Holenderski koncern stoczniowy Damen podpisał protokół ustaleń (memorandum of understanding) z amerykańskim producentem silników Caterpillar i spółką Pon Power (oficjalnym dealerem Caterpillar na Holandię – przyp. red.) w sprawie wspólnego zaprojektowania serii holowników napędzanych podwójnym paliwem – metanolem i olejem napędowym. Jednostki będą gotowe do produkcji seryjnej w 2026 roku.
Podpisanie MoU wpisuje się w długoterminową strategię rozwoju Damen, który ma ambicję stać się najbardziej zrównoważoną na świecie firmą stoczniową na świecie. W tym celu koncern oferuje już szeroką gamę holowników obejmujących zarówno statki elektryczne o zerowej emisji, jak i statki zasilane metanolem, nieemitujące dwutlenku węgla (CO₂). Przed podpisaniem MoU z Caterpillar Damen dostarczył do portu w australijskim Auckland pierwszy, całkowicie elektrycznego holownik RSD-E 2513.
Zgodnie z porozumieniem, dwupaliwowe silniki serii CAT 3500E zostaną dostarczone do Damen przez Pon Power w 2024 roku, kiedy to rozpocznie się proces integracji i testowania technologii. Będzie to skomplikowane przedsięwzięcie obejmujące integrację silników ze wszystkimi systemami sterowania, monitorowania, wentylacji i pozostałymi układami. Integracja odbędzie się w ścisłej współpracy z odpowiednimi instytucjami certyfikującymi. Docelowo jednostki napędzane metanolem mają osiągnąć gotowość do produkcji seryjnej w 2026 roku.
Strategia Damen zakłada
wprowadzenie oferty holowników w pełni elektrycznych o uciągu 40, 60 i
80 ton oraz modeli zasilanych metanolem o uciągu 60, 80 i 100 ton.
Holowniki z napędem elektrycznym są idealne do operacji bezemisyjnych w
portach i terminalach, gdzie dzięki infrastrukturze lądowej jednostki
będą mogły zasilić się tanią energią w przerwach pomiędzy operacjami
portowymi.
W ocenie branży morskiej metanol zapewnia większą zdolność do przechowywania energii, dzięki czemu nadaje się do dłuższych operacji przy zachowaniu neutralności pod względem emisji CO₂. Wszystkie statki będą wyposażone w standardowy system redukcji emisji opracowany i dostarczony przez Damen Sustainable Solutions B.V.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów