Od czasu największego spadku, jaki miał miejsce 22 listopada br., ceny frachtu zaczęły powoli rosnąć, osiągając wartość sprzed ponad miesiąca.
Wskaźnik uwzględniający stawki dla statków żeglugowych typu capesize, panamax i supramax, przewożących suche towary masowe, sukcesywnie utrzymuje tendencję spadkową, przerywaną krótkimi okresami wzrostowymi. Pod koniec listopada spadł do 1148 punktów, co w tym roku jest najniższym wynikiem od sierpnia, gdy jego wynik był poniżej 1000 punktów.
W czwartek ceny frachtu wzrosły o 9,1% do 1.528 punktów i odnotował największy dzienny zysk procentowy od połowy września. Indeks capesize, który śledzi ładunki rudy żelaza i węgla o masie 150 000 ton, wzrósł o 21,6% do najwyższego poziomu od 20 października i wyniósł 2095 punktów. Z kolei indeks panamax, który śledzi ładunki węgla i zboża o masie 60 000 do 70 000 ton, wzrósł o 0,9% i zanotował najlepszy dzień od ponad tygodnia i wyniósł 1658 punktów.
Jedyny spadek zaliczył indeks supramaxów, który opadł o 3 punkty i osiąga obecnie 1167.
Utrzymujący się od długiego czasu spadek wskazuje zarazem na pewne powtarzające się tendencje związane z zmianą natężenia transportu surowców takich jak węgiel, w zależności od pory roku. Patrząc na okresową koniunkturę i potrzebami towarowymi, można przewidywać, że skoro teraz następuj, wzrost, może się on utrzymać do końca 2022 roku i rosnąć przez I kwartał następnego. Wiele też zależy od tego, jak na rynek statków towarowych wpłyną wprowadzone sankcje na rosyjskie towary, szczególnie w przypadku dostaw ropy naftowej.
Fot. Depositphotos
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku
Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim