Główny indeks frachtu morskiego Baltic Exchange, śledzący stawki dla statków przewożących suche towary masowe capesize, panamax i supramax, notuje kolejny, duży spadek, utrzymując wielotygodniową, złą passę, sięgając poziomu niewidzianego od czasu wybuchu pandemii w 2020 roku.
W trakcie notowania podczas kolejnej sesji indeks spadł czwarty raz rzędu. Tym razem było to o około 4,7%. Teraz wynosi 764 punkty, co jest najniższym poziomem od 2,5 roku. Wynika to z utrzymującej się niskiej aktywności żeglugowej i ograniczeń w popycie na transport ładunków masowych. Na sytuację wpływa szczególnie szereg sankcji na Rosję, ale przede wszystkim utrzymujące się restrykcje antycovidowe w Chinach, gdzie z racji zachorowalności oraz umieralności na tę chorobę są one konieczne. Wpływa to również na unikanie chińskich portów przez statki z innych państw, a także obostrzenia dla jednostek pływających z Państwa Środka.
Indeks capesize, który śledzi ładunki rudy żelaza i węgla w ilości 150 000 ton, spadł o około 11,9% do najniższego od czterech miesięcy poziomu 783 punktów; a indeks panamax, który śledzi statki przewożące 60 000-70 000 ton ładunków węgla i zboża, spadł o 11 punktów do 1060 punktów. Wśród mniejszych statków indeks supramax odnotował 21 dzień spadków z rzędu, wynosząc teraz 652 punkty, mając najniższy poziom od połowy czerwca 2020 roku. Indeks porównawczy stracił około 19,3% w trzecim tygodniu stycznia.
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych