Francuskie władze donoszą o udanej akcji ratowniczej polegającej na transporcie uszkodzonego kontenerowca do portu, co określają jako „misterną operację”. Prefekt morski kanału La Manche zdecydował, że statek musi zostać odholowany do portu z powodu trudnych warunków pogodowych, przez które dryfował pomimo opuszczenia kotwic.
Kontenerowiec HSL Nike przypłynął z Dominikany do Rotterdamu w poniedziałek, 26 grudnia. Statek o nośności 34 243 DWT doświadczył problemów z silnikiem na pasach rozgraniczających ruch na kanale La Manche. Zbudowana w 2005 roku jednostka jest zarejestrowana w Liberii i ma ładowność 2556 TEU.
Regionalne Centrum Operacyjne Nadzoru i Ratownictwa (CROSS) Gris-Nez przekazało informację, że statek doznał uszkodzenia głównego silnika. Zatwierdzono zakotwiczenie statku w pobliżu przylądka Cap Gris-Nez, podczas gdy załoga próbowała zdiagnozować i naprawić problemy.
Po całodniowym dochodzeniu prowadzonym przez załogę, władze francuskie poinformowały, że awarii nie udało się usunąć. Warunki pogodowe na miejscu pogorszyły się – wystąpiły opady deszczu, a wiatr osiągał prędkość ponad 30 mil na godzinę. Statek zgłosił, że dryfuje i rzuca drugą kotwicę, próbując ustabilizować jednostkę.
[#Opérations] Remorquage délicat cette nuit au large du Cap Gris Nez (62). Le porte conteneurs HSL Nike, 210m de long, en avarie depuis hier soir, a été pris en remorque par le RIAS #AbeilleNormandie, sous la coordination du #CROSSGrisNez. Le convoi est attendu à Dunkerque 59. pic.twitter.com/itam7e91TV
— Préfecture maritime Manche et mer du Nord (@premarmanche) December 27, 2022
– W obliczu tej trudnej sytuacji i bez perspektyw naprawy CROSS Gris-Nez wyprawiło holownik pomocy i interwencji ratunkowej (RIAS) Abeille Normandie de Boulogne, aby móc niezwłocznie reagować i odholować statek, jeśli to konieczne – poinformowały władze.
W nocy, gdy wysiłki załogi wciąż nie przyniosły rozstrzygnięcia, prefekt morski wraz z armatorem zdecydowali o holowaniu HSL Nike przez Abeille Normandie. Pod koordynacją CROSS Gris-Nez kontenerowiec podniósł swoje dwie kotwice, aby rozpocząć holowanie. Do przeprowadzenia remontu wybrano port w Dunkierce, gdzie HSL Nike dotarł pod koniec dnia, we wtorek 27 grudnia.
Prefekt morski zwraca uwagę, że to holowanie jest pierwszym holowaniem awaryjnym przeprowadzonym przez RIAS Abeille Normandie od czasu wyczarterowania holownika przez francuską marynarkę wojenną w czerwcu 2022 r.
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach