Od czasu największego spadku, jaki miał miejsce 22 listopada br., ceny frachtu zaczęły powoli rosnąć, osiągając wartość sprzed ponad miesiąca.
Wskaźnik uwzględniający stawki dla statków żeglugowych typu capesize, panamax i supramax, przewożących suche towary masowe, sukcesywnie utrzymuje tendencję spadkową, przerywaną krótkimi okresami wzrostowymi. Pod koniec listopada spadł do 1148 punktów, co w tym roku jest najniższym wynikiem od sierpnia, gdy jego wynik był poniżej 1000 punktów.
W czwartek ceny frachtu wzrosły o 9,1% do 1.528 punktów i odnotował największy dzienny zysk procentowy od połowy września. Indeks capesize, który śledzi ładunki rudy żelaza i węgla o masie 150 000 ton, wzrósł o 21,6% do najwyższego poziomu od 20 października i wyniósł 2095 punktów. Z kolei indeks panamax, który śledzi ładunki węgla i zboża o masie 60 000 do 70 000 ton, wzrósł o 0,9% i zanotował najlepszy dzień od ponad tygodnia i wyniósł 1658 punktów.
Jedyny spadek zaliczył indeks supramaxów, który opadł o 3 punkty i osiąga obecnie 1167.
Utrzymujący się od długiego czasu spadek wskazuje zarazem na pewne powtarzające się tendencje związane z zmianą natężenia transportu surowców takich jak węgiel, w zależności od pory roku. Patrząc na okresową koniunkturę i potrzebami towarowymi, można przewidywać, że skoro teraz następuj, wzrost, może się on utrzymać do końca 2022 roku i rosnąć przez I kwartał następnego. Wiele też zależy od tego, jak na rynek statków towarowych wpłyną wprowadzone sankcje na rosyjskie towary, szczególnie w przypadku dostaw ropy naftowej.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych