Francuskie władze donoszą o udanej akcji ratowniczej polegającej na transporcie uszkodzonego kontenerowca do portu, co określają jako „misterną operację”. Prefekt morski kanału La Manche zdecydował, że statek musi zostać odholowany do portu z powodu trudnych warunków pogodowych, przez które dryfował pomimo opuszczenia kotwic.
Kontenerowiec HSL Nike przypłynął z Dominikany do Rotterdamu w poniedziałek, 26 grudnia. Statek o nośności 34 243 DWT doświadczył problemów z silnikiem na pasach rozgraniczających ruch na kanale La Manche. Zbudowana w 2005 roku jednostka jest zarejestrowana w Liberii i ma ładowność 2556 TEU.
Regionalne Centrum Operacyjne Nadzoru i Ratownictwa (CROSS) Gris-Nez przekazało informację, że statek doznał uszkodzenia głównego silnika. Zatwierdzono zakotwiczenie statku w pobliżu przylądka Cap Gris-Nez, podczas gdy załoga próbowała zdiagnozować i naprawić problemy.
Po całodniowym dochodzeniu prowadzonym przez załogę, władze francuskie poinformowały, że awarii nie udało się usunąć. Warunki pogodowe na miejscu pogorszyły się – wystąpiły opady deszczu, a wiatr osiągał prędkość ponad 30 mil na godzinę. Statek zgłosił, że dryfuje i rzuca drugą kotwicę, próbując ustabilizować jednostkę.
[#Opérations] Remorquage délicat cette nuit au large du Cap Gris Nez (62). Le porte conteneurs HSL Nike, 210m de long, en avarie depuis hier soir, a été pris en remorque par le RIAS #AbeilleNormandie, sous la coordination du #CROSSGrisNez. Le convoi est attendu à Dunkerque 59. pic.twitter.com/itam7e91TV
— Préfecture maritime Manche et mer du Nord (@premarmanche) December 27, 2022
– W obliczu tej trudnej sytuacji i bez perspektyw naprawy CROSS Gris-Nez wyprawiło holownik pomocy i interwencji ratunkowej (RIAS) Abeille Normandie de Boulogne, aby móc niezwłocznie reagować i odholować statek, jeśli to konieczne – poinformowały władze.
W nocy, gdy wysiłki załogi wciąż nie przyniosły rozstrzygnięcia, prefekt morski wraz z armatorem zdecydowali o holowaniu HSL Nike przez Abeille Normandie. Pod koordynacją CROSS Gris-Nez kontenerowiec podniósł swoje dwie kotwice, aby rozpocząć holowanie. Do przeprowadzenia remontu wybrano port w Dunkierce, gdzie HSL Nike dotarł pod koniec dnia, we wtorek 27 grudnia.
Prefekt morski zwraca uwagę, że to holowanie jest pierwszym holowaniem awaryjnym przeprowadzonym przez RIAS Abeille Normandie od czasu wyczarterowania holownika przez francuską marynarkę wojenną w czerwcu 2022 r.
Tragiczne obchody święta Marynarki Wojennej w Malezji. Zderzyły się dwa śmigłowce
Szefowa szwedzkiej marynarki wojennej: rosyjska flota cieni może być używana do szpiegowania
Konferencja morskich dowódców operacyjnych w MARCOM
Filipiny organizują wraz z sojusznikami ćwiczenia na Morzu Południowochińskim
Ukraiński atak w okupowanym Sewastopolu. Trafiono w rosyjski okręt
Katastrofa śmigłowców japońskiej marynarki