Niepokojące sygnały zwalniającej chińskiej gospodarki, która w okresach turbulencji ekonomicznych ostatnich lat była zawsze motorem napędowym gospodarki światowej, wpływają na dość ponure prognozy światowego handlu morskiego dla wielu segmentów żeglugi. Z drugiej strony zapotrzebowanie na tankowce i statki do przewozu gazu jest duże i te rynki reprezentują dobre lub coraz lepsze warunki frachtowe i czarterowe.
Niewątpliwie obecna sytuacja rynkowa jest kontynuacją ogólnych trendów wielkich zmian następujących w światowym handlu morskim. Wielkie ilości zbóż transportowane są do Azji, mniej jest natomiast surowców. Niewątpliwie obecny czas jak i najbliższe perspektywy będą tylko pogłębiały te zmiany.
Ostatnie tygodnie dla jednostek klasy Capesize były słabsze, szczególnie jeśli chodzi o Atlantyk. Lepsze warunki na rynku atlantyckim panowały w sektorze Panamax. Było to spowodowane głównie przez sporą podaż ładunków zbóż i minerałów. Dla sektora Ultramax oraz Supramax rynek był raczej stały i to zarówno w basenie atlantyckim, jak i na Pacyfiku. Jako zbilansowany analitycy rynku określali również rynek realizowany za pomocą jednostek sektora Handysize.
Obecne warunki gospodarcze wpływały, ale tylko nieznacznie pozytywnie na indeks branżowy – BDI, czyli Baltic Dry Index, obrazujący sytuację stawek czarterowych dla wybranego koszyka klas statków masowych. I tak BDI z poziomu około 1 290 punktów na początku listopada wzrósł do poziomu około 1,389 punktów osiągniętych w okolicach 10 listopada. Wtedy zaczął się spadek indeksu do poziomu około 1 150 punktów w okolicach 22 listopada, aby ponownie po tym okresie wzrosnąć do poziomu 1 340 – 1 350 punktów na początku grudnia.
W szerszej perspektywie ponownie na rynku statków masowych problemem staje się znacząca nadpodaż tonażu. Nie dopisują również praktycznie wszystkie kategorie ładunków. I tak na przykład ilość transportowanych drogą morską rud żelaza w tym roku spada. Wynika to z mniejszego zapotrzebowania na ten surowiec w Chinach, a także ograniczeniach w dostawach realizowanych z kierunku brazylijskiego. Nie zrównoważył tego nieco większy eksport rud żelaza z Australii. W okresie od stycznia do października tego roku spadek wyniósł około 2,6%, licząc rok do roku.
Wydobycie i konsumpcja ropy naftowej
Na rynek ropy naftowej wpływają obecnie następujące elementy: protesty przeciwko obostrzeniom covidowym w Chinach, kontynuacja europejskiego embargo na rosyjską ropę w związku z kryzysem wojennym wywołanym przez Rosję, a także informacje z niedzielnego (4.12.2022 r.) spotkania grupy OPEC +, która postanowiła kontynuować dotychczasową politykę w zakresie produkcji ropy naftowej.
Na samym początku grudnia cena baryłki ropy rent wynosi nieco ponad 80 USD, natomiast baryłki ropy WTI około 73,60 USD.
Rynek przewozów ropy i jej produktów
Stawki frachtowe dla tankowców nadal wzrastają i w wielu przypadkach okazują się najlepsze od 20 lat. Coraz lepsze parametry rynków czarterowych i frachtowych wynikają przede wszystkim z większego zapotrzebowania na tonomile. Innymi słowy większe są odległości w korelacji z ilością przewożonych ładunków. Nie bez znaczenia są również działania Rosji zmierzające do prób obchodzenia sankcji zachodu.
Indeks BDTI ostatnio głównie wrastał i obecnie oscyluje na poziomie około 2 494 punktów. Trend w ostatnich tygodniach był wzrostowy, a średnie zmiany wynosiły około plus 5% na tydzień.
Według analityków rynku zbiornikowców również i kolejne tygodnie i miesiące powinny kontynuować pozytywne trendy lub utrzymywać rynek przewozów ropy naftowej jak i jej pochodnych na zadowalających przewoźników poziomach.
Fot. Depositphotos
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie