Stowarzyszenie Offshore Marine Services Association (OMSA) dokonało niezwykłego odkrycia: holownik pod holenderską banderą i z holenderskim kapitałem przepłynął przez Atlantyk i wykonał przynajmniej jedno zadanie na amerykańskiej morskiej farmie wiatrowej. Obecność tego statku wydaje się przeczyć oczekiwaniom, że sektor statków roboczych objętych Jones Act będzie miał wyłączny dostęp do kontraktów na holowanie i obsługę projektów związanych z morską energią wiatrową na amerykańskim szelfie kontynentalnym - jeśli niekoniecznie na pełny zakres instalacji turbin, to przynajmniej na holowanie i wsparcie.
OMSA zidentyfikowała statek, o którym mowa, jako 400 GT Norne (IMO 9612806), jeden z dwóch holowników należących do holenderskiej firmy Koerts International Towage. Norne porusza się zwykle po Morzu Północnym i Śródziemnym, ale w połowie października jednostka odbyła nietypową podróż przez północny Atlantyk. Dane AIS dostarczone przez Pole Star pokazują, że statek przybył do wybrzeży Block Island w stanie Rhode Island 20 października, a następnie wszedł do portu w Providence później tego samego dnia.
Według OMSA, Norne została użyta do przestawienia kotwic na potrzeby operacji dla projektu Vineyard Wind - pomimo wcześniejszych obietnic, że miejsca pracy na łodziach roboczych będą zarezerwowane dla tonażu Jones Act.
- Deweloperzy morskiej energii wiatrowej właśnie otrzymali wielomiliardową ulgę podatkową od amerykańskich płatników, a Vineyard Wind odwraca się i daje te dolary holenderskim właścicielom statków i zagranicznym marynarzom. Amerykańska morska energetyka wiatrowa powinna oznaczać amerykańskie miejsca pracy - powiedział Aaron Smith, prezydent OMSA.
- Obecnie dostępnych jest około 2000 amerykańskich holowników z amerykańskimi załogami, ale zamiast tego Vineyard Wind wynajęła pływający pod holenderską banderą statek Norne do drobnej, codziennej roli, podczas gdy amerykańscy marynarze siedzą bezczynnie - dodał dyrektor.
OMSA zwróciła również uwagę na ostatnie ogłoszenie, z którego wynika, że dwa inne statki pod obcą banderą zostały zakontraktowane do pomocy przy operacjach układania kabli przez Vineyard Wind. Mena C i Martine P, pływające pod banderą brytyjską, holowniki Eurocarrier 2611, są obecnie w porcie w Providence.
Oczywiście, flota działająca na mocy Jones Act również bierze udział w tym projekcie. Amerykańskie holowniki Nicole Foss, Kodiak i Bucky wspierają operacje układania kabli Vineyard Wind wraz z ich holenderskimi i brytyjskimi odpowiednikami.
Vineyard Wind to pierwsza pełnowymiarowa morska farma wiatrowa, której budowa rozpoczęła się na amerykańskim OCS.
Despite promises from @VineyardWindUS and @USCleanPower that 82% of mariners in U.S. #offshorewind projects would be Americans, it appears as if only 13% of current crews are U.S. #mariners.
— OMSAssociation (@OMSAmaritime) October 31, 2022
When will these lies stop?#PassAOWFA now. https://t.co/hdivsyVhM0 pic.twitter.com/rNFNbkhxP6
- Budując pierwszą w kraju morską farmę wiatrową,
jesteśmy dumni, że na każdym etapie procesu angażujemy coraz większą
ilość amerykańskiej siły roboczej - powiedział w niedawnym oświadczeniu
prezes Vineyard Wind Klaus S. Moeller.
- Vineyard Wind 1 to
dopiero początek. Z każdym projektem wykonamy kolejny krok w budowaniu
tej branży, tworząc tysiące dobrze płatnych miejsc pracy - dodał prezes.
Idąc dalej, OMSA chciałaby, aby Kongres uchwalił przepisy,
które ograniczyłyby sposób, w jaki operatorzy pod obcą banderą mogą
pracować na amerykańskim OCS. Amerykańska Ustawa o Pracownikach Offshore
(American Offshore Worker Fairness Act - AOWFA), opracowana przez OMSA,
wymagałaby od zagranicznych statków korzystania z usług amerykańskich
marynarzy lub obywateli państwa bandery statku podczas prowadzenia
działań związanych z morską energetyką na wodach amerykańskich,
zapobiegając tym powszechnej praktyce zatrudniania pracowników z różnych
międzynarodowych rynków - charkateryzujących się niższymi
wynagrodzeniami. Wszyscy pracownicy zagraniczni byliby zobowiązani do
posiadania TWIC, oprócz innych wytycznych administracyjnych.
-
Zamknięcie tej luki bardzo pomoże amerykańskim marynarzom i amerykańskim
firmom uczestniczącym zarówno w przemyśle O&G, jak i morskiej
energii wiatrowej - argumentuje OMSA.
W oświadczeniu Vineyard
Wind stwierdził, że roszczenia OMSA są bezpodstawne ze względu na
funkcjonalny związek Norne z innym statkiem w miejscu działań, kablowcem
pływającym pod banderą Wielkiej Brytanii.
- Te twierdzenia są po
prostu nieprawdziwe. Wspomniany statek jest częścią zintegrowanej
jednostki, która pracuje od dekady w tandemie z Cable Enterprise i jest
zaprojektowana specjalnie do wysoce technicznego charakteru instalacji
kablowej. Co więcej, jest jeszcze holownik pod amerykańską banderą,
Nicole Foss, aktywnie pracujący w służbie projektu z tymi statkami -
powiedział Andrew Doba, rzecznik Vineyard Wind.
Siemens Gamesa dostarczy 132 łopaty RecyclableBlades do projektu RWE
Nowoczesny zakład produkcyjny na terenie Portu Gdynia do wynajęcia lub kupna
Jak dostosują się miasta do ekologii? Seminarium w Międzyzdrojach
Estonia przygotowuje się do pierwszych aukcji dla offshore wind
Gdzie popłynęło najwięcej amerykańskiego LNG w 2022 r.? Mamy najnowsze dane
Transformacja energetyczna i przyszłość energetyki w Polsce. 37. Konferencja Energetyczna EuroPOWER & 7. OZE POWER