Rynek frachtowy i czarterowy dla jednostek kontenerowych dał się we znaki. W ostatnich tygodniach obserwowało się coraz więcej decyzji dotyczących złomowań tego typu jednostek. Szczególnie dotyczy to mniejszego tonażu. Widoczne są również pewne tendencje co do zmniejszenia zamówień nowego tonażu, który do tej pory był zamawiany bez względu na sygnały płynące z rynków frachtowych i czarterowych. Zauważalnie mniejszy jest również poziom transakcji jednostkami używanymi.
Czy sytuacja w tonażu ustabilizuje się w najbliższym czasie? Szczególnie w przypadku kontenerowców powinien być to dobrowolny, ale przymus wynikający z tendencji rynkowych. Czy jednak tak się stanie? Jakie dane pokazywały ostatnie tygodnie? O tym w naszym detalicznym raporcie z rynków tonażowych wybranych segmentów żeglugi ostatnich tygodni.
W tygodniu 46. nie doszło do żadnej transakcji jednostkami używanymi. Pojawiło się za to jedno złomowanie jednostki o nośności 42 913 ton. Nie było też żadnych zamówień. Podobnie wyglądały kolejne tygodnie 47-49. Nie odnotowano w tym czasie żadnych transakcji jednostkami używanymi, żadnych złomowań oraz występował brak nowych zamówień.
Ostatnie tygodnie na rynku drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców ukazują dojrzałe podejście armatorów do inwestycji i natychmiastową reakcję w odniesieniu do sytuacji panującej na rynkach frachtowych i czarterowych.
Spadające już od dłuższego czasu parametry rynków frachtowych i czarterowych zdaje się dopiero zaczynają zbierać swoje żniwa w decyzjach inwestycji tonażowych w tym segmencie. Tajwańskie linie kontenerowe Wan Hai Lines postanowiły wysłać na złom 10 najstarszych kontenerowców, co stanowi aż 10% floty tego armatora. Jednostki przeznaczone do kasacji zostały wybudowane w 1994 roku, jak i w latach 1996-1998.
Otrzeźwienie na rynku widoczne było w transakcjach jednostek używanych, których w tygodniu 46. nie było w ogóle. Jednakże w tym samym tygodniu fizycznie nie odbyło się żadne złomowanie. Jednakże w zakresie nowych budów aktywność była widoczna – 6 nowych zamówień kontenerowców o DWT 840 tys. i wartości zainwestowanego kapitału na poziomie 1 mld 50 mln USD.
Zupełna cisza na rynku jednostek używanych panowała w tygodniu 47. Doszło do jednego złomowania jednostki o DWT 15 302. Na rynku nie odnotowano żadnych nowych zamówień.
Kolejny tydzień 48. to z kolei 2 transakcje jednostek używanych o łącznej wartości 50 750 tys. USD. Nie było w tym czasie złomowań; pojawiły się za to 4 nowe zamówienia o łącznym DWT 72 tys. i wartości kontraktów na poziomie 156 mln USD.
Z kolei w tygodniu 49. pojawiała się zaledwie jedna transakcja kupna-sprzedaży używanego kontenerowca. Nie było żadnych złomowań, jak również nie odnotowano żadnych zamówień.
Ostatnie tygodnie wyraźnie pokazują spóźnioną reakcję armatorów kontenerowców na to, co już od dłuższego czasu sygnalizował rynek przewozów ładunków skonteneryzowanych. W związku z tym należy spodziewać się kontynuacji trendów ostatnich tygodni w kolejnych tygodniach a nawet miesiącach.
W tygodniach 46-49 jakikolwiek brak transakcji, złomowań i nowych zamówień na rynku wycieczkowców.
Taka sytuacja jest jeszcze przede wszystkim pokłosiem odbudowy rynku po pandemicznej zapaści rynku wycieczkowego. Dodatkowo dochodzą do tego obawy armatorów wycieczkowców, co do przyszłości rynku wycieczek morskich ze względu na spowolnienie gospodarcze i powszechną na świecie inflację.
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru