Nowa jednostka pożarnicza Portu Szczecin, Strażak-28, została oficjalnie ochrzczona. Po raz pierwszy podniesiono na niej także polską banderę.
Strażak-28 jest już w pełni gotowy do rozpoczęcia służby w szczecińskim porcie. Jednostka została oficjalnie ochrzczona, oficjalnie także podniesiono na niej polską banderę. Uroczystość miała miejsce dzisiaj w Porcie Szczecin, gdzie statek będzie operował.
W ceremonii wzięli udział zaproszenie goście, w tym wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, posłowie na Sejm RP Leszek Dobrzyński i Artur Szałabawka oraz wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki. Matką chrzestną została Wiesława Drzazga, małżonka emerytowanego wiceprezesa ds. infrastruktury w ZMPSiŚ SA Kazimierza Drzazgi zaangażowanego w projekt zakupu nowego statku dla Spółki.
Strażak-28 to statek pożarniczy zbudowany na zamówienie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. Jednostka będzie asystowała przy obsłudze statków przewożących ładunków niebezpiecznych, by zapewnić im niezbędną ochronę przeciwpożarową. Jednostka została zaprojektowana z myślą o gaszeniu pożarów na zbiornikowcach LNG, ale jej możliwości będą wykorzystywane także przy innych operacjach w portach Szczecin, Świnoujście i Police. Jest to jednocześnie trzeci statek pożarniczy we flocie ZMPSiŚ. Aktualnie w Szczecinie stacjonuje Strażak-24, zaś w Świnoujściu Strażak-26. Obecność trzeciej jednostki dostosowanej do operacji zapewniania bezpieczeństwa m.in. przy przeładunkach LNG sprawi, że porty będą mogły przyjąć więcej statków z ładunkami niebezpiecznymi.
Strażak-28 mierzy 29,2 metry długości i 10,47 metra szerokości, zaś jego zanurzenie wynosi 3,45 metra. Jednostka będzie mogła się rozpędzić do 12 węzłów. Jej uciąg na palu to 45 ton. Statek został wyposażony w trzy monitory wodno-pianowe o wartości 1350 m3/h każdy oraz dwie pompy FiFi po 2700 m3/h. Nadzór nad budową jednostki sprawował Polski Rejestr Statków S.A. Polskie towarzystwo klasyfikacyjne będzie również nadzorowało statek w trakcie jego eksploatacji.
W łańcuchu dostaw na potrzeby budowania jednostki uczestniczył szereg polskich firm, m.in. Alphatron Marine Poland, która dostarczyła i uruchomiła szeroki zakres wyposażenia, obejmujący radary, systemy nawigacyjne, sprzęt do łączności pokładowej i zewnętrznej, urządzenia GMDSS, a także system monitoringu siłowni okrętowej i telewizję przemysłową (CCTV).
Zakup statku był współfinansowany ze środków unijnych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu to ok. 40,6 miliona złotych, zaś dofinansowanie z UE wyniosło ok. 34,5 miliona złotych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów