Jeden z liderów transportu morskiego A.P. Moller Maersk podkreśla, że dekarbonizacja branży morskiej wymaga przede wszystkim dostępu do zielonych paliw. Kluczowe są zakłady produkcyjne, na które będzie trzeba przeznaczyć 2 biliony dolarów w perspektywie 2050 roku.
Na szacunki Maersk powołuje się S&P Global. Tylko dla potrzeb Maerska należałoby zainwestować 100 mld dolarów w budowę zakładów produkcyjnych o łącznej wydajności produkcyjnej 20 mln mt/rok ekologicznych paliw.
Międzynarodowa Organizacja Morska, globalny organ regulacyjny sektora żeglugi, wyznaczyła sobie cel zmniejszenia o połowę emisji z żeglugi transgranicznej do 2050 roku w stosunku do poziomu z 2008 roku. Realizacja takich ambicji wymaga ogromnych nakładów. Tylko Maersk chce, by w 2030 roku 25 proc. ładunków było transportowanych za pomocą ekologicznych paliw. Pełna neutralność klimatyczną chce osiągnąć w 2040 roku.
Inwestycje w zielone paliwa spoczywają na firmach energetycznych. Przygląda się im branża morska. Maersk deklaruje wsparcie popytu poprzez długoterminowe zakupy paliw. „Nie jest naszą misją, by stać się producentem energii” – powiedział dyrektor finansowy Patrick Jany, cytowany przez S&P Global.
Obecna produkcja metanolu jest realizowana głównie z udziałem paliw kopalnych. Udział zielonej alternatywy jest jak na razie bardzo mały. Maersk szacuje, że paliwo neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla będzie kosztować 1500 euro/mt. Cena jest znacznie powyżej możliwości sektora żeglugi.
Maersk podpisał umowy o współpracy z ośmioma firmami w celu zabezpieczenia co najmniej 1,53 mln mt/rok e-metanolu i bio-metanolu jeszcze w tej dekadzie.
Fot. Depositphotos
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth