• <
smartre_2023

Niderlandy zainwestują w holowniki napędzane metanolem

06.12.2022 21:13
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Niderlandy zainwestują w holowniki napędzane metanolem

Partnerzy portalu

Niderlandy zainwestują w holowniki napędzane metanolem - GospodarkaMorska.pl
Fot. Damen

Holenderski koncern stoczniowy Damen podpisał protokół ustaleń (memorandum of understanding) z amerykańskim producentem silników Caterpillar i spółką Pon Power (oficjalnym dealerem Caterpillar na Holandię – przyp. red.) w sprawie wspólnego zaprojektowania serii holowników napędzanych podwójnym paliwem – metanolem i olejem napędowym. Jednostki będą gotowe do produkcji seryjnej w 2026 roku.

Podpisanie MoU wpisuje się w długoterminową strategię rozwoju Damen, który ma ambicję stać się najbardziej zrównoważoną na świecie firmą stoczniową na świecie. W tym celu koncern oferuje już szeroką gamę holowników obejmujących zarówno statki elektryczne o zerowej emisji, jak i statki zasilane metanolem, nieemitujące dwutlenku węgla (CO₂). Przed podpisaniem MoU z Caterpillar Damen dostarczył do portu w australijskim Auckland pierwszy, całkowicie elektrycznego holownik RSD-E 2513.



Zgodnie z porozumieniem, dwupaliwowe silniki serii CAT 3500E zostaną dostarczone do Damen przez Pon Power w 2024 roku, kiedy to rozpocznie się proces integracji i testowania technologii. Będzie to skomplikowane przedsięwzięcie obejmujące integrację silników ze wszystkimi systemami sterowania, monitorowania, wentylacji i pozostałymi układami. Integracja odbędzie się w ścisłej współpracy z odpowiednimi instytucjami certyfikującymi. Docelowo jednostki napędzane metanolem mają osiągnąć gotowość do produkcji seryjnej w 2026 roku.

Strategia Damen zakłada wprowadzenie oferty holowników w pełni elektrycznych o uciągu 40, 60 i 80 ton oraz modeli zasilanych metanolem o uciągu 60, 80 i 100 ton. Holowniki z napędem elektrycznym są idealne do operacji bezemisyjnych w portach i terminalach, gdzie dzięki infrastrukturze lądowej jednostki będą mogły zasilić się tanią energią w przerwach pomiędzy operacjami portowymi.

W ocenie branży morskiej metanol zapewnia większą zdolność do przechowywania energii, dzięki czemu nadaje się do dłuższych operacji przy zachowaniu neutralności pod względem emisji CO₂. Wszystkie statki będą wyposażone w standardowy system redukcji emisji opracowany i dostarczony przez Damen Sustainable Solutions B.V.


Partnerzy portalu

seatech_390x100_2022

Dziękujemy za wysłane grafiki.