przypadki porwań przypominają, że praca na morzu może być niebezpieczna, a piractwo wciąż stanowi wyzwanie dla rządów państw. W związku z tym są organizowane międzynarodowe misje, których trzonem są siły morskie, niemniej firmy poszukują także własnych rozwiązań, jak radzić sobie w tej sytuacji. Jednym z nich jest korzystanie z usług uzbrojonych ochroniarzy.
20.12.2023

Tiry na statki i tory. Brakuje kierowców, wzrosną opłaty drogowe

Z indeksu Upply x Ti x IRU europejskiego drogowego transportu towarowego wynika, że w III kwartale 2023 r. indeks stawek spot znalazł się jeszcze poniżej wskaźnika stawek kontraktowych – informuje w najnowszym raporcie International Road Transport Union (IRU). W 2023 r. i 2024 r. transport drogowy będzie rozwijał się pod presją braku kierowców i wzrostu opłat drogowych. To szansa dla transportu morskiego i śródlądowego oraz kolejowego.
12.12.2023

CRIST Offshore. Strategiczna wizja rozwoju [wideo]

Decyzja o zaangażowaniu się w polski sektor energetyki morskiej zapadła w CRIST Offshore już 2 lata temu. Firma utrzymuje spójność swojej strategii skupionej na budowie kompletnych stacji transformatorowych. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Andrzej Czech, członek zarządu spółki, podzielił się z nami wglądem w zamiary dotyczące zaspokojenia rosnącego popytu na infrastrukturę wspierającą rozwój branży MEW.
29.11.2023

Dalsze spadki na horyzoncie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 43 – 46/2023)

Pewna stabilizacja, a nawet niewielkie wzrosty oferowanych frachtów, a także stawek czarterowych odnotowano w segmencie przewozów drobnicowcami wielozadaniowymi. W niektórych przypadkach nieco lepsze warunki zanotowano również na rynkach przewozów kontenerowych. Jest to jednak jedynie chwilowa i nieznaczna zmiana. Być może wynika również z wahań sezonowych. Większość z analityków rynku nie przewiduje jednak większych wzrostów w najbliższym czasie.
28.11.2023

Żegluga w 2024 bez kompasu (moralnego). Niepewny scenariusz dla żeglugi liniowej i terminali kontenerowych

Nie czarny piątek, nie czarny tydzień, a nawet nie miesiąc, lecz czarny rok szykuje się w transporcie kontenerowym. I to nie jeden. Taki wniosek wynika z najnowszych informacji firm analitycznych i zapowiedzi niektórych operatorów. Klienci Xeneta pytają wprost: Czy żegluga morska straciła swój kompas moralny?
22.11.2023

Speed otworzył w Porcie Gdańsk nowy magazyn do przeładunku zbóż

Operator portowy Speed otworzył w Porcie Gdańsk magazyn do przeładunku zbóż o powierzchni 4 tys. m kw. wraz z placami składowymi i manewrowymi.
20.11.2023

Lekkie wzrosty, ale realia dalekie od optymizmu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 41-44/2023)

W ostatnich tygodniach na rynkach przewozów masowych ładunków suchych oraz płynnych zaobserwowano pewne optymistyczne sygnały dotyczące parametrów stawek czarterowych i frachtowych. Zyskiwały niektóre sektory wskazanych segmentów. Pozytywnych akcentów dopatrywano się również w niedalekiej przyszłości, powołując się na różnorodne wydarzenia oraz fakty. Rzeczywiście rynek doznaje dość znacznych fluktuacji, natomiast stałe trendy i kierunki nie pozwalają raczej twierdzić, że przewoźników czekają tylko i wyłącznie wzrosty.
15.11.2023

Kanał Panamski podkopany przez górników i prezydenta Panamy

Górnicy przyczynili się do zatorów na Kanale Panamskim, a długotrwała susza obnażyła brak strategicznego myślenia w Panamie. Zniszczone środowisko naturalne i zakłócony bilans wodny są prawdziwym źródłem problemów zarządu Kanału Panamskiego i operatorów. Lokalne obniżenie stanu wody w jednym jeziorze ma globalne konsekwencje, które będą trwały co najmniej do lutego 2024 r.
10.11.2023

A.P. Moller – Maersk ratuje finanse i morski transport kontenerów zwalniając pracowników

Maersk odnotował stratę w wysokości 27 mln dolarów na poziomie EBIT w swojej działalności związanej z transportem morskim w trzecim kwartale 2023 r. W tym samym okresie ubr. armator mógł pochwalić się zyskiem w wysokości 8,34 mld dolarów.
09.11.2023

Rosyjska firma petrochemiczna zarobiła miliard euro dzięki importowi ropy przez Bułgarię

Należący do rosyjskiego Łukoilu kombinat petrochemiczny Neftochim z siedzibą w bułgarskim Burgas zarobił w ciągu ostatniego roku ponad 1 mld euro dzięki udzielonemu przez UE zezwoleniu na import ropy z Rosji. Poinformowały o tym m.in. portal Politico, Ośrodek Badania Demokracji w Sofii oraz organizacja pozarządowa Global Witness.
09.11.2023

Tidewater. Przychody rosną, ale akcje spadają

Akcje globalnego giganta Tidewater gwałtownie tracą na wartości. Pomimo imponujących wyników finansowych, spadek przekracza 10%.
07.11.2023

Atmosfera chaosu i niepewności wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrosty poziomów czarterów i frachtów w żegludze masowej. To również bardzo duża niepewność płynąca z wybuchu wojny na Bliskim Wschodzie, a także kontynuowanej wojny na Ukrainie. Ma to znaczący wpływ na transport morski realizowany na Morzu Czarnym. Dane rynków wskazują na dalsze spowolnienie gospodarek państw zachodnich.
30.10.2023

Tonące akcje w żegludze kontenerowej. Sztormowa reakcja giełd po decyzji DG COMP KE o cofnięciu ochrony konsorcjów

Ceny akcji głównych europejskich przewoźników oceanicznych spadły bezpośrednio po tym, jak DG COMP Komisji Europejskiej zapowiedział zniesie w przyszłym roku wyłączeń grupowych dla połączeń liniowych – informuje Aditi Niranjan, analityczka z Department of Busines Economics, Uniwersity of Delhi.
29.10.2023

Kto bogatemu zabroni? UNCTAD wzywa do kosztownej dekarbonizacji sektora żeglugowego

Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) wydała kolejny, doroczny Przegląd Transportu Morskiego. W tegorocznej edycji Przeglądu mamy do czynienia ze szczególnym naciskiem na kwestię dekarbonizacji sektora żeglugowego.
29.10.2023

Atmosfera chaosu i niepewności wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-40/2023)

Ostatnie tygodnie to wzrosty poziomów czarterów i frachtów w żegludze masowej. To również bardzo duża niepewność płynąca z wybuchu wojny na Bliskim Wschodzie a także kontynuowanej wojnie na Ukrainie. Ma to znaczący wpływ na transport morski realizowany na Morzu Czarnym. Dane rynków wskazują na dalsze spowolnienie gospodarek państw zachodnich. Niektórzy z analityków wieszczą, iż takie spowolnienie może również przenieść się w większym stopniu do Azji.
28.10.2023

Sztorm w kontenerowych frachtach w 2024. Operatorzy liniowi będą ratować bilanse kosztem klientów

Armatorzy i operatorzy flot kontenerowych nie odpuszczą w 2024 r. Linie żeglugowe planują podwyżki stawek frachtowych. W efekcie w 2024 r. łańcuchy dostaw na całym świecie mogą być poważnie zagrożone przewidują analitycy Xeneta z Oslo.
25.10.2023

Raport: spawacz podwodny może zarobić do 17 tys. zł miesięcznie, a poławiacz krabów - nawet 90 tys. zł

Spawacz podwodny może zarobić w Polsce 13-17 tys. zł netto - wynika z raportu firmy Personnel Service nt. zarobków osób wykonujących niecodzienne zawody. Poławiacz krabów za granicą może liczyć na ok. 90 tys. zł.
17.10.2023

Polska energetyka zmierza na północ. Wydarzenie PARP w ramach Baltexpo

Podczas drugiego dnia targów Baltexpo, na targach odbywało się także całodniowe wydarzenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Innovation Norway zatytułowane „Technologie zeroemisyjne w gospodarce morskiej”. Swoją prezentację „Polska energetyka zwraca się w kierunku morza” przedstawił w jego ramach wydawca i redaktor naczelny portalu GospodarkaMorska.pl Mateusz Kowalewski.
13.10.2023

Azja na fali – kraje azjatyckie liderami w handlu, transporcie morskim i produkcji statków

W drugim kwartale 2023 r. gospodarki Azji były krajami o największej liczbie połączeń morskich, które mierzone są za pomocą wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) – informują eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”.
04.10.2023

UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji

Dekarbonizacja to najważniejszy cel operatorów i uczestników transportu morskiego – wzywają eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”. Mimo wymiany statków lub modernizacji ich systemów napędowych, emisje substancji szkodliwych wzrosły o 20% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
01.10.2023

W Rosji zalega 150 tys. pustych kontenerów

Choć sytuacja z dostępnością pustych kontenerów, która była jednym z problemów, z jakimi zmagała się żegluga przed wojną w Ukrainie ustabilizowała się na tyle, żeby zejść z nagłówków branżowych portali, to izolacja Rosji może sprawić, że problem powróci. Już teraz, według wyliczeń analityków, w Rosji zalega około 150 tys. pustych kontenerów.
30.09.2023

Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)

Rynek przewozów ciężkich i ponadgabarytowych realizowany przede wszystkim drobnicowcami wielozadaniowymi nadal osiągał słabe wyniki, a branżowe indeksy dotyczące tego segmentu notowały spadki. Sytuacja ta wynika z nadal słabej podaży ładunków inwestycyjnych w porównaniu do poprzednich lat a także istniejącej poważnej konkurencji ze strony innych typów statków, tj. masowce, kontenerowce, a także statki ro-ro.
28.09.2023

Protest pracowników portu w Hamburgu. Nie chcą stać się częścią MSC

Setki osób zatrudnionych w Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) zebrało się 19 września br. na terenie portu, aby zaprotestować przeciwko planowanej, częściowej sprzedaży firmy szwajcarskiemu gigantowi transportu kontenerowego MSC (Mediterranean Shipping Company). Firma złożyła w ubiegłym tygodniu ofertę zakupu akcji serii A.
22.09.2023

Singapur pozostaje najważniejszym ośrodkiem żeglugowym

Raport opublikowany przez chińską państwową agencję informacyjną Xinhua oraz dostawcę danych morskich Baltic Exchange pokazuje, że od wielu lat nie zachodzą zasadnicze zmiany pod względem ośrodków morskich na świecie. Największym pozostaje od 10 lat Singapur.
22.09.2023

Załoga Programu Trzeciego Polskiego Radia wygrała Wielki Finał i klasyfikację generalną Mazda Odyssey Warszawskiej Ligi Żeglarskiej

Wielki finał Mazda Odyssey Warszawskiej Ligi Żeglarskiej odbył się nad Zalewem Zegrzyńskim w Zegrzu Południowym. Najlepsi okazali się żeglarze pływający pod szyldem Trójki – Programu Trzeciego Polskiego Radia w składzie Przemysław Machowski, Mateusz Szweda i Julian Gloeh. Na drugim miejscu finiszowała Legia Sailing Schools, a na miejscu trzecim Star Telekom Racing.
18.09.2023

Okres małej stabilizacji. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2023)

Ostatnie tygodnie to raczej spadki warunków frachtowych i czarterowych dla tonażu zbiornikowcowego. Z kolei dla przewozów masowych można było mówić o pewnej stabilizacji.
17.09.2023

Niespodzianki w żeglarskich mistrzostwach Polski

Cztery dni rywalizacji, prawie 250 zawodników, 6 klas regatowych i wiatru jak na lekarstwo - tak w jednym zdaniu można podsumować mistrzostwa Polski w żeglarstwie klas olimpijskich, które odbywały się w Pucku.
10.09.2023

Czas dyskusji na temat stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2023)

Jak pokazują dane rynkowe wybranych segmentów żeglugi w ostatnich tygodniach parametry zaczęły się poprawiać. Czy jest to początek stałej tendencji, czy tylko chwilowe wzrosty wynikające wprost z sytuacji i warunków rynkowych? Okres kilku tygodni jest zbyt krótki do przeprowadzenia takiej analizy, jednakże zapatrywania analityków są umiarkowanie optymistyczne.
31.08.2023

Trwa decydująca faza walki o olimpijskie kwalifikacje w żeglarstwie

To nie był dobry dzień dla polskich żeglarzy w Mistrzostwach Świata World Sailing w Hadze. Rywalizacja na wodach Morza Północnego dla niektórych z nich już się zakończyła, inny w pozostałe dni muszą odrabiać straty. Dobra wiadomość jest taka, że wciąż mamy szanse na olimpijskie kwalifikacje.
17.08.2023

Trzecia runda Mazda Odyssey Warszawskiej Ligi Żeglarskiej

W najbliższy weekend odbędzie się trzecia runda Mazda Odyssey Warszawskiej Ligi Żeglarskiej. Dwanaście załóg zmierzy się podczas krótkich, ale dynamicznych wyścigów. To będzie też jednocześnie ostatnia szansa powalczenia o jak najlepsze pozycje przed wielkim finałem we wrześniu. Całość będzie można łatwo oglądać z brzegu z gościnnego mola Hotelu 500 w Zegrzu Południowym lub z bazy klubu Sailing Legia.
03.08.2023

Nowe konstrukcje statków zmieniają zasady gry. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 26-28/2023)

Jak raportują różnorodne źródła shipbrokerskie przez pierwsze sześć miesięcy tego roku zakontraktowano łącznie 719 nowych budów statków. Z tego 24,2 % jest masowcami, 23,09 % tankowcami, 9,46 % kontenerowcami i 9,32 % jest jednostkami do przewozu gazu. Prawdziwą zmianę będą niosły ze sobą nowoczesne konstrukcje. Zatem po okresie pandemii i początków wojny rosyjsko – ukraińskiej oraz kryzysu energetycznego rynek nowych budów znów coraz mocniej akcentuje kwestie ekologii.
29.07.2023

Trzecie miejsce polskich żeglarzy w Lidze Mistrzów

Polska załoga Yacht Club Gdańsk ze sternikiem Igorem Tarasiukiem wywalczyła brązowy medal w finałowych regatach Sailing Champions League. To pierwszy, historyczny medal polskiego żeglarstwa w żeglarskiej Lidze Mistrzów, w której rywalizują najlepsze klubowe załogi z całego świata.
26.07.2023

Ubezpieczyciele rewidują ryzyka na szlakach Morza Czarnego. Lekcja dla Bałtyku

Jeszcze zanim wygasła umowa zbożowa, umożliwiająca eksport zboża z Ukrainy drogą morską, firmy ubezpieczeniowe zapowiedziały, że rozważają możliwość rewizji ryzyk w stosunku do armatorów kierujących statki na Morze Czarne. Oznacza to jednoznacznie, że transport morski czeka podniesienia stawek ubezpieczeniowych za statek i ładunek.
25.07.2023

Trendy spadkowe nadal trwają, ale przewoźnicy pozostają optymistyczni. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 26 – 28/2023)

Analizowane tygodnie to kolejny okres wskazujący na kontynuację negatywnych trendów warunków frachtowych i czarterowych dla przewoźników morskich w segmentach jednostek – drobnicowców wielozadaniowych oraz kontenerowców. Średnie parametry frachtów i stawek czarterowych nadal spadały. Nie były to ruchy impulsywne, ale raczej powolna kontynuacja dotychczasowych negatywnych trendów.
24.07.2023

Magdalena Woyciechowska wicemistrzynią świata młodzieżowców w olimpijskiej klasie Formula Kite

Młodzieżowe mistrzostwa świata rozegrano w Gizzerii we Włoszech. Wystartowało w nich 87 zawodników i zawodniczek z 25 krajów. Magdalena Woyciechowska (Sopocki Klub Żeglarski), dzięki doskonałej postawie w serii kwalifikacyjnej, po której zajmowała 2 miejsce w klasyfikacji generalnej, uzyskała od razu awans do serii finałowej i wraz z liderką Lysą Caval (Francja), oczekiwała spokojnie na dwie rywalki wyłonione z półfinałów.
24.07.2023

Rynek żeglugowy na wakacjach. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 25-27/2023)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
14.07.2023

Olimpijski test polskich żeglarzy w Marsylii

Polscy żeglarze jak na razie, poza jednym wyjątkiem, nie odgrywają pierwszoplanowej roli w regatach Paris 2024 Test Event. Oficjalny przedolimpijski test odbywa się na akwenie igrzysk w Marsylii. Najlepiej z Polaków spisuje się Maks Żakowski który w klasie Formula Kite plasuje się na 5 miejscu i po trzech dniach ścigania liczy się w walce o medale.
12.07.2023

Portfel zamówień na zbiornikowce LNG osiągnął 50% floty w eksploatacji

Statki zasilane paliwem alternatywnym stanowiły około 60% nowych zamówień od początku 2022 r. w GT, głównie dzięki zamówieniom na statki dwupaliwowe LNG i coraz częściej metanolowi, a obecnie stanowią 5% GT floty i 47% zamówień ustalił Clarksons Research.
06.07.2023

Jak obniżyć koszty logistyczne w dostawach produktów dla branży beverage? Hillebrand Gori o kontyngentach taryfowych

Logistyka dla branży beverage stoi dziś przed wyzwaniem, jakim jest optymalizacja kosztów. Jednym ze sposobów na ich obniżenie mogą być kontyngenty taryfowe. Jak z nich skorzystać i jakie mogą mieć znaczenie dla odpraw celnych w imporcie? Najważniejsze informacje zebrał Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage.
29.06.2023

Umowa o budowę statku – procedura zmiany umowy

Wiele kontraktów wprowadza szczegółową procedurę zmiany warunków kontraktowych, szczególnie, jeżeli zmiany te mają dotyczyć szczegółowych ustaleń techniczno-konstrukcyjnych (na poziomie „Specifications” itp.). Ta szczegółowa procedura („variation procedure”), ustala nie tylko kiedy i na jakich warunkach armator („Buyer”) może żądać dokonania określonych zmian, kiedy i na jakich warunkach takie zmiany należy uznać za uzgodnione lub nie, ale wręcz wprowadza uzgodnione ustandaryzowane formularze zlecenia zmian.
29.06.2023

Historyczna chwila polskiego żeglarstwa. Jacht WindWhisper wygrywa The Ocean Race

Wielki moment w historii polskiego żeglarstwa. Płynący pod biało-czerwoną banderą Yacht Klubu Polski Gdynia, WindWhisper Racing Team bezapelacyjnie zwyciężył w legendarnych regatach The Ocean Race. Polski jacht okazał się najlepszy w klasie VO65.
26.06.2023

Mazda Odyssey Warszawskiej Ligi Żeglarskiej już w ten weekend

Już w najbliższy weekend na wodach Zalewu Zegrzyńskiego odbędzie się Mazda Odyssey Warszawska Liga Żeglarska – to już trzeci sezon cyklu spektakularnych wyścigów. Tradycyjnie baza regat znajduje się w klubie Sailing Legia (ul. Warszawska 31, Zegrze Płd.), a wyścigi w najbliższej odległości od brzegu. Stąd ich widowiskowość, bo sędziowie tak ustawiają trasę, by swobodnie można było oglądać zmagania choćby z molo zaprzyjaźnionego Hotelu 500.
23.06.2023

CEVA Logistics wynajmie cztery hybrydowe statki dalekomorskie do przewozu samochodów

CEVA Logistics podpisuje 10-letnią umowę leasingową ze spółką macierzystą, CMA CGM, na hybrydowe statki dalekomorskie napędzane LNG firmy Eastern Pacific Shipping. Posiadanie floty tych jednostek umożliwi CEVA przetransportowanie około 140 000 pojazdów rocznie, zwłaszcza między Chinami i Europą.
23.06.2023

85% pływających platform wiertniczych pracuje, czas na nowe?

Analitycy z Wood Mackenzie podliczyli, że w 2023 roku w eksploatacji jest aż 85% istniejących pływających platform wiertniczych na świecie. Wzrost popytu może zrodzić zamówienia nowych konstrukcji.
19.06.2023

Rynkowy kogel-mogel. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 18-23/2023)

Ostatnie tygodnie to ciężkie warunki na rynku przewozów masowych, ale na szczęście z niewielką tendencją wzrostową, która być może nadal będzie kontynuowana. Liczą na to oczywiście przewoźnicy. Na rynkach przewozów ropy naftowej i produktów pochodnych panowała z kolei bardzo zróżnicowana sytuacja. Przewozy surowej ropy naftowej generowały głównie straty, natomiast wzrosty obserwowano w tzw. segmencie „clean”. w panowały umiarkowanie pozytywne nastroje, co objawiało się w pro
19.06.2023

Nawigowanie pomiędzy globalnymi sporami. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16 – 19/2023)

Nadal główny wpływ na sytuację geopolityczną jak i ekonomiczną światowej gospodarki mają obecne wydarzenia, które odbywają się na międzynarodowej arenie. Spory między USA i Chinami, trwająca na Ukrainie wojna i wiele innych wydarzeń niewątpliwe zaburzają dotychczasowe rozumienie zależności i wzorców handlu międzynarodowego, w tym morskiego. Ten proces trwa już od wielu miesięcy. Zmiany na rynku a także nieustanne dostosowywanie do ciężkiej sytuacji przez przewoźników nieustannie trwają.
29.05.2023

Sejm. Rozpatrzono informacje nt. prac nad projektem nowelizacji ustawy o pracy na morzu

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w środę informacje na temat stanu prac nad projektem nowelizacji ustawy o pracy na morzu. Na jakim etapie procedowana jest ustawa ma zostać podane do końca lipca.
24.05.2023

PŻB Offshore – nowy polski armator łapie wiatr w żagle

PŻB Offshore to nowa inicjatywa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej – Polferries. Spółka celowa została zawiązana po to, aby świadczyć usługi floty serwisowej dla morskiej energetyki wiatrowej wraz z działaniami towarzyszącymi. O imponujących zamiarach i aspiracjach firmy rozmawiamy z prezesem nowej spółki – Radosławem Marciniakiem.
21.05.2023

Konosament – wybrane zagadnienia praktyczne

Konosament („bill of lading („B/L”)) jest specyficznym dokumentem przewozowym, mającym charakter papieru wartościowego („negotiable document of title”). Wyróżnia się trzy funkcje konosamentu. Jest on zatem potwierdzeniem przyjęcia przez przewoźnika do przewozu określonego (co do ilości, charakteru i stanu zewnętrznego) ładunku.
14.05.2023

Ucieczka przed recesją. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 15-17/2023)

Na rynkach handlu morskiego pojawiają się nadal uzasadnione obawy, co do stanu światowej gospodarki, ale zwraca się również uwagę, że w aktualnych warunkach są także i pozytywne informacje. W wielu przypadkach światowe gospodarki notują drobne wzrosty, ale co najważniejsze unikają w szerszym ujęciu przynajmniej jak na razie recesji.
11.05.2023

Energia na szwedzkich falach. Duńczycy z Polakami przetarli morski szlak

Tuż za miedzą szwedzka firma Ocean Harvesting otrzymała 400 tys. EUR finansowanie na ulepszenie systemu sterowania i optymalizacji projektu konwertera energii fal InfinityWEC, który ma doprowadzić do morskiego projektu próbnego InfinityWEC w skali 1:3. Ponad 10 lat temu Polacy brali udział w projektowaniu i zbudowali elektrownię do pozyskiwania energii z fal morskich dla Danii.
01.05.2023

Kolejny test polskich żeglarzy przed walką o Igrzyska Olimpijskie

Prawie 700 żeglarzy i żeglarek rozpocznie w poniedziałek rywalizację w regatach Pucharu Świata French Olympic Week. W Hyeres na Lazurowym Wybrzeżu wystartuje 30 reprezentantów Polski. Będzie to dla nich kolejna impreza przygotowawcza do rozpoczynającej się w tym roku batalii o kwalifikacje do Igrzysk Olimpijskich Paryż 2024.
23.04.2023

Opublikowano rozporządzenie ws. dopłat do transportu zboża

W piątek w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie wprowadzające m.in. program dopłat do transportu zbóż i rzepaku do portów nadbałtyckich. Dopłaty do transportu wyniosą od 100 do 200 zł w zależności od tego, z którego województwa zboże będzie jechało.
21.04.2023

Lekka poprawa parametrów rynku po pierwszym kwartale. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-14/2023)

Według Międzynarodowej Organizacji Handlu (ang. World Trade Organization) globalny handel spadnie z poziomu 2,2 % odnotowanych w 2022 roku do poziomu około 1,7 % w roku 2023. Aczkolwiek przewidywania na 2024 rok są dużo lepsze. Według prognoz WTO ma nastąpić mocniejszy rozwój światowej gospodarki, co przełoży się również na poprawę parametrów międzynarodowego handlu, w tym tego realizowanego drogą morską.
20.04.2023

Wzrost handlu transportem morskim w I kwartale 2023 r.

Pod wpływem wysokiej inflacji, rosnących stóp procentowych, powolnego wzrostu gospodarczego Chin, wymiana towarowa z udziałem transportu morskiego zwolniła w 2022 r. tempo wzrostu do 0,5 proc., tj. o 11,9 pp rok do roku. Podczas gdy część negatywnych czynników zaczęła słabnąć na początku 2023 r., na co wskazują szacunki, że w I kwartale globalny handel powrócił do wzrostu na poziomie 1 proc. rdr, gospodarka światowa pozostaje wrażliwa na takie sytuacje, szczególnie np. na ostatnie problemy sektora bankowego.
04.04.2023

Strach ma wielkie oczy. Czy globalny transport morski ma powody do obaw?

Globalna inflacja, zmniejszona produkcja w Chinach, rekordowo niski indeks BDI – tym przywitał nas początek roku. Jednocześnie widzimy powolne oznaki ożywienia światowej gospodarki, jednak analitycy dalecy są od optymizmu. Czy w kontekście niespokojnej sytuacji na świecie, globalny transport morski jest zagrożony?
02.04.2023

Port Gdańsk na największych targach wycieczkowych świata

Targi Seatrade Cruise Global w Fort Lauderdale na Florydzie odbyły się w dniach 27-30 marca. Port Gdańsk zaprezentował swoją ofertę, kusząc przedstawicieli branży rejsów wycieczkowych pięknem Pomorza, ale i sławnymi Gdańszczanami.
30.03.2023

Zboże będzie priorytetem PKP i w portach

W logistyce zboże będzie priorytetem - zarówno na PKP, jak i w portach - wskazał w czwartek Programie I Polskiego Radia wicepremier, minister rolnictwa Henryk Kowalczyk. Poszukujemy też intensywnie rynków zbytu, głównie w krajach afrykańskich, może nawet łącząc sprzedaż z pomocą humanitarną - dodał.
30.03.2023

Prawie dwa tysiące nielegalnie zatrudnionych, wyzyskiwanych robotników w stoczni w Wenecji

Prawie dwa tysiące osób pracowało nielegalnie w stoczni w Wenecji - podały włoskie media we wtorek, informując o operacji przeprowadzonej przez Gwardię Finansową. Wykryła ona tam wyzysk i wypłacanie głodowych pensji. Według Ansy większość robotników to obywatele Bangladeszu oraz krajów Europy Wschodniej.
28.03.2023

Szlaki żeglugowe w łańcuchach dostaw dla beverage

W globalnej wymianie handlowej kluczową rolę odgrywa transport morski, który obejmuje 80% globalnych dostaw towarów. Dostawy odbywają się wybranymi szlakami żeglugowymi, które mają swoje określone trasy, co wpływa na czas dostawy. Firmy zajmujące się produkcją wina i napojów alkoholowych, znając trasy morskie wykorzystywane do transportu towarów, mogą lepiej planować wysyłki, zarządzać łańcuchem dostaw, minimalizując koszty i czas dostawy.
27.03.2023

Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność

Lasse Kristoffersen, dyrektor generalny Wallenius Wilhelmsen, ma misję. Nie chce czekać na zieloną transformację żeglugi, chce ją kształtować – współpracując z podobnie myślącymi partnerami w celu dekarbonizacji łańcuchów dostaw i zademonstrowania możliwości, zarówno w zakresie technologii, jak i nowych sposobów pracy. W rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping wyjaśnia, jak to zamierza zrealizować.
24.03.2023

Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów

Władze chce dofinansować transport pszenicy i kukurydzy do portów nadbałtyckich. Stawki będą uzależnione od odległości od portów. Najwięcej do tony zboża dopłaci się we wschodnich i południowych województwach.
24.03.2023

Czy rynek azjatycki przebudzi żeglugę? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 7-9/2023)

Ostatnie tygodnie to nieco pozytywniejsza atmosfera na rynkach frachtowych i czarterowych jednostek masowych. Z różnych regionów, dla różnych segmentów zaczęły napływać całkiem pozytywne wieści na temat zapotrzebowania na tonaż. Z kolei na rynku przewozów ładunków ropy naftowej i jej pochodnych nadal sporo zamieszania. Sytuacja w tym segmencie zależała od wielu czynników, tj. typ statku, obsługiwany obszar, itp. Indie są obecnie trzecim największym importerem ropy na świecie
10.03.2023

Edda Wind zwiększa swoją flotę statków do obsługi morskich farm wiatrowych

Norweska firma Edda Wind chce zwiększyć swoje zaangażowanie na rynku offshore poprzez zamówienia nowych statków. W tym celu zawarła umowę ze spółką zależną włoskiego koncernu Fincantieri, wietnamską stocznią Vard, na budowę czterech statków do obsługi technicznej morskich farm wiatrowych (Commissioning Service Operation Vessel, CSOV) o wartości 268 mln dolarów, z możliwością zamówienia kolejnych.
06.03.2023

Rynek frachtowy masowców i zbiornikowców przed wielkimi zmianami. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 1-6/2023)

Początek nowego roku zapowiada duże zmiany w kolejnych jego miesiącach. Słabnąca podaż ładunków, szczególnie przewozów masowych powoduje, iż warunki frachtowe są bardzo marne. Taka sytuacja może doprowadzić do daleko idących zmian. Ich symptomy widać w ostatnich tygodniach.
25.02.2023

Promy Stena Line, ro-ro i zbiornikowce fundamentem biznesu Stena AB. W Polsce króluje żegluga promowa

Stena AB, której główną domeną działalności są usługi promowe oraz shipping, poinformowała, że w 2022 r. EBITDA grupy osiągnie około 14 mld SEK, w porównaniu do 9 mld SEK w 2021 r., a EBITDA z działalności operacyjnej w 2022 roku wyniesie około 12,6 mld SEK, w porównaniu do 7 mld SEK w 2021 r. Na ten dobry wynik wpływ miały również dobra wyniki Stena Line Polska, która powiększyła niedawno swoją flotę o dwa najbardziej innowacyjne i ekologiczne promy w regionie.
19.02.2023

Maersk ostrzega przed zmniejszeniem dochodów na rynku kontenerowców. Spadek może być nawet czterokrotny

Grupa żeglugowa A.P. Moller-Maersk ostrzegła w środę, że niższy wolumen kontenerów i stawki frachtowe spowodują czterokrotny spadek zysków w tym roku, nawet pomimo ogłoszenia rekordowych zysków za rok 2022.
09.02.2023

Punkt zwrotny w inwestycjach w kontenerowce? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 2-5/2023)

Kolejne początkowe tygodnie nowe roku to z ogólnej perspektywy inwestycji w tonaż kontynuacja ostatnich chaotycznych trendów. Jednakże być może doszło również do istotnego przełomu. Dotyczy on inwestycji w kontenerowce. Nie dość, że ostatnio było mniej nowych zamówień, a w jednym tygodniu nie zaobserwowano ich nawet wcale, to na dodatek wzrosła ilość złomowań tego typu tonażu. To może być dobry prognostyk, jeśli trend taki utrzymałby się w dłuższej perspektywie.
08.02.2023

Ubezpieczenia morskie w 2023/2024. Stawki w górę nawet o 10%. Wzrosną koszty transportu morskiego i usług offshore

Od 20 lutego obowiązywać będą nowe zabezpieczenia reasekuracyjne statków – informuje Steamship Mutual, powołując się na komunikat Marine Insurance P&I Club. Firmy ubezpieczeniowe zabezpieczają się przed rosnącymi kosztami.
06.02.2023

Indeks masowych statków towarowych tonie już piąty raz z rzędu

Główny indeks frachtu morskiego, śledzący stawki dla statków przewożących suche towary masowe, spadł piąty tydzień z rzędu, pod presją słabszych stawek w różnych segmentach statków. Ogólny indeks, który uwzględnia stawki dla statków typu capesize, panamax i supramax przewożących suche towary masowe, spadł o 19 punktów, czyli około 3%, do 621, najniższego poziomu od połowy czerwca 2020 roku.
06.02.2023

Raport wypadków i zdarzeń morskich – styczeń 2023 r.

W styczniu doszło do wielu kolejnych niebezpiecznych wydarzeń w międzynarodowej żegludze. O najważniejszych szkodach i wypadkach morskich minionego miesiąca piszemy w naszym nowym cyklicznym raporcie. Ponownie jak i w poprzednich miesiącach dochodziło do licznych awarii systemów napędowych skutkujących zagrażających innym jednostkom dryfem wielu z uszkodzonych statków. Ponownie pojawiły się też liczne wejścia na mieliznę. W mijającym miesiącu pojawiło się również kilka niebezpiecznych pożarów.
02.02.2023

Hillebrand Gori o LCL dla branży beverage – co trzeba wiedzieć przed podjęciem decyzji?

Importerzy, przygotowując się do organizacji dostaw wina i innych napojów z różnych miejsc na świecie, stają przed wyborem odpowiedniej metody ich wysyłki. Kiedy ładunek nie wystarczy do wypełnienia całego kontenera, najlepszym rozwiązaniem w transporcie morskim jest LCL. Hillebrand Gori, specjalizujący się w organizacji globalnych łańcuchów dostaw dla beverage, przygotował krótki przewodnik na temat LCL - na czym polega i dlaczego może być idealnym wyborem dla firmy winiarskiej.
31.01.2023

WINDMission BSR z polskimi akcentami

W Wilnie zebrali się przedstawiciele branży offshore wind całego regionu. Odbywająca się tam w dniach 26-27 stycznia konferencja WINDMission BSR (Baltic Sea Region) była szansą na wymianę kontaktów i doświadczeń.
31.01.2023

Przygotowania do gospodarczego sztormu. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 50/2022 – 1/2023)

Głosy analityków płynące z wielu stron podkreślają, iż 2023 rok może być dla światowej gospodarki bardzo trudny. Chodzi o spodziewane spowolnienie gospodarcze oraz niepewność, co do dalszego rozwoju rynków konsumpcyjnych i inwestycyjnych. Oczywiście będzie to miało w konsekwencji przełożenie na transport morski.
29.01.2023

Polski jacht najlepszy! WindWhisper wygrywa pierwszy etap legendarnych regat

Perfekcyjnie przygotowana łódź, świetna taktyka i doskonała praca całej załogi – to przepis na sukces polskiego jachtu WindWhisper, który nie dał szans rywalom w pierwszym etapie legendarnych regat The Ocean Race. Sam udział załogi z Polski w tej imprezie przez dekady pozostawał jedynie w sferze marzeń, a o etapowym zwycięstwie nikomu się nawet nie śniło. Historia polskiego żeglarstwa pisze się na naszych oczach.
24.01.2023

Baltic Dry Index utrzymuje spadek czwarty tydzień z rzędu

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, śledzący stawki dla statków przewożących suche towary masowe capesize, panamax i supramax, notuje kolejny, duży spadek, utrzymując wielotygodniową, złą passę.
23.01.2023

Logistyka LNG 2022. Radykalne zmiany rynków i wielkości dostaw

Rynek LNG odczuł zawirowania po napaści Rosji na Ukrainę i wprowadzeni sankcji. Radykalnej zmianie uległy szlaki transportu LNG zbiornikowcami. Wraz ze wzrostem popytu rynek odnotował szokujące skoki cen gazu i frachtów. Spadł popyt w CHRL oraz Japonii, drastycznie wzrósł za to w krajach Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii.
22.01.2023

Rozliczenia marynarzy: Tajlandia od 2023 roku z nowymi zasadami rozliczania PIT

Na przestrzeni ostatnich kilku lat wielu marynarzy posiadających polską rezydencję podatkową zostało skonfrontowanych z niekorzystnymi zmianami podatkowymi wynikającymi z obowiązywania Konwencji MLI.
20.01.2023

Rozliczenia marynarzy: Hiszpania od 2023 roku z nowymi zasadami rozliczania PIT

Na przestrzeni ostatnich kilku lat wielu marynarzy posiadających polską rezydencję podatkową zostało skonfrontowanych z niekorzystnymi zmianami podatkowymi wynikającymi z obowiązywania Konwencji MLI.
20.01.2023

Regaty The Ocean Race wystartowały. Świetny początek polskiego jachtu

Gdy w czerwcu 2018 roku w Hadze dekorowano zwycięzców Volvo Ocean Race, nikt nie mógł przypuszczać, że na kolejną edycję przyjdzie czekać aż cztery i pół roku. Mało kto także wierzył, że na jej starcie znów pojawi się polski jacht. A jednak marzenia się spełniają. Po pandemicznych zawirowaniach, z nową nazwą i nową energią wystartowały regaty The Ocean Race. W klasie VO65 od samego początku świetnie prezentuje się płynący pod biało-czerwoną banderą „WindWhisper”.
17.01.2023

Rynki frachtowe w trybie świętowania. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 48-52/2022)

Koniec roku to dla wielu rynków frachtowych i czarterowych okres nasilającej się presji cenowej, wynikającej z ogólnej sytuacji gospodarczej jak i sezonowego spowolnienia. Wynikały one nie tylko z okresu świątecznego, ale spadającej podaży ładunków wynikającej między innymi z zaostrzającej się sytuacji pandemicznej w Chinach, a więc ważnym ośrodku generującym w znaczący sposób globalne zapotrzebowanie na surowce i ich transport. Według analityków taka sytuacja będzie kontynuowana w kolejnych tygodniach.
15.01.2023

PGZ Stocznia Wojenna gotowa na cięcie blach pod budowę Miecznika

Rok 2023 ma istotne znaczenie dla stoczni, gdyż to w nim ma rozpocząć się budowa pierwszej z trzech fregat tworzonych w ramach programu Miecznik dla polskiej Marynarki Wojennej. Już niedługo będzie mieć miejsce pierwsze cięcie blach pod budowę prototypowej jednostki. Stocznia już posiada wyposażenie, które ma to umożliwić.
10.01.2023

Kwantowa rewolucja (nie tylko) w morskiej logistyce

Transport przeżywa w ostatnim czasie istotne zawirowania wciąż wpadającą w nowe mutacje pandemią koronawirusa oraz sankcjami wprowadzonymi na Roję po napaści tego kraju na Ukrainę. Okazało się, że zatory na ostatniej mili w porcie, centrum logistycznym czy terminalu wywołują globalne zawirowania na wiodących rynkach przemysłowych zarówno po stronie podażowej jak i popytowej.
09.01.2023

Baltic Index notuje najgorszy dzień w historii, a popyt na statki maleje

Indeks frachtu morskiego ładunków masowych na giełdzie bałtyckiej zanotował we wtorek największy spadek w historii, pod presją słabnących stawek w różnych segmentach z powodu słabego popytu z Chin w związku z rosnącą tam liczbą przypadków COVID-19.
06.01.2023

KO domaga się wyjaśnienia kwestii zawyżania cen paliw przez Orlen przed 1 stycznia

Koalicja Obywatelska będzie oczekiwać wyjaśnień w związku z zamieszaniem wokół nagłych zmian cen paliw, a dokładnie ich nagłego spadku po nowym roku. Klub KO będzie oczekiwać wyjaśnienia m.in. od ministra aktywów państwowych.
03.01.2023

Gospodarka morska w 2022 roku: wojna rosyjsko-ukraińska tematem numer jeden

Za nami 2022 rok, a przed kolejny, 2023, przez co możemy pokusić się na podsumowania dotyczące wydarzeń wpływających na globalną gospodarkę morską. Konflikt ukraińsko-rosyjski stanowi jeden z najważniejszych czynników o wpływie sięgającym daleko poza sektor morski.
31.12.2022

Spadają ceny kontenerowego transportu morskiego

Ceny kontenerowego transportu morskiego ustabilizowały się i wracają do poziomu sprzed pandemii koronawirusa, informuje w środę dziennik „Financieele Dagblad”. Powodem spadku cen jest mniejszy popyt związany z pogarszającą się koniunkturą gospodarczą, ocenia holenderska gazeta.
28.12.2022

Widmo głodu krąży nad światem, mimo że globalny handel osiągnie 32 bln dolarów w 2022 r.

Globalny handel ma osiągnąć rekordowe 32 biliony dolarów w 2022 r., ale perspektywy na 2023 r. są coraz bardziej ponure. Ponieważ żywność staje się droższa, krajom rozwijającym się coraz trudniej jest powstrzymać miliony ludzi przed głodem – alarmują eksperci UNCTAD.
27.12.2022

Transport morski w gospodarczych sztormach. Raport UNCTAD 2022

Wyższe ceny zboża i stawki za fracht suchych towarów masowych na początku 2022 r. przyczynią się do 1,2-procentowego wzrostu konsumpcyjnych cen żywności. Kontenerowce cumowały w portach o 13,7% dłużej w 2021 r. w porównaniu z 2020 r., pogłębiając opóźnienia i braki. A w ciągu ostatniego roku całkowita emisja gazów cieplarnianych ze światowej floty wzrosła o 4,7% - to ustalenia eksportów UNCTAD zawarte w najnowszym raporcie „Maritime Transport Review 2022”.
23.12.2022

Koniec boomu w kontenerach. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 46-49/2022)

Obecne warunki rynku frachtowego i czarterowego dla jednostek kontenerowych dały się już mocno we znaki niemal wszystkim przewoźnikom. W ostatnich tygodniach obserwowało się coraz więcej decyzji dotyczących złomowań tego typu jednostek. Szczególnie dotyczy to mniejszego tonażu.
22.12.2022

Indeksy frachtowe odrabiają straty. Szanse na dalszy wzrost?

Od czasu największego spadku, jaki miał miejsce 22 listopada br., ceny frachtu zaczęły powoli rosnąć, osiągając wartość sprzed ponad miesiąca.
15.12.2022

Żegluga na Pacyfiku na mieliźnie. Zamówienia USA w Chinach spadły o 40%. W Polsce mamy wzrosty w eksporcie i imporcie

Odwołania rejsów, zmiany rozkładów w serwisach oceanicznych, konsolidacja ładunków przez operatorów oceanicznych już jest widoczna w grudniu br. A sztormowe czasy czekają importerów amerykańskich w styczniu 2023 r. Już wiadomo, że zamówienia USA w Chinach spadły o 40%. Chińskie fabryki są zamykane dwa tygodnie wcześniej niż zwykle przed chińskim Nowym Rokiem.
13.12.2022

Turbulencje rynków handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 44-47/2022)

Niepokojące sygnały zwalniającej chińskiej gospodarki, która w okresach turbulencji ekonomicznych ostatnich lat była zawsze motorem napędowym gospodarki światowej, wpływają na dość ponure prognozy światowego handlu morskiego dla wielu segmentów żeglugi. Z drugiej strony zapotrzebowanie na tankowce i statki do przewozu gazu jest duże i te rynki reprezentują dobre lub coraz lepsze warunki frachtowe i czarterowe.
06.12.2022

Koszty energii zjadają stocznie. Branża czeka na reakcję rządu

Cała gospodarka zmaga się z rosnącą inflacją i kosztami. Na alarm biją też stocznie, którym niektóre koszty nośników energii wzrosły nawet o ponad 800 procent. Przedstawiciele mówią wprost – branża może się załamać.
05.12.2022

Rosyjskie zawirowania ze sprzedażą ropy naftowej napędzają rynek tankowców

Od grudnia w życie wchodzą surowe sankcje na dostawy surowców energetycznych z Rosji. Wpływa to na stawki statków dostawczych za przewóz, w zdecydowanej mierze na ich wzrost.
01.12.2022

Szczyt zysków w żegludze kontenerowej. Niemal 59 miliardów w III kwartale 2022 roku

Żegluga liniowa jest na dobrej drodze do pobicia zeszłorocznych, rekordowych zysków nawet o 50%.
30.11.2022

Według agencji należącej do ONZ globalna żegluga jest krok przed spadkami z powodu spowolnienia gospodarczego

UNCTAD uważa, że tempo globalnej aktywności morskiej straci na sile w 2023 roku, co ma wynikać z zawirowań gospodarczych, konfliktu na Ukrainie i utrzymującego się wpływu pandemii. Osłabia to, jej zdaniem, perspektywy dla handlu.
30.11.2022

Boom na transport ropy sprawia, że rachunki za 1 milion dolarów stają się coraz częstsze

Wraz z rosnącymi kosztami transportu morskiego pojawiają się coraz wyższe rachunki za postoje statków. Na rynku tankowców, stawki dzienne za oczekujące Na rynku tankowców, stawki dzienne za opóźnione statki - kojarzone z taksówkami czekającymi z włączonym licznikiem - osiągnęły już około 100 000 dolarów, jak twierdzą handlowcy i maklerzy.
27.11.2022

Soboń: potrzebujemy więcej węgla nie tylko ze względu na wysokie ceny gazu

Wiceminister finansów Artur Soboń podkreślił, że kraj potrzebuje więcej węgla nie tylko ze względu na wysokie ceny gazu, ale też dlatego, że węgiel nie może być dzisiaj importowany z Rosji.
25.11.2022

Sądownictwo polubowne (arbitraż) i prawo morskie w Chinach

Nasz ostatni artykuł Uznanie i stwierdzenie wykonalności orzeczeń sądów angielskich w Chinach wywołał żywą dyskusję i szereg pytań związanych z systemem prawnym w Chinach.
25.11.2022

Za dużo kontenerów, za mało ładunków. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)
23.11.2022

Baltic Dry Index utrzymuje tendencję spadkową

Po bardzo krótkim okresie wzrostowym wartość frachtu znowu zaczęła spadać, osiągając ponownie najniższą od sierpnia wartość.
17.11.2022

Zaburzenia w transporcie napędzają europejską inflację. Mimo spadku cen frachtu ten wpływ będzie odczuwalny jeszcze zimą 2023 roku

Koszty stawek frachtowych od kilku miesięcy spadają i są już o ponad 70 proc. niższe niż we wrześniu 2021 roku. To jednak nie oznacza, że rekordowe szczyty z końcówki poprzedniego i początku tego roku przestały oddziaływać na gospodarkę. Jak szacuje Polski Instytut Transportu Drogowego, konsumenci odczują je w postaci podwyżek cen dóbr dopiero zimą 2023 roku. Według analiz Międzynarodowego Funduszu Walutowego obserwowany w ubiegłym roku wzrost kosztów transportu może obecnie zwiększać inflację o ok. 1,5 pkt. proc. rocznie.
14.11.2022

Czarter na czas – „payment in advance”

Obok standardowego zapisu ,,payment in cash”, systemowym zapisem formularzy czarterowych jest klauzula przewidująca, iż ustalony umownie hire będzie płacony w miesięcznych lub piętnastodniowych interwałach „z góry”.
14.11.2022

Korea Południowa obiecuje miliardy dla przemysłu stoczniowego

Rząd w Seulu ogłosił plany dotyczące projektów o wartości 2 miliardów dolarów, mających wesprzeć biznes morski, w związku z pesymistycznymi prognozami dla krajowego przemysłu stoczniowego.
08.11.2022

Euronav spodziewa się dobrych perspektyw na rynku dużych tankowców

Belgijski gigant w sektorze transportu ropy drogą morską ogłosił wyniki finansowe na trzeci kwartał 2022 roku. Według jego wyliczeń odnotował wzrost zysków, a także przewiduje zamknąć ten rok z dużym plusem.
07.11.2022

LNG na fali. Puchną portfele operatorów i stoczni. Radykalne zmiany cen i kierunków dostaw

W okresie od stycznia do września 2022 r. światowy eksport LNG osiągnął 300,9 mln t – obliczyli eksperci morscy firmy analitycznej Refinitive. To oznacza, że drogą morską przetransportowano o 6% więcej skroplonego gazu niż w ciągu 9 miesięcy 2021 r.
07.11.2022

Ameryka eksportuje rekordową ilość ropy do Azji

W listopadzie dostawy ropy z USA do Azji mają osiągnąć wartość 1,8 miliona baryłek dziennie – to rekordowe ilości.
06.11.2022

Rynek LNG rośnie dynamicznie. Pierwsza trójka rozdaje karty

Rynek produkcji i dostaw LNG rośnie dynamicznie. We wrześniu stawki spot dla typowych gazowców LNG z silnikiem TFDE przekroczyły na 101,7 tys. USD dziennie, a zbiornikowce LNG (lub XDF) osiągały stawki czarterowe 170 tys. USD dziennie. Na rynku LNG w tym roku przestały rządzić prawa rynku, a zaczęli dostawcy. Widać to po rekordowych wynikach pierwszych dwóch kwartałów.
03.11.2022

Baltic Dry Index zalicza najgorszy tydzień od trzech miesięcy

Notowania zmian w cenie frachtu morskiego suchych ładunków masowych na Baltic Exchange w piątek były najgorsze od początku sierpnia. Wynikało to głównie ze słabości w większych segmentach statków typu capesize i panamax.
31.10.2022

Zamiast kongestii – puste kontenery. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 37-41/2022)

Światowy rynek handlu morskiego podąża za trendami gospodarczymi i taka sytuacja miała również miejsce w ostatnich tygodniach w analizowanych segmentach żeglugi. W branży kontenerowej trend kongestii i opóźnień ustał. Niestety zmiana nie jest pozytywna bowiem ładunków skonteneryzowanych zaczyna coraz bardziej brakować a kontenerowce wożą coraz częściej jedynie puste kontenery celem ich repozycjonowania w inne lokalizacje. Podobne trendy odczuwane są w innych segmentach żeglugi.
25.10.2022

Belgia. Usługi portów w Antwerpii i Brugii będą droższe w 2023 r. o prawie 10 proc.

Spółka „Port of Antwerp – Bruges”, która zarządza portami w Antwerpii i Brugii, podnosi od przyszłego roku swoje stawki o 9,94 procent - poinformowała firma w komunikacie przekazanym mediom. To największa podwyżka w historii obu portów, zauważa „Gazet van Antwerpen”.
22.10.2022

Projekt noweli rozporządzenia w sprawie pomocy w sektorze rybołówstwa w zw. z wojną na Ukrainie

Pomoc finansową dla podmiotów w sektorze rybołówstwa w związku z agresją Rosji na Ukrainę zakłada opublikowany w czwartek na stronach RCL projekt noweli rozporządzenia w sprawie pomocy w ramach programu Rybactwo i Morze.
20.10.2022

Hapag-Lloyd AG – logistyka i terminale Ameryki Łacińskiej na biznesowym kursie

Hapag-Lloyd AG i SM SAAM SA z Chile podpisały na początku października umowę, na mocy której Hapag-Lloyd kupi 100% akcji SAAM Ports SA i SAAM Logistics SA. Hapag-Lloyd zaczyna dominować na rynkach Ameryki Łacińskiej i Północnej, o które swego czasu musiał walczyć z PLO.
14.10.2022

Rynek żeglugowy zmienia się na lata. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2022)

Światowa Organizacja Handlu (ang. World Trade Organization) prognozuje globalne spowolnienie gospodarcze, co będzie miało oczywiście również wpływ na międzynarodowy transport morski. Jeszcze w tym roku poziom rozwoju ma wynieść jedynie 2,5%, natomiast przyszły rok to według prognoz kontynuacja spowolnienia i rozwój na jeszcze niższym poziomie, bo około 2,2%.
13.10.2022

Rosyjskie linie chcą kupować statki w Chinach

Chiny są jednym z ostatnich krajów, który pozostał przyjazny gospodarczo Rosji po nałożeniu na nią sankcji po ataku na Ukrainę. Chcą to wykorzystać rosyjscy przewoźnicy, którzy uruchomili połączenia do Państwa Środka.
11.10.2022

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.