• <

Wynik wyszukiwania - "Baltic Dry Index" - Wiadomości

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi najbardziej prawdopodobnymi perspektywami.
22.04.2024

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

Ostatnie tygodnie to raczej stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych wokół określonych zakresów parametrów rynku segmentu masowców i zbiornikowców. Krótkoterminowe tendencje mogą wskazywać na drobne korekty w dół czołowych indykatorów, wskazujących na kondycję żeglugi.
08.04.2024

Kryzys na Morzu Czerwonym wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 2-5/2024)

Jak do tej pory groźna dla żeglugi sytuacja na Morzu Czerwonym nie miała aż tak bardzo znaczącego wpływu na poziom obserwowanych stawek czarterowych oraz oferowanych frachtów. To jednak zaczyna się coraz bardziej zmieniać. Dostępność przestrzeni ładunkowych oferowanych na rynkach maleje. Pogłębiający się kryzys i potrzeba wykorzystania przez statki dłuższych i zarazem bezpieczniejszych tras zwiększają koszty. Tworzy się presja wśród armatorów na zwiększanie oferowanych cen frachtów.
20.02.2024

Świąteczno – noworoczny zastój. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 50/2023-1/2024)

Przełom roku to okres podsumowań dotychczasowych trendów, a także ocena perspektyw na nowy rok. Jest to również czas krótkoterminowego zastoju, kiedy to większość świata skupia się nie na biznesie, ale na obchodzeniu okresu świąt i nowego roku. Od listopada do grudnia 2023 roku oceniono, że globalny handel spadł o około 1.3 %, co spowodowane jest kryzysem bezpieczeństwa zachowania wolnej żeglugi na Morzu Czerwonym.
21.01.2024

Konflikt z Huti wpłynął na ograniczenie ruchu statków przez Kanał Sueski. Spadek jest wyraźny

Trwająca od listopada agresja jemeńskich bojowników na międzynarodową żeglugę na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej nie pozostała bez wpływu na ruch przez kluczowy przesmyk łączący je z Morzem Śródziemnym. Oprócz tego, że konflikt wpłynął na światowy łańcuch dostaw nie pozostał bez wpływu na ilość statków pokonujących Kanał Sueski.
15.01.2024

Niestabilny rynek na fali wzrostów. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-49/2023)

Ostatnie tygodnie to bardzo duży wpływ sytuacji geopolitycznej na międzynarodową żeglugę handlową. Napięta sytuacja na Morzu Czerwonym powoduje, że coraz więcej armatorów różnych segmentów żeglugi wybiera trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei, zamiast krótszą trasę przez Kanał Sueski. Na dodatek niski stan wód powoduje bardzo duże utrudnienia w sprawnych i wymaganym ilościowo tranzycie statków przez śluzy Kanału Panamskiego.
27.12.2023

Baltic Dry Index: Grudzień pod znakiem spadków kosztów transportu

Główny indeks giełdy Baltic Exchange, który mierzy koszty transportu towarów na całym świecie, spadł w środę szóstą sesję z rzędu, spadając o 3,1% do najniższego poziomu od niemal miesiąca, wynoszącego 2150 punktów. Spadek następuje po krótkim, nagłym skoku wartości na początku grudnia. Mimo tego oraz chwilowych spadków indeks notuje ciągły, średni wzrost wartości.
21.12.2023

Lekkie wzrosty, ale realia dalekie od optymizmu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 41-44/2023)

W ostatnich tygodniach na rynkach przewozów masowych ładunków suchych oraz płynnych zaobserwowano pewne optymistyczne sygnały dotyczące parametrów stawek czarterowych i frachtowych. Zyskiwały niektóre sektory wskazanych segmentów. Pozytywnych akcentów dopatrywano się również w niedalekiej przyszłości, powołując się na różnorodne wydarzenia oraz fakty. Rzeczywiście rynek doznaje dość znacznych fluktuacji, natomiast stałe trendy i kierunki nie pozwalają raczej twierdzić, że przewoźników czekają tylko i wyłącznie wzrosty.
15.11.2023

Okres małej stabilizacji. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2023)

Ostatnie tygodnie to raczej spadki warunków frachtowych i czarterowych dla tonażu zbiornikowcowego. Z kolei dla przewozów masowych można było mówić o pewnej stabilizacji.
17.09.2023

Mała stabilizacja, czy światło w tunelu? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 28-30/2023)

Na rynku przewozów masowych kontynuowana była stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych, ale wskaźniki nadal oscylowały na niskich poziomach. Na całym świecie zauważalnie wzrasta ilość eksportowanej ropy naftowej. W okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku wzrost załadunków tego towaru wyniósł (plus) 8,9 % w skali liczonej rok do roku. Wśród krajów, gdzie notuje się wzrosty znajduje się również Rosja - 7,6%.
10.08.2023

Rynek żeglugowy na wakacjach. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 25-27/2023)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
14.07.2023

Amarendra Roy: „Gryfia zawsze znajdzie swoją niszę”

Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” po raz drugi z rzędu notuje dobry wynik finansowy. Trwają też inwestycje, które pozwolą jej w przyszłym roku otworzyć zupełnie nowy etap działalności. O specyfice „Gryfii” oraz zmianie profilu jej działalności w rozmowie z Gospodarką Morską opowiada wiceprezes zarządu MSR „Gryfia” ds. handlowych – Amarendra Roy.
21.06.2023

Rynkowy kogel-mogel. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 18-23/2023)

Ostatnie tygodnie to ciężkie warunki na rynku przewozów masowych, ale na szczęście z niewielką tendencją wzrostową, która być może nadal będzie kontynuowana. Liczą na to oczywiście przewoźnicy. Na rynkach przewozów ropy naftowej i produktów pochodnych panowała z kolei bardzo zróżnicowana sytuacja. Przewozy surowej ropy naftowej generowały głównie straty, natomiast wzrosty obserwowano w tzw. segmencie „clean”. w panowały umiarkowanie pozytywne nastroje, co objawiało się w pro
19.06.2023

Baltic Dry Index zalicza spadek, ale jest lepiej niż było

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, który mierzy koszty transportu towarów na całym świecie, spadł we wtorek dziewiąty dzień z rzędu, osiągając poziom z 8 marca. Mimo trwających od dwóch miesięcy wahań, koszt transportu towarów największymi statkami utrzymuje poziom w porównaniu z okresem od grudnia do lutego, gdy wartość frachtu była najniższa od czasu wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 roku.
24.05.2023

Ucieczka przed recesją. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 15-17/2023)

Na rynkach handlu morskiego pojawiają się nadal uzasadnione obawy, co do stanu światowej gospodarki, ale zwraca się również uwagę, że w aktualnych warunkach są także i pozytywne informacje. W wielu przypadkach światowe gospodarki notują drobne wzrosty, ale co najważniejsze unikają w szerszym ujęciu przynajmniej jak na razie recesji.
11.05.2023

Lekka poprawa parametrów rynku po pierwszym kwartale. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-14/2023)

Według Międzynarodowej Organizacji Handlu (ang. World Trade Organization) globalny handel spadnie z poziomu 2,2 % odnotowanych w 2022 roku do poziomu około 1,7 % w roku 2023. Aczkolwiek przewidywania na 2024 rok są dużo lepsze. Według prognoz WTO ma nastąpić mocniejszy rozwój światowej gospodarki, co przełoży się również na poprawę parametrów międzynarodowego handlu, w tym tego realizowanego drogą morską.
20.04.2023

Czy rynek azjatycki przebudzi żeglugę? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 7-9/2023)

Ostatnie tygodnie to nieco pozytywniejsza atmosfera na rynkach frachtowych i czarterowych jednostek masowych. Z różnych regionów, dla różnych segmentów zaczęły napływać całkiem pozytywne wieści na temat zapotrzebowania na tonaż. Z kolei na rynku przewozów ładunków ropy naftowej i jej pochodnych nadal sporo zamieszania. Sytuacja w tym segmencie zależała od wielu czynników, tj. typ statku, obsługiwany obszar, itp. Indie są obecnie trzecim największym importerem ropy na świecie
10.03.2023

Rynek frachtowy masowców i zbiornikowców przed wielkimi zmianami. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 1-6/2023)

Początek nowego roku zapowiada duże zmiany w kolejnych jego miesiącach. Słabnąca podaż ładunków, szczególnie przewozów masowych powoduje, iż warunki frachtowe są bardzo marne. Taka sytuacja może doprowadzić do daleko idących zmian. Ich symptomy widać w ostatnich tygodniach.
25.02.2023

Indeks masowych statków towarowych tonie już piąty raz z rzędu

Główny indeks frachtu morskiego, śledzący stawki dla statków przewożących suche towary masowe, spadł piąty tydzień z rzędu, pod presją słabszych stawek w różnych segmentach statków. Ogólny indeks, który uwzględnia stawki dla statków typu capesize, panamax i supramax przewożących suche towary masowe, spadł o 19 punktów, czyli około 3%, do 621, najniższego poziomu od połowy czerwca 2020 roku.
06.02.2023

Baltic Dry Index utrzymuje spadek czwarty tydzień z rzędu

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, śledzący stawki dla statków przewożących suche towary masowe capesize, panamax i supramax, notuje kolejny, duży spadek, utrzymując wielotygodniową, złą passę.
23.01.2023

Panama wycofuje ze swojego rejestru irańskie statki

Z racji łatwości rejestracji oraz kosztów statki handlowe wielu państw pływają pod banderą Panamy. Z jej rejestru, bodaj największego na świecie, wykreślono dziesiątki statków związanych z irańskim państwowym przedsiębiorstwem naftowym.
19.01.2023

Rynki frachtowe w trybie świętowania. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 48-52/2022)

Koniec roku to dla wielu rynków frachtowych i czarterowych okres nasilającej się presji cenowej, wynikającej z ogólnej sytuacji gospodarczej jak i sezonowego spowolnienia. Wynikały one nie tylko z okresu świątecznego, ale spadającej podaży ładunków wynikającej między innymi z zaostrzającej się sytuacji pandemicznej w Chinach, a więc ważnym ośrodku generującym w znaczący sposób globalne zapotrzebowanie na surowce i ich transport. Według analityków taka sytuacja będzie kontynuowana w kolejnych tygodniach.
15.01.2023

Baltic Index notuje najgorszy dzień w historii, a popyt na statki maleje

Indeks frachtu morskiego ładunków masowych na giełdzie bałtyckiej zanotował we wtorek największy spadek w historii, pod presją słabnących stawek w różnych segmentach z powodu słabego popytu z Chin w związku z rosnącą tam liczbą przypadków COVID-19.
06.01.2023

Indeksy frachtowe odrabiają straty. Szanse na dalszy wzrost?

Od czasu największego spadku, jaki miał miejsce 22 listopada br., ceny frachtu zaczęły powoli rosnąć, osiągając wartość sprzed ponad miesiąca.
15.12.2022

Turbulencje rynków handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 44-47/2022)

Niepokojące sygnały zwalniającej chińskiej gospodarki, która w okresach turbulencji ekonomicznych ostatnich lat była zawsze motorem napędowym gospodarki światowej, wpływają na dość ponure prognozy światowego handlu morskiego dla wielu segmentów żeglugi. Z drugiej strony zapotrzebowanie na tankowce i statki do przewozu gazu jest duże i te rynki reprezentują dobre lub coraz lepsze warunki frachtowe i czarterowe.
06.12.2022

Baltic Dry Index utrzymuje tendencję spadkową

Po bardzo krótkim okresie wzrostowym wartość frachtu znowu zaczęła spadać, osiągając ponownie najniższą od sierpnia wartość.
17.11.2022

Ładunki masowe na wagę złota. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 40-43/2022)

Kolejne tygodnie ostatniego kwartału roku to kontynuacja światowych trendów makroekonomicznych. Wysoka inflacja, wysokie ceny energii, wyhamowująca konsumpcja detaliczna, ale również mniej zamówień przemysłowych ma duży wpływ na warunki panujące w światowym handlu morskim i transporcie morskim.
08.11.2022

Baltic Dry Index zalicza najgorszy tydzień od trzech miesięcy

Notowania zmian w cenie frachtu morskiego suchych ładunków masowych na Baltic Exchange w piątek były najgorsze od początku sierpnia. Wynikało to głównie ze słabości w większych segmentach statków typu capesize i panamax.
31.10.2022

Rynek żeglugowy zmienia się na lata. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2022)

Światowa Organizacja Handlu (ang. World Trade Organization) prognozuje globalne spowolnienie gospodarcze, co będzie miało oczywiście również wpływ na międzynarodowy transport morski. Jeszcze w tym roku poziom rozwoju ma wynieść jedynie 2,5%, natomiast przyszły rok to według prognoz kontynuacja spowolnienia i rozwój na jeszcze niższym poziomie, bo około 2,2%.
13.10.2022

Niepewność i niestabilność – zamęt w żegludze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2022)

Sytuacja na rynkach frachtowych masowców pozostaje nadal zmienna, co tylko potwierdza, iż światowa gospodarka nadal pozostaje w poważnych perturbacjach. Co gorsza tej tendencji nie da się szybko odwrócić i należy spodziewać się tutaj kolejnego ciężkiego okresu. Jednakże optymiści rynku twierdzą, że sytuacja może się szybko odmienić i już wkrótce frachty i stawki czarterowe dla niektórych jednostek znów będą rosnąć. Takie sygnały obserwowano na początku września.
05.09.2022

Wojna zmienia rynek handlu morskiego i energetyki morskiej. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2022)

Coraz dłużej trwająca wojna Rosji z Ukrainą powoduje kontynuację głębokich zmian dotychczasowych szlaków żeglugowych oraz rynku energetycznego. Dotyczy to przede wszystkim ładunków zbóż, ropy naftowej oraz gazu i innych surowców mineralnych. Powstające zmiany pozostawią swój ślad na wiele kolejnych lat.
04.07.2022

UNCTAD: Wojna na Ukrainie zakłóca globalne łańcuchy dostaw

Główne porty w Europie zmagają się z kryzysem zdolności magazynowania z powodu nagromadzenia ładunków z Rosji i Ukrainy. Sytuacja ta zakłóciła operacje transportu kontenerowego i spowodowała, że globalne łańcuchy wartości znalazły się w rozsypce, stwierdza UNCTAD.
02.07.2022

Czas dynamicznych przeobrażeń. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 19-22/2022)

Poluzowywanie obostrzeń przeciwpandemicznych w gospodarce chińskiej coraz bardziej pobudza ją, ale zauważane są też symptomy spowolnienia gospodarczego tego państwa jak i całego świata. Na innych rynkach nadal trwa bowiem chaos. Tworzą się zupełnie nowe rynki i nowe kierunki handlu morskiego. Z drugiej strony niektóre z dotychczasowych mniej uczęszczanych szlaków są coraz bardziej wzmacniane. Chodzi na przykład o transporty węgla z dalszych kierunków do Europy, tj. z Australii, czy też Republiki Południowej Afryki.
08.06.2022

Kolosalne zmiany na rynku handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 14-18/2022)

Jak przewiduje wielu ze światowych analityków gospodarczych, rozwój międzynarodowego handlu w 2022 roku powinien osiągnąć około 1-2 %. Również dane z kolejnych tygodni wskazują na to, że rynek żeglugowy w tym roku może rzeczywiście wzrastać. Wojna rosyjsko-ukraińska oraz szersze międzynarodowe konflikty polityczno-gospodarcze mocno zaburzają światowe łańcuchy logistyczne. Z drugiej strony ta dynamiczna sytuacja stymuluje do tworzenia nowych rozwiązań transportowych i powstawania alternatywnych ciągów ładunków. Szczególnie dotyczy
10.05.2022

Chaos na rynku i wielkie zmiany szlaków handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-13/2022)

Czy trwający już przeszło miesiąc kryzys na linii Rosja–Ukraina wpłynie na dotychczasowe szlaki handlowe? Wszystko wskazuje na to, że zmiany, które dokonują się w bardzo szybkim tempie będą długotrwałe. Postpandemiczna odbudowa światowych gospodarek a także coraz powszechniejsze i przyspieszające uniezależnianie się od rosyjskich surowców na rzecz innych, często odległych źródeł w znaczący sposób wpływa na handel morski.
03.04.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 6-9/2022)

Kolejne tygodnie to eskalacja sytuacji wojennej wokół Ukrainy oraz napaść Rosji na ten kraj. Jak wiemy Ukraina jest jednym z potentatów w produkcji zbóż, ale nie tylko. Jest to kraj bogaty w różnorodne surowce mineralne. Pierwsze tygodnie wojny już wydatnie wpływają na ruch statków w tamtych rejonach, natomiast konsekwencje długoterminowe będą znacznie poważniejsze. Dotknie to szczególnie żeglugi masowej. Nie bez znaczenia jest również rynek wydobycia i konsumpcji gazu i ropy naftowej. Wzrastające ceny, ograniczona podaż rynku bę
07.03.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 2-5/2022)

Początek roku dla wielu z segmentów żeglugi nie był łatwy, jednakże długofalowe perspektywy są znacznie bardziej obiecujące niż warunki bieżącego okresu. Wskazywać może na to chociażby prognoza Międzynarodowego Funduszu Walutowego, który szacuje wzrost światowego PKB na 2022 roku o około 4,4 proc.
07.02.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 49/2021-1/2022)

Uczestnicy światowych rynków frachtowych na przełomie roku bacznie obserwowali sytuację gospodarczą i polityczną świata, która dawała nieco optymizmu na warunki nowego roku 2022. Rok 2021 w ogólnym ujęciu był jednak dobrym okresem i żeglugowcy, działający w wielu segmentach tego rynku mają nadzieję na kontynuację trendów. Inaczej patrzą na to Ci, którzy za ten fracht muszą płacić.
10.01.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-48/2021)

Światowa czwarta fala pandemii oraz nowe warianty wirusa zagrażają odbudowie światowej gospodarki. W związku z obecną sytuacją jak i sezonowością rynków żeglugowych wiele z sektorów żeglugi wykazywało ostatnio korekty parametrów rynków frachtowych. Dla wielu z nich może to być dłuższa tendencja, dla innych jedynie krótkookresowa zmiana. W naszej cyklicznej analizie, przedstawiamy najnowsze dane z ostatnich tygodni.
07.12.2021

Zadyszka i chwilowe spowolnienie rynku? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 40-44/2021)

Po bardzo dobrych ostatnich miesiącach dla segmentu masowców mijające tygodnie to już raczej nie tylko korekta „w dół” parametrów rynków frachtowych i czarterowych, ale postępujący najprawdopodobniej krótko – lub nawet średnioterminowy trend spadkowy. Pomimo tego średnioroczny wzrost handlu morskiego liczony rok do rok na ten moment szacuje się na około 4%. Nieco inaczej sytuacja wygląda na rynku offshore, który dzięki wysokim cenom ropy naftowej i jej pochodnych podlega zauważalnemu ożywieniu i dalszej, ale też niełatwej odbudow
08.11.2021

Ceny surowców energetycznych szybują w górę, a frachty mają się dobrze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2021)

Na świecie ceny surowców zaczęły coraz szybciej rosnąć. Analitycy gospodarczy informują, iż inwestorzy obawiają się o związane z tym zagrożenie w odbudowie światowej gospodarki. Jednym z głównych problemów są znaczące braki zapasu gazu ziemnego w świetle znaczącego wzrostu jego zapotrzebowania. Na rynki frachtowe nadal mają wpływ również kongestie doświadczane w wielu światowych portach. Mowa tutaj między innymi o portach chińskich, ale też i amerykańskich.
08.10.2021

Kongestie i dobra koniunktura gospodarcza napędzają stawki. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 32-35/2021)

Kolejne tygodnie to kontynuacja passy dobrych wyników frachtowych w wielu segmentach żeglugi. Niemniej jednak na skutek wydarzeń mających miejsce w gospodarce światowej można było również dostrzec nieznaczne pogorszenie niektórych parametrów rynku.
07.09.2021

Baltic Dry Index osiągnął najwyższy poziom od czerwca 2010 roku

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, który śledzi stawki dla statków przewożących suche towary masowe, wzrósł we wtorek szóstą z rzędu sesję, osiągając najwyższy poziom od ponad dekady dzięki silniejszemu popytowi w różnych segmentach statków.
18.08.2021

Dla przewoźników warunki najlepsze od lat. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 27-31/2021)

Zgodnie z informacją z Międzynarodowego Funduszu Walutowego (IMF – International Monetary Fund) światowa gospodarka jest od pewnego już czasu na fali wyraźnego wzrostu. Jednakże nie jest on równomierny we wszystkich rejonach świata. Lepiej radzą sobie gospodarki państw, w których najlepiej funkcjonują programy wsparcia i odbudowy po okresie pandemii a także tam, gdzie akcje szczepień przeciwko wirusowi SARS Covid–19 są najbardziej sprawne i skuteczne.
12.08.2021

Handel morski w ożywieniu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2021)

Światowa gospodarka coraz bardziej rozpędza się. Stąd też od początku tego roku w tym w ciągu kilku ostatnich tygodni utrzymywały się zadowalające parametry frachtowe dla armatorów wielu segmentów żeglugi. Przewidywania analityków na kolejne tygodnie są również jak najbardziej pozytywne.
12.07.2021

Głębokowodny terminal kontenerowy ogromną szansą dla Świnoujścia [ROZMOWA]

Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej na temat głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
25.06.2021

Pozytywnych prognoz ciąg dalszy. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tydzień 18-22/2021)

W ostatnich tygodniach międzynarodowy rynek frachtowy osiągał w większości przypadków nadal pozytywne wyniki. Odnotowywane spadki indeksów na przełomie tygodnia 20 i 21 wynikały między innymi ze zbiegu dni świątecznych lub wolnych od pracy w wielu regionach świata.
07.06.2021

Czy to już moment, na który wszyscy czekali? Raport z rynku żeglugowego (tydzień 14-17/2021)

Rynek frachtowy przewozów suchych masowych oraz rynek jednostek wsparcia branży offshore wykazują się coraz większą dynamiką wzrostów. Tym pozytywnym symptomom towarzyszą informacje na temat nieco większej ilości zakupów statków "z drugiej ręki" niewidzianych od 2007 roku. Aż 7% tonażu zmieniło już swojego właściciela w dotychczasowej części 2021 roku.
04.05.2021

Bałtycki Indeks Towarowy najwyższy od początku kwietnia. Masowce zarabiają krocie

Bałtycki Indeks Towarowy (Baltic Dry Index - BDI) wzrósł w środę na najwyższy od początku miesiąca poziom, z powodu wzrostu stawek frachtowych we wszystkich segmentach żeglugi masowej.
15.04.2021

Problemów nie brakuje, ale życie gospodarcze toczy się dalej. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 10-13/2021)

Za sprawą zablokowania Kanału Sueskiego przez kontenerowiec „Ever Given” konsekwencje tego wydarzenia wpłynęły również na inne segmenty żeglugi. W związku z tym wykorzystanie, czyli tzw. utylizacja statków znacznie wzrosła, ponieważ wiele z nich przekierowało się na znacznie dłuższą trasę dookoła Afryki via Przylądek Dobrej Nadziei. Krótkoterminowa dostępność przestrzeni ładunkowych pod przewozy znacznie spadła.
06.04.2021

Podsumowanie przełomowego tygodnia dla Baltic Dry Index

Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, trzeci tydzień z rzędu notuje znaczny wzrost dla segmentów capesize i panamax.
22.03.2021

Baltic Dry Index: panamax osiąga najwyższy poziom od 10 lat

Baltic Dry Index osiąga już drugi w tym tygodniu szczyt. Notuje się wzrosty dla wszystkich wskaźników.
18.03.2021

Więcej pozytywów z dobrymi perspektywami na horyzoncie. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 6-9/2021)

Rynki żeglugowe w ostatnich tygodniach odznaczały się coraz bardziej pozytywnymi symptomami wzrostów dla wielu segmentów a to za sprawą wzrastającej wielkości światowej produkcji widocznej w pierwszej kolejności na obszarach azjatyckich. Jednakże trudna sytuacja miała miejsce nadal między innymi dla zbiornikowców.
08.03.2021

Chimeryczna Fortuna. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 3-5/2021)

Na rynkach żeglugowych, pomimo dobrych warunków, panujących na początku stycznia doszło do przesilenia, szczególnie, jeśli chodzi o przewozy ładunków masowych. Nieco więcej optymizmu było ostatnio w branży wydobycia ropy naftowej, gdzie wzrastające ceny surowca zwiększały również poziom opłacalności produkcji. Czy te nieco lepsze wyniki przełożą się na polepszenie ciężkiej sytuacji na rynku zbiornikowców? Jakie są najnowsze trendy na rynkach związanych z transportem gazu naturalnego, czy też projektami morskich farm wiatrowych?
08.02.2021

Czy najgorsze jest już za nami? Statki do przewozu LNG biją kolejne rekordy. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 53/2020, 1-2/2021)

Fundamenty segmentu masowców wydają się gotowe do odbudowy i wzrostu już w 2021 roku. Ostatnie tygodnie, to kontynuacja ciężkiej sytuacji dla tankowców i branży związanej z wydobyciem ropy naftowej. Rozpędu nabierają za to projekty związane z odnawialnymi źródłami energii i ogólnoświatową transformacją energetyczną.
18.01.2021

W nowy rok z nową energią. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 51-52)

Na koniec roku, pomimo nadal trwającej pandemii, ale dzięki nadziei pokonania światowego kryzysu rynki odreagowały i wydawałoby się, że szykowały na nowy rozdział w historii gospodarki. Pokryzysowa odbudowa w połączeniu z potrzebną i nieuniknioną transformacją spowodują, że rynek w 2021 roku, a w szczególności jego drugiej części może być znaczącym krokiem w nową erę.
27.12.2020

Rynek liczy na rok 2021. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 48-50)

Trudne i skomplikowane wydarzenia roku 2020 skłaniają do podsumowań, ale również i prognoz na 2021. Wielu analityków różnorodnych rynków uważa, że powstały podstawy do odbudowy światowej gospodarki i to ma mieć właśnie miejsce w przyszłym roku. Równocześnie zintensyfikuje się transformacja gospodarki, co ma miejsce już w zasadzie teraz.
14.12.2020

Nowa era w żegludze już się rozpoczęła. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 46-47)

Rok 2020 wielkimi krokami zmierza ku końcowi. Kolejne tygodnie dopełniają obrazu i danych jak ten rok wyglądał. Z całą pewnością nie był to łatwy okres dla większości segmentów żeglugowych. Ostatnie informacje ze świata napawają jednak optymizmem. Dane frachtowe za pierwsze trzy kwartały są słabe, ale nie aż tak złe jak to pierwotnie przewidywano.
23.11.2020

Raport z rynku żeglugowego – idzie nowe, czyli światowy patent na rozwój w dobie pandemii (tydzień 43-45)

Światowa sytuacja frachtowa i tonażowa ponownie robi się coraz bardziej skomplikowana. Ze względu na bardziej dynamicznie rozwijającą się pandemię oraz wprowadzanie coraz większych obostrzeń dotyczących między innymi przemieszczania się ludności spada też bieżąca konsumpcja. Problemy z przemieszczaniem dotyczą również polskich marynarzy i innych pracowników branży morskiej. Dostęp do większości krajów jest bardzo utrudniony.
09.11.2020

Raport z rynku żeglugowego – sztormowanie armatorów (tydzień 40-42)

Cały bieżący rok jest dla rynku żeglugowego olbrzymim wyzwaniem. Ostatnie tygodnie nie były inne. Wręcz przeciwnie atmosfera zagrożenia i niepewności, co do przyszłości ogólnogospodarczej narastała.
19.10.2020

Raport z rynku żeglugowego – dzieje się i u nas (tydzień 38-39)

Wojna handlowa na linii USA – Chiny nadal trwa. Ze względu na inne ważne tematy, głównie związane z pandemią temat ten zszedł ostatnio nieco na plan dalszy. Tymczasem tarcia handlowe zmieniają krajobraz przemysłowy świata. Produkcja dóbr przenosi się bowiem z Chin do krajów ościennych. W dalszej perspektywie może mieć to znaczący efekt na siłę nabywczą rynku chińskiego w zakresie dóbr masowych, tj. ropa naftowa, ładunki suche masowe i inne. Na razie jednak siła gospodarki Chin jest na tyle duża, że to tamtejszy rynek jest bardzo
28.09.2020

Raport z rynku żeglugowego – uzależnieni od Chin (tydzień 35-37)

Odmrożenia światowych gospodarek po okresie „lockdown’u” przynoszą swoje efekty. Prognozuje się, że w najbliższym czasie bardzo duża część produkcji zostanie przekazana do transportu morskiego, co daje po raz kolejny nadzieję na poprawę rynków frachtowych. Obecną dynamikę gospodarczą dyktuje nadal gospodarka chińska, która po przejściu pandemii na przełomie roku nabiera coraz mocniejszego tempa.
16.09.2020

Raport z rynku żeglugowego – przemiany rynków (tydzień 33-34)

W chwili obecnej rynek żeglugowy ma zupełnie inne podstawy wyjściowe do odbudowy i rozwoju niż jeszcze pół roku temu. Mówimy o innej bardziej niepewnej rzeczywistości, której należy sprostać. Niemniej jednak niewątpliwie na rynku zachodzą dziejowe zmiany, które są też dla wielu wielkimi szansami rozwojowymi – dla innych końcem pewnej epoki. Tymczasem ceny nowych statków: masowców oraz tankowców spadają. Również na rynku wtórnym wartości jednostek pływających są niższe niż jeszcze kilka tygodni temu.
24.08.2020

Raport z rynku żeglugowego – odbudowa i transformacja

Wiele z aktualnie krążących po świecie analiz rynku nie przewiduje pozytywnych perspektyw dla branży żeglugowej w najbliższym okresie od roku do półtora. Takie zapatrywania zdają się potwierdzać niskie poziomy zamówień nowych jednostek w ostatnich 6 miesiącach tego roku.
20.07.2020

Raport z rynku żeglugowego – czy rynek odbija się od dna? (tydzień 24-25)

Po załamaniu się rynków żeglugowych na skutek kryzysu pandemicznego a także krachu na rynku ropy w ostatnich miesiącach, wiele wskazuje na to, że rynek frachtowy wielu segmentów odbija się od dna. Każde pozytywne informacje cieszą, ale według części międzynarodowych analityków nie będziemy świadkami szybkiego odbicia w kształcie litery „V” a bardziej prawdopodobnie stopniowego długookresowego wzrostu w kształcie litery „U”.
22.06.2020

Raport z rynku żeglugowego – gospodarcze powikłania (tydzień 21-23)

Światowy organizm gospodarczy w wyniku trwającego kryzysu pandemicznego oraz załamania cen ropy wykazuje szereg zaburzeń i powikłań, odzwierciedlających się również w międzynarodowym handlu morskim oraz morskim rynku poszukiwawczym i wydobywczym. Międzynarodowe środowiska żeglugowe i stoczniowe wołają o wsparcie i pilne działania celem stymulacji światowej gospodarki. Depresja pogłębia się a scenariuszy dalszego rozwoju sytuacji jest co najmniej kilka. Szczególne perturbacje obserwuje się aktualnie na rynku offshore „oil a
08.06.2020

Rynek masowców na dnie. Tragiczne zarobki armatorów

Armatorzy masowców walczą o każdego dolara w momencie niższego sezonowego popytu na ładunki i pandemii Covid-19, która rujnuje handel i działalność przemysłową na całym świecie.
18.05.2020

Raport z rynku żeglugowego – wielkie floty z ładunkami kierują się do Chin (tydzień 18-20)

Kolejne tygodnie upływały pod znakiem bieżących wydarzeń związanych z trwającą pandemią COVID-19 jak i zaburzeniami cen na rynkach produkcji ropy naftowej.
18.05.2020

Raport z rynku żeglugowego – upadek i nadzieja na powstanie (tydzień 16-17)

Na przestrzeni ostatnich dwóch tygodni na rynku żeglugowym było nadal bardzo ciężko. Na sytuację wpływały przede wszystkim: zapaść na rynkach ropy, powszechna niepewność co do dalszego rozwoju wypadków i jako konsekwencja wstrzymywanie oraz ograniczanie części inwestycji żeglugowych i offshorowych. Towarzyszyła temu stosunkowo niewielka liczba przeprowadzanych transakcji kupna – sprzedaży statków z drugiej ręki. Ceny statków, zarówno nowych jak i używanych, były stabilne dla niektórych segmentów jak tankowce, ale dla więks
27.04.2020

Raport z rynku żeglugowego – zamrożenie i kumulacja pozytywnej energii na przyszłość (tydzień 15)

Ostatni tydzień niósł za sobą dalsze poważne reperkusje dla gospodarki morskiej związane 
z konsekwencjami pandemii wirusa COVID 19. Ze względu na atmosferę świąteczną uczestnicy rynku szukali powodów do optymizmu. Takie na pewno można odnaleźć, szczególnie w perspektywie długookresowej. Jak pokazuje wiele danych statystycznych, po tego typu kryzysach, oczekiwania co do przyspieszenia dynamiki rynku i wzrostów są naturalne i uzasadnione. Na razie jednak rynek pozostaje w „zamrożeniu” i trudno jest przewidzieć ze względu na
13.04.2020

Raport z rynku żeglugowego - kolejne tygodnie zdominowane przez epidemię Covid-19

Kolejne dwa ostatnie tygodnie (tydzień 13 i 14) na rynku żeglugowym podlegały mocnym wpływom kryzysu wirusowego coraz bardziej odczuwalnego szczególnie w Europie i USA. Także i w samej Polsce coraz dotkliwiej postępował paraliż gospodarki. Skutki pandemii dotknęły w pierwszej kolejności: opóźnień 
w przyjmowaniu statków i ładunków w portach, przewozów promowych, ale również braku kontraktów dla podwykonawców stoczniowych pracujących na zlecenia zamykanych stoczni zachodnich. Problem dotknął także polskich marynarzy, którzy
05.04.2020

Wpływ kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa na rynek żeglugowy [raport]

Ostatnie dwa tygodnie były bardzo szokującymi i trudnymi dla międzynarodowych rynków żeglugowych a to za sprawą niezwykle szybko rozprzestrzeniającej się pandemii koronawirusa COVID–19, której epicentrum przeniosło się z Azji do Europy. Wirus uderzył nie tylko w ruch turystyczny, ale spowodował również mocne spowolnienia w usługach transportu ładunków 
w wyniku drastycznie malejącej konsumpcji i ograniczonych mocy przerobowych. Jak szacują analitycy kwartalne straty w globalnych transakcjach handlowych mogą wynosić około 3
23.03.2020

Duży wzrost przewozów PŻM

Polska Żegluga Morska zanotowała w ubiegłym roku bardzo dobre wyniki przewozowe. Statki narodowego armatora przewiozły 16,8 mln ton ładunków i było to aż o 2,2 mln ton więcej niż w 2018 r.
09.01.2020

Są powody do optymizmu dla armatorów w tym roku

Międzynarodowy księgowy i doradca ds. żeglugi Moore Stephens spodziewa się, że optymizm zatriumfuje nad pesymizmem w rynku żeglugi w ciągu najbliższych 9 miesięcy.
29.04.2018

Moore Stephens: Optymizm przeważy nad pesymizmem w 2018 roku

Międzynarodowy księgowy i doradca ds. żeglugi Moore Stephens spodziewa się, że optymizm zatriumfuje nad pesymizmem w rynku żeglugi w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
08.01.2018

Rosną zarobki armatorów kontenerowców, ale spadają przewoźnikom towarów masowych

Zarobki armatorów kontenerowców na Szlaku Azja-Północna Europa, w końcu doczekały się wzrostu. W poniedziałek jego wartość wzrosła o 2 pkt do poziomu 977 pkt., o 53 dolarów więcej.
29.05.2017

Po 13 sesjach giełdy w końcu wzrosły zarobki masowców

Zakończyła się seria 13 spadków wartości indeksu Baltic Dry Index na sesji londyńskiej giełdy. W poniedziałek jego wartość wyniosła 1,001 pkt, o 7 pkt więcej niż na ostatniej sesji.
08.05.2017

Trwa spadek zarobków armatorów masowców

To już 11 z rzędu spadek wartości indeksu Baltic Dry Index na sesji londyńskiej giełdy.. W poniedziałek jego wartość wyniosła 1,034 pkt, o 39 pkt mniej niż tydzień temu.
04.05.2017

Skończyła się hossa na rynku przewozów masowych. Stawki frachtowe z dużym spadkiem

Ogromy spadek zakończył okres wysokiej wartości indeksu Baltic Dry Index. W poniedziałek jego wartość wyniosła 1,154 pkt, o 153 pkt mniej niż miesiąc temu.
25.04.2017

Baltic Dry Index blisko 1300 pkt. Armatorzy masowców zarabiają więcej

Po 2 tygodniach stagnacji wartość indeksu Baltic Dry Index ponownie wzrosła. W poniedziałek jego wartość wyniosła 1,294 pkt, o 71 pkt więcej niż rok temu.
18.04.2017

Stawki frachtowe masowców na stabilny poziomie

Po zeszłotygodniowym spadku wartość indeksu Baltic Dry Index utrzymała się na stabilnym poziomie. W poniedziałek jego wartość wyniosła 1223 pkt, tyle samo co tydzień temu.
10.04.2017

Największy od 2 miesięcy spadek zarobków masowców

Po raz pierwszy od dwóch miesięcy odnotowano spadek wartości indeksu Baltic Dry Index. W poniedziałek jego wartość zatrzymała się na poziomie 1223 pkt, o 32 pkt mniej niż tydzień temu. To największy spadek od 7 lutego.
05.04.2017

Można już mówić o ożywieniu na rynku. Zarobki masowców wciąż rosną

Już od 14 sesji londyńskiej zwyżkuje poziom Baltic Dry Index. W poniedziałek jego wartość zatrzymała się na poziomie 1205 pkt, o 117 pkt więcej niż tydzień temu.
28.03.2017

Rynek masowców na wznoszącej fali

Już od 14 sesji londyńskiej zwyżkuje poziom Baltic Dry Index. W poniedziałek jego wartość zatrzymała się na poziomie 1205 pkt, o 117 pkt więcej niż tydzień temu.
20.03.2017

Dalszy wzrost zarobków masowców

Niespodziewane ożywienie na rynku masowców trwa. W poniedziałek wartość Baltic Dry Index zatrzymała się na poziomie 1088 pkt, o 55 pkt więcej niż tydzień temu.
14.03.2017

Zaskoczenie na rynku masowców. Stawki wracają na poziom ponad 1000 pkt

Już ponad 3 tygodnie zwyżkuje poziom Baltic Dry Index. W poniedziałek jego wartość zatrzymała się na poziomie 1033 pkt, o 54 pkt więcej niż tydzień temu.
08.03.2017

Zarobki masowców wciąż rosną

Już ponad 2 tygodnie zwyżkuje poziom Baltic Dry Index. W poniedziałek jego wartość zatrzymała się na poziomie 878 pkt, o 130 pkt więcej niż tydzień temu.Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
28.02.2017

Lekka zwyżka indeksu BDI

Na chwilę skończył się ponad miesięczny spadek indeksu Baltic Dry Index. W poniedziałek jego wartość zatrzymała się na poziomie 741 pkt, o 56 pkt więcej niż tydzień temu.
20.02.2017

Indeks BDI już poniżej 700 pkt. Kiedy zakończy się spadek?

Już od miesiąca ostro pikuje wartość indeksu Baltic Dry Index. W poniedziałek jego wartość zatrzymała się na poziomie 688 pkt, o 67 pkt mniej niż tydzień temu.
13.02.2017

Indeks BDI dalej pikuje

Trwa już drugi tydzień dużych spadków wartości Baltic Dry Index. W poniedziałek jego wartość zatrzymała się na poziomie 752 pkt, o 64 pkt mniej niż tydzień temu.
06.02.2017

Stawki masowców capesize utrzymają się jeszcze przez tydzień

Stawki frachtowe największych masowców capesize na najważniejszych szlakach azajtyckich utrzymają się na tym samym poziomie w przyszłym tygodniu, mimo końca sezonu urlopowego związanego z Chińskim Nowym Rokiem.
02.02.2017

Dalszy spadek stawek frachtowych masowców

Baltic Dry Index kolejny tydzień kontynuuje powolne pikowanie w dół, co z pewnością martwi armatorów. W poniedziałek jego wartość zatrzymała się na poziomie 911 pkt, o 14 pkt mniej niż tydzień temu.
23.01.2017

Stawki masowców wracają do niskich poziomów

Przez ostatni tydzień byliśmy świadkami pierwszego od dawna spore spadku wartości indeksu Baltic Dry Index. W najgorszym dniu jego wartość spadła poniżej 900 pkt, by ostatecznie zatrzymać się w poniedziałek na poziomoie 925 pkt, o 38 pkt mniej niż tydzień temu.
16.01.2017

Stabilny poziom stawek frachtowych masowców

Na relatywnie wysokim poziomie utrzymuje się Baltic Dry Index, śledzący zarobki masowców. Jego wartość w poniedziałek wyniosła w piątek 963 pkt., 0,5 pkt więcej niż tydzień temu.
09.01.2017

Indeks BDI zamknął rok z wynikiem poniżej 1000 pkt.

Lekkim wzrostem wartości indeksu Baltic Dry Index, śledzącego zarobki armatorów masowców, zakończył się poprzedni rok. Obecnie jego wartość wynosi 961 pkt, o 33 pkt więcej niż przed okresem świątecznym.
02.01.2017

Indeks BDI poniżej 1000 pkt. Armatorzy masowców zarabiają mniej

To już drugi tydzień ciągłego spadku wartości indeksu Baltic Dry Index, śledzącego zarobki armatorów masowców. Obecnie jego wartość spadła poniżej 1000 pkt - poziomu gwarantującego brak strat.
19.12.2016

Stawki frachtowe w dół już siódmy dzień z rzędu

Rozpoczął się zapowiadany przez espertów kiepski okres dla światowej żeglugi - sezon wakacyjny związany ze świętami Bożego Narodzenia i Nowego Roku. I choć Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, wciąż utrzymuje się powyżej 1000 pkt, to przez ostatni tydzień jego wartość kurczyła się z dnia na dzień.
12.12.2016

Już po szczycie sezonu. Stawki frachtowe powoli lecą w dół

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, wciąż utrzymuje się powyżej 1000 pkt. Ta wartość indeksu reprezentuje granicę opłacalności tych jednostek. Tendencja jest jednak spadkowa.
29.11.2016

Indeks BDI lekko zwyżkuje. Reszta roku nie będzie jednak tak dobra

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, w minionym tygodniu zanotował lekki wzrost. Więcej zarabiają przede wszystkim jednostki capesize.
31.10.2016

Indeks BDI dalej spada. Prognozy na resztę roku negatywne

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, w kolejnym tygodniu notuje duży spadek. Mniej zarabiają wszystkie jednostki od capesizów do handysize.
24.10.2016

Baltic Dry Index wciąż na niskim poziomie

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, po kilku tygodniach wzrostów podobnie spadł do kiepskiego poziomu. Mniej zarabiają wszystkie jednostki od capesizów do handysize.
17.10.2016

Baltic Dry Index odbił się od dna

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, od dwóch tygodni kontynuuje wzrost. Spowodował to wyższy popyt na wszystkie rodzaje tych jednostek.
28.09.2016

Kryzys zmusił prawie 300-letnią giełdę do sprzedaży udziałów

Kryzys światowej żeglugi oraz odejście wielkich greckich armatorów w końcu zmusił udziałowców londyńskiej giełdy Baltic Exchange (BE) do oddania jej w obce ręce.
28.09.2016

Baltic Dry Index kontynuuje wzrost dzięki większym stawkom panamaxów

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował drugi z kolei wzrost na piątkowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to wyższy popyt na wszystkie rodzaje tych jednostek, z wyjątkiem handysize.
10.09.2016

Przyjęto ofertę sprzedaży londyńskiej giełdy morskiej

Singapore Exchange Limited (SGX) oraz The Baltic Exchange (BE) doszły do porozumienia w sprawie sprzedaży akcji londyńskiej giełdy.
23.08.2016

Londyńska giełda morska blisko sprzedaży

Singapore Exchange Ltd (SGX) jest blisko złożenia oficjalnej oferty zakupy londyńskiej giełdy Baltic Exchange (BE).
03.08.2016

Baltic Dry Index traci na wartości

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował spadek na poniedziałkowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to niższy popyt na wszystkie rodzaje tych jednostek, z wyjątkiem handysize.
25.07.2016

Baltic Dry Index kontynuuje wzrost dzięki większym stawkom panamaxów i mniejszych jednostek

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował wzrost na poniedziałkowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to wyższy popyt na masowce panamax oraz mniejsze jednostki.
18.07.2016

Baltic Dry Index rośnie dzięki większym stawkom panamaxów

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował wzrost na poniedziałkowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to wyższy popyt na masowce panamax.
12.07.2016

Rośnie indeks BDI. Lepiej zarabiają armatorzy masowców

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował wzrost na piątkowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to wyższy popyt na masowce panamax.
08.07.2016

Ożywienie na rynku przewozów masowych. Kontenerowce wciąż w kryzysie

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, wciąż rośnie. Pod koniec czerwca osiągnął wartość 660 pkt., o 80 pkt. więcej niż przed tygodniem.
01.07.2016

Raport: kolejne półtora roku trudne dla transportu morskiego

Agencja ratingowa Moody wydała nowy raport na temat prognoz dotyczących transportu morskiego. Przez najbliższe 12-18 miesięcy sytuacja będzie dalej zła - czytamy w badaniu.
23.06.2016

Wszystkie masowce zarabiają więcej

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował wzrost na środowej sesji londyńskiej giełdy. Oznacza to wyższe stawki frachtowe dla wszystkich typów tych jednostek.
22.06.2016

Baltic Dry Index kontynuuje spadek

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował kolejny spadek na poniedziałkowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to niższy popyt na masowce capesize.
20.06.2016

Indeks BDI rośnie dzięki popytowi na duże masowce

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował wzrost na środowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to wyższy popyt na masowce capesize.
08.06.2016

Wyższy wskaźnik BDI hamuje złomowanie masowców

Po obfitym w złomowania pierwszym kwartale tego roku, armatorzy masowców obecnie rzadziej decydują się na taki krok. Powodem jest wzrost wskaźnika Baltic Dry Index, a więc wyższe zarobki przewoźników.
30.05.2016

Singapore Exchange rozpoczęła wyłączne negocjacje zakupu londyńskiej giełdy

Trwają wyłączne negocjacje między giełdą Singapore Exchange Limited (SGX) w sprawie zakupu Baltic Exchange.
25.05.2016

Większy popyt na duże masowce. Indeks BDI w górę

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował wzrost na wtorkowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to wyższy popyt na masowce capesize.
18.05.2016

Spadek wartości indeksu BDI

Baltic Dry Index, śledzący zarobki armatorów masowców, zanotował spadek na środowej sesji londyńskiej giełdy. Spowodował to niższy popyt na masowce capesize i najmniejsze jednostki.
12.05.2016

Trwają rozmowy nad zakupem giełdy Baltic Exchange

- Trwają rozmowy z wieloma chętnymi na zakup naszej giełdym, ale potencjalny nabywca musi nas zapewnić, że Baltic Exchange nie straci swojej mocnej pozycji w sektorze transportu morskiego - powiedział Guy Campbell, prezes giełdy, w środowym oświadczeniu.
12.05.2016

Euler Hermes: perspektywy rozwoju rynku transportowego w 2016 roku

Eksperci Euler Hermes, globalnego lidera ubezpieczeń kredytów kupieckich, przewidują dalsze osłabienie w transporcie morskim, gdzie największą bolączką armatorów jest obecna nadwyżka mocy produkcyjnych wynikająca z inwestycji poczynionych przed kryzysem w 2009 roku.
09.05.2016

Popyt na towary masowe idzie w górę, kontenery wciąż na dnie

Przez cały poprzedni rok oceaniczne przewozy drobnicy w kontenerach oraz towarów masowych wspólnie pogłębiały się w kryzysie. W tym roku na rynku masowym doszło jednak do lekkiego ożywienia, podczas gdy stawki frachtowe kontenerowców wciąż znajdują się na dnie.
11.04.2016

Niespodziewany wzrost indeksu BDI

Od jakiegoś czasu można zauważyć lekką poprawę na rynku przewozów masowych, co widać po Baltic Dry Index, który wzrósł o 13 pkt. Obecnie wskaźnik BDI osiągnął poziom 500 pkt, najwyższy w tym roku.
08.04.2016

Lepsze stawki małych jednostek doprowadziły do wzrostu Baltic Dry Index

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, ponownie wzrósł, ale przyczyniły się do tego panamaxy i mniejsze jednostki. Największe statki capesize wciąż znajdują się na dnie. Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
21.03.2016

Giełda London Baltic Exchange na celowniku chińskiej spółki

Państwowa korporacja China Merchants Group to najnowsza firma, która wyraziła chęć zakupu giełdy London Baltic Exchange – wynika z informacji agencji Reuters. Przypomnijmy, że londyńska giełda publikuje między innymi Baltic Dry Index – wskaźnik zarobku masowców.
17.03.2016

Zarobki masowców capesize najniższe w historii

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, ponownie wzrósł, ale przyczyniły się do tego panamaxy i mniejsze jednostki. Największe statki capesize wciąż znajdują się na dnie.
03.03.2016

Stało się. Baltic Dry Index poniżej 300 pkt.

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, w poniedziałek przekroczył niechlubny poziom 300 pkt. Na rynku utrzymuje się bowiem wciąż nadpodaż tonażu, a gospodarka przeżywa spowolnienie.
09.02.2016

Raport: promocja na masowce trwa. Ich cena spadła poniżej 6,5 mln dolarów

Aż o 60 proc. obniżyła się wartość przeciętnego masowca capesize (pow. 80 tys. ton nośności). To efekt utrzymywania się na rekordowo niskim poziomie indeksu Baltic Dry Index, a co za tym idzie marnych zarobków armatorów.
05.02.2016

Baltic Dry Index bliski spadku poniżej 300 pkt.

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, w środę zaliczył kolejno rekordowy niski poziom. Na rynku utrzymuje się bowiem wciąż nadpodaż tonażu, a gospodarka przeżywa spowolnienie.
04.02.2016

Baltic Dry Index w końcu bez spadku

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, po 15 kolejnych sesjach poszedł w dół, w końcu utrzymał się na tym samym poziomie. To zasługa lepszych stawek, które osiągnęły jednostki capesize.
26.01.2016

Baltic Dry Index już 11 dzień z rzędu ze spadkiem

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, kontynuuje spadek. We wtorek osiągnął kolejny rekordowo niski poziom – 363 punkty, 1,63 proc. mniej niż w poniedziałek. To wynik malejącego, światowego popytu i nadpodaży jednostek.
20.01.2016

Moore Stephens: Światowa żegluga pozostanie niestabilna w 2016 roku

Jeden z bardziej znanych międzynarodowych doradców żeglugowych Moore Stephens przewiduje, że kolejny rok dla tej branży będzie równie trudny, jak poprzedni.
07.01.2016

Baltic Dry Index bije rekordy. Niestety negatywne

Indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, spadł wczoraj na kolejny rekordowo niski poziom – 467 pkt.
07.01.2016

Stawki frachtowe w dalszym ciągu niskie

Grudzień potwierdza wyniki masowców do przewozu towarów suchych i drobnicowców za cały rok 2015. W dalszym ciągu mamy do czynienia z niskim poziomem notowań głównych indeksów stawek frachtu.
29.12.2015

Indeks BDI bije kolejny niechlubny rekord

Najważniejszy wskaźnik kondycji rynku przewozów masowych spada coraz niżej i bije kolejne rekordy. Na początku tego tygodnia Baltic Dry Index osiągnął poziom 484 pkt., co oznacza spadek o 4,7 proc.
16.12.2015

Czy fracht morski dobrze ocenia kondycję gospodarczą Chin?

Inwestorzy wierzący w to, że prawie nieskończony popyt Chin na surowce napędzi globalną gospodarkę, powinni przez jakiś czas omijać wiadomości płynące z rynku morskiego.
11.12.2015

Indeks zarobków masowców dalej spada

Indeks BDI, śledzący zarobki masowców, ponownie spadł w poniedziałek. Oznacza to mniejsze stawki dla wszystkich segmentów tego sektora frachtu.
08.12.2015

Baltic Dry Index jeszcze nigdy nie spadł tak nisko. Problemy armatorów

Indeks BDI, śledzący zarobki masowców, spadł na najniższy poziom w swojej historii. Głównym powodem jest niski popyt Chin na rudy żelaza i węgla.
20.11.2015

Debiutuje nowy wskaźnik kontenerowy

Zadebiutował nowy wskaźnik określający fracht kontenerów. O tego tygodnia na stronie Baltic Exchange można śledzić The Ningbo Containerized Freight Index (NCFI).
26.10.2015

Indeks BDI w górę. Rosną zarobki masowców

Indeks BDI, śledzący zarobki masowców, wzrósł w obecnym tygodniu o 6 punktów i osiągnął poziom 786 pkt.
23.10.2015

Spadek zarobków masowców, ale jednostki capesize wciąż w niezłej formie

Baltic Dry Index (BDI), śledzący zarobki statków przewożących towary masowe, ponownie zanotował spadek podczas poniedziałkowej sesji giełdy w Londynie. To efekt spadku popytu na masowce wszystkich kategorii.
06.10.2015

Raport: Spowolnienie gospodarcze Chin wciąż solą w oku armatorów

Wolny wzrost gospodarczy Chin to duże zagrożenie dla rynku transportu morskiego, który już w tym momencie znajduje się w kryzysie przez nadpodaż jednostek i niskie stawki frachtu – twierdzą analitycy z agencji ratingowej Fitch Ratings.
29.09.2015

Unijni i chińscy armatorzy spotkali się w Szczecinie

W Szczecinie po raz pierwszy odbyło się spotkanie armatorów z Unii Europejskiej oraz chińskich firm żeglugowych. Głównym tematem spotkania było stosowanie dopłat dla armatorów z Europy Zachodniej w UE. To nie podoba się stronie chińskiej.
24.09.2015

Największy skok zarobku masowców od ponad sześciu lat. Kontenerowce wciąż w kryzysie

Zarobki przewoźników towarów masowych zanotowały największy dwudniowy skok od lutego 2009 roku. Powodem wzrostu indeksu Baltic Dry Index jest wzmożony import rud żelaza z Brazylii do Chin.
21.09.2015

Baltic Dry Index ponownie w dołku

Indeks giełdowy BDI, który śledzi kondycję statków masowych przewożących suche materiały, od trzech sesji ciągle spada. Oznacza to mniejsze zarobki przewoźników towarów masowych.
11.09.2015

Nowy Kanał Sueski – kaprys prezydenta czy droga do egipskiego dobrobytu?

Dziś (06.08) prezydent Abdel-Fattah El-Sisi dopiął swego i z fanfarami otworzył „drugi” Kanał Sueski. Nowy obiekt ma być dowodem na sukces jego rządów oraz wzmocnić gospodarkę Egiptu zrujnowaną przez lata walk politycznych o władzę. Ale czy faktycznie tak się stanie? Eksperci z całego świata mają wątpliwości.
06.08.2015

Najwyższy w tym roku poziom indeksu BDI

Indeks giełdowy BDI, który śledzi kondycję statków masowych przewożących suche materiały, w minionym tygodniu osiągnął wartość 1100 punktów – najwyższą w tym roku. Potwierdza się tym samym opinia ekspertów z Baltic and International Maritime Council (BIMCO), którzy przewidywali ożywianie na rynku przewozów masowych.
03.08.2015

Baltic Dry Index z najwyższym wynikiem w tym roku

Indeks giełdowy BDI, który śledzi kondycję statków masowych przewożących suche materiały, osiągnął na środowej sesji wartość 829 punktów – najwyższą w tym roku. Według ekspertów z Baltic and International Maritime Council (BIMCO) może to oznaczać długo wyczekiwany wzrost na rynku masowców.
25.06.2015

Wciąż rośnie bałtycki indeks frachtu. Masowce więcej zarabiają

Indeks giełdowy BDI, który śledzi kondycję statków masowych przewożących suche materiały, od początku czerwca systematycznie pnie się w górę i w zeszły piątek osiągnął wartość 642 punktów. To wciąż o wiele mniej niż w zeszłym roku (880 pkt.).
18.06.2015

Wciąż spada import węgla i żelaza w Chinach. Tracą na tym armatorzy masowców

Masowce wciąż tkwią w głębokim kryzysie. Indeks giełdowy BDI, który śledzi kondycję statków masowych przewożących suche materiały, na ostatniej sesji utrzymał się na niskim poziomie 584 pkt. Jednym z powodów takiego załamania jest kryzys w chińskiej gospodarce.
29.05.2015

Dziękujemy za wysłane grafiki.