Kolejne późnojesienne tygodnie to widoczny spadek w ilości transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych w segmencie kontenerowców oraz drobnicowców wielozadaniowych. Jakby na przekór słabnącym parametrom rynków frachtowych i czarterowych pojawiło się sporo nowych zamówień. Nieco więcej aktywności było również zauważalnych w recyklingu okrętowym. Zakłady złomowe nieco łatwiej mogły znaleźć jednostki do utylizacji.
Sytuacja na rynku tonażowym cechuje się obecnie wręcz skrajnymi zachowaniami inwestorów żeglugowych. Po części widać zastój, z drugiej strony, jeszcze pewnie siłą rozpędu w słabnącej branży kontenerowej widać wiele nowych inwestycji. Jaki może to przynieść skutek, jeśli nie zostanie to zrekompensowane zwiększoną ilością złomowań? Nie trudno sobie to wyobrazić. Tymczasem ostatnie tygodnie w inwestycjach tonażowych to kontynuacja inwestycyjnego chaosu.
W tygodniu 42 nie było żadnych informacji na temat inwestycji w tonaż używany jak również nowy dla drobnicowców wielozadaniowych. Kolejny tydzień to z kolei informacja o jednej transakcji kupna – sprzedaży drobnicowca wielozadaniowego z tzw. drugiej ręki. W tym samym tygodniu odnotowano cztery nowe zamówienia małych jednostek o łącznej noś nośności 16 tys. ton. Nie było żadnych informacji na temat złomowań tego typu jednostek. Nie odnotowano również informacji na temat złomowania tego typu jednostki. Tydzień 44 to brak odnotowanych transakcji kupna – sprzedaży używanych drobnicowców wielozadaniowych jak również brak informacji na temat złomowań tego typu tonażu. Na rynku nie pojawiły się również żadne informacje dotyczące kontraktacji takich statków. W tygodniu 45 odnotowano 2 transakcje kupna – sprzedaży używanych drobnicowców wielozadaniowych. W tym samym czasie nie było żadnych złomowań ani żadnych nowych kontraktów na budowy.
W tygodniu 42 jak i tygodniu 43 na rynku nie odnotowano żadnych transakcji tonażowych segmentu kontenerowego, w tym żadnych złomowań. W tygodniu 44 brakowało obrotu tonażem używanym jak również nie było złomowań kontenerowców. Wbrew parametrom rynku pojawiło się za to dwanaście nowych zamówień o łącznym DWT wielkości 2.880 tys. ton i łącznej sumie kontraktowej 2 mld 880 mln USD. Tydzień 45 to całkowity zastój, jeśli chodzi o transakcje na rynku jednostek używanych, a także złomowań. Pomimo słabnącego rynku frachtowego i czarterowego dla kontenerowców ponownie odnotowano kilka nowych zamówień. Było to siedem nowych zamówień jednostek kontenerowych. Kontrakty objęły siedem jednostek o nośności około 900 tys. ton i wartości zamówień na poziomie około 1 miliarda USD. Pomimo tego był to spadek w ilości zamówień liczony tydzień do tygodnia na poziomie 47%.
W tygodniach 42 - 45 nie odnotowano żadnych ruchów w inwestycjach tonażowych i złomowaniach na rynku jednostek pasażerskich.
Na stronie KPRM opublikowano projekt ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód Zalewu Kamieńskiego
Rumunia pomogła wyeksportować w ubiegłym roku 12 mln ton zbóż z Ukrainy
Radny PiS domaga się wyjaśnień w sprawie rewitalizacji Opływu Motławy
O nowoczesnych rozwiązaniach cyfrowych dla polskiego transportu
Czy nowe przepisy w zakresie prawa pierwokupu w portach będą faktycznie tak problematyczne? Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Game changer: port Esbjerg potroi moc offshore z pomocą cyfrowego bliźniaka