Strażak-28, nowy statek pożarniczy zbudowany dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, dotarł już do miejsca swojej pracy.
Strażak-28 to statek pożarniczy zbudowany na zamówienie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. Jednostka będzie asystowała przy obsłudze statków przewożących ładunków niebezpiecznych, by zapewnić im niezbędną ochronę przeciwpożarową. Jednostka została zaprojektowana z myślą o gaszeniu pożarów na zbiornikowcach LNG, ale jej możliwości będą wykorzystywane także przy innych operacjach w portach Szczecin, Świnoujście i Police. Jest to jednocześnie trzeci statek pożarniczy we flocie ZMPSiŚ. Aktualnie w Szczecinie stacjonuje Strażak-24, zaś w Świnoujściu Strażak-26. Obecność trzeciej jednostki dostosowanej do operacji zapewniania bezpieczeństwa m.in. przy przeładunkach LNG sprawi, że porty będą mogły przyjąć więcej statków z ładunkami niebezpiecznymi.
Strażak-28 mierzy 29,2 metry długości i 10,47 metra szerokości, zaś jego zanurzenie wynosi 3,45 metra. Jednostka będzie mogła się rozpędzić do 12 węzłów. Jej uciąg na palu to 45 ton. Statek został wyposażony w trzy monitory wodno-pianowe o wartości 1350 m3/h każdy oraz dwie pompy FiFi po 2700 m3/h. Nadzór nad budową jednostki sprawował Polski Rejestr Statków S.A. Polskie towarzystwo klasyfikacyjne będzie również nadzorowało statek w trakcie jego eksploatacji.
Oficjalne podniesienie bandery i tradycyjny chrzest morski Strażaka-28 zostały zaplanowane na 6 grudnia.
Zakup statku był współfinansowany ze środków unijnych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu to ok. 40,6 miliona złotych, zaś dofinansowanie z UE wyniosło ok. 34,5 miliona złotych.
#Strażak28 - nowa jednostka #PortSzczecinSwinoujscie już w #PortSzczecin pic.twitter.com/nRxarxlQg7
— Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (@ZMPSiS) November 15, 2022
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych