• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wbrew parametrom rynku. Chaos w inwestycjach żeglugowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 42-45/2022)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wbrew parametrom rynku. Chaos w inwestycjach żeglugowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 42-45/2022)

Partnerzy portalu

Wbrew parametrom rynku. Chaos w inwestycjach żeglugowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 42-45/2022) - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Kolejne późnojesienne tygodnie to widoczny spadek w ilości transakcji kupna – sprzedaży jednostek używanych w segmencie kontenerowców oraz drobnicowców wielozadaniowych. Jakby na przekór słabnącym parametrom rynków frachtowych i czarterowych pojawiło się sporo nowych zamówień. Nieco więcej aktywności było również zauważalnych w recyklingu okrętowym. Zakłady złomowe nieco łatwiej mogły znaleźć jednostki do utylizacji.

Sytuacja na rynku tonażowym cechuje się obecnie wręcz skrajnymi zachowaniami inwestorów żeglugowych. Po części widać zastój, z drugiej strony, jeszcze pewnie siłą rozpędu w słabnącej branży kontenerowej widać wiele nowych inwestycji. Jaki może to przynieść skutek, jeśli nie zostanie to zrekompensowane zwiększoną ilością złomowań? Nie trudno sobie to wyobrazić. Tymczasem ostatnie tygodnie w inwestycjach tonażowych to kontynuacja inwestycyjnego chaosu.

Rynek jednostek wielozadaniowych i drobnicowców


W tygodniu 42 nie było żadnych informacji na temat inwestycji w tonaż używany jak również nowy dla drobnicowców wielozadaniowych. Kolejny tydzień to z kolei informacja o jednej transakcji kupna – sprzedaży drobnicowca wielozadaniowego z tzw. drugiej ręki. W tym samym tygodniu odnotowano cztery nowe zamówienia małych jednostek o łącznej noś nośności 16 tys. ton. Nie było żadnych informacji na temat złomowań tego typu jednostek. Nie odnotowano również informacji na temat złomowania tego typu jednostki. Tydzień 44 to brak odnotowanych transakcji kupna – sprzedaży używanych drobnicowców wielozadaniowych jak również brak informacji na temat złomowań tego typu tonażu. Na rynku nie pojawiły się również żadne informacje dotyczące kontraktacji takich statków. W tygodniu 45 odnotowano 2 transakcje kupna – sprzedaży używanych drobnicowców wielozadaniowych. W tym samym czasie nie było żadnych złomowań ani żadnych nowych kontraktów na budowy.

Rynek statków kontenerowych


W tygodniu 42 jak i tygodniu 43 na rynku nie odnotowano żadnych transakcji tonażowych segmentu kontenerowego, w tym żadnych złomowań. W tygodniu 44 brakowało obrotu tonażem używanym jak również nie było złomowań kontenerowców. Wbrew parametrom rynku pojawiło się za to dwanaście nowych zamówień o łącznym DWT wielkości 2.880 tys. ton i łącznej sumie kontraktowej 2 mld 880 mln USD. Tydzień 45 to całkowity zastój, jeśli chodzi o transakcje na rynku jednostek używanych, a także złomowań. Pomimo słabnącego rynku frachtowego i czarterowego dla kontenerowców ponownie odnotowano kilka nowych zamówień. Było to siedem nowych zamówień jednostek kontenerowych. Kontrakty objęły siedem jednostek o nośności około 900 tys. ton i wartości zamówień na poziomie około 1 miliarda USD. Pomimo tego był to spadek w ilości zamówień liczony tydzień do tygodnia na poziomie 47%.

Rynek wycieczkowców


W tygodniach 42 - 45 nie odnotowano żadnych ruchów w inwestycjach tonażowych i złomowaniach na rynku jednostek pasażerskich.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.