Ceny kontenerowego transportu morskiego ustabilizowały się i wracają do poziomu sprzed pandemii koronawirusa, informuje w środę dziennik „Financieele Dagblad”. Powodem spadku cen jest mniejszy popyt związany z pogarszającą się koniunkturą gospodarczą, ocenia holenderska gazeta.
Gazeta zauważa, że rynek światowego transportu kontenerowego całkowicie się zmienił w krótkim czasie. Jeszcze w styczniu br., czyli przed rosyjską agresją na Ukrainę, ceny były rekordowo wysokie. Wzrosły one podczas pandemii ze względu nas „szaleństwo zakupowe” w internecie oraz zakłócenia spowodowane blokadą Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given.
„Stawki wzrosły do rekordowych poziomów, a firmy transportowe osiągnęły zyski w wysokości dziesiątek miliardów dolarów” – czytamy w „FD”. Jednak w ostatnich miesiącach nastąpił gwałtowny, kilkudziesięcioprocentowy spadek i ceny zbliżają się do poziomu sprzed pandemii Covid-19.
„Możliwa jest nawet powtórka z ekstremalnie niskich stawek, takich jak w latach 2015-2016” – twierdzi Alan Murphy z agencji badawczej Sea-Intelligence, cytowany w gazecie. W tym okresie cena transportu kontenera spadła do historycznie niskiego poziomu ze względu na ogromną nadwyżkę powierzchni wysyłkowej, przypomina „Financieele Dagblad”.
„Na trasie między Azją a Brazylią można było wtedy przewieźć standardowy kontener za 99 dolarów, to był jakiś obłęd” – twierdzi Murphy. Zdaniem eksperta spadające zapotrzebowanie na transport spowodowane zbliżającą się recesją oraz oddaniem do użytku nowych statków nadal będą powodować obniżanie cen.
„FD” wskazuje, że niskie stawki z lat 2015-2016 nie zostały jeszcze osiągnięte, ale według ostatniego raportu brytyjskiej firmy badawczej Drewry, średnia cena transportu kontenera wynosi obecnie około 2,1 tys. dolarów, czyli o 77 proc. mniej niż rok wcześniej.
Na trasie między Szanghajem a Rotterdamem spadek sięga nawet 88 proc. „Wysyłka 40-stopowego kontenera kosztowała na początku stycznia ponad 14 tys. dolarów, a obecnie wynosi około 1,6 tys. To zmieniło Szanghaj-Rotterdam z najdroższego na jeden z najtańszych szlaków handlowych” – czytamy w dzienniku.
Pod mecenatem Baltic Hub młodzi chwycili za wiosła
CTP otwiera magazyny w pobliżu Baltic Hub
Akcja w porcie. Udaremniono przemyt kokainy za 20 mln dolarów
Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność
Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów
Maersk otworzył trasę kontenerową na Ukrainę przez rumuńskie porty