W ciągu ostatnich kilku, kilkunastu miesięcy sytuacja na rynkach frachtowych, szczególnie w branży kontenerowej, zmieniła się diametralnie. Jeszcze do niedawna kongestie, ograniczenia w podaży kontenerów a dzisiaj ich nadmiar. Spowolnienie konsumpcji detalicznej jest coraz bardziej widoczne i odczuwalne dla segmentu kontenerowego i podążającego za tymi trendami segmentu jednostek wielozadaniowych.
Czy widmo kryzysu mocno uderzy w armatorów? Jak w świetle bieżącej sytuacji kształtują się stawki frachtowe i czarterowe wybranych klas statków? O tym a także bieżących i przewidywanych przez międzynarodowych analityków trendach w naszej cyklicznej analizie.
Kolejne tygodnia na rynku drobnicowców wielozadaniowych a także ciężarowców, to w skali globalnej dalszy spadek parametrów stawek frachtowych i czarterowych. Jednakże w ostatnich tygodniach tendencja regresowa wyhamowała dość znacznie i pomimo, że obniżki są nadal zauważalne, to są one mniejsze niż te obserwowane w ostatnich miesiącach.
Takie tendencje na przestrzeni ostatnich tygodni obrazuje branżowy indeks Drewry Multipurpose Time Charter Index, wskazujący na uśrednioną dzienną stawkę czarterową wybranego koszyka drobnicowców wielozadaniowych. Sytuacja na rynku spowodowała, że na przestrzeni miesiąca wspomniany indeks spadł zaledwie o 0,5%, osiągając poziom średniej dziennej stawki czarterowej na poziomie USD 10,025.
Analitycy szacują dalszy, ale dużo wolniejszy spadek parametrów rynków frachtowych i czarterowych drobnicowców wielozadaniowych w kolejnych tygodniach i miesiącach.
Sytuacja gospodarki światowej powoduje dalszą kontynuację trendów spadkowych dla branży kontenerowej. Skutkuje to mniejszą podażą ładunków, a więc również i coraz częściej pojawiającymi się na rynku pustymi kontenerami. Jest to sytuacja zupełnie odwrotna do okresu pandemii, kiedy to kontenerów wręcz brakowało.
Ostatni tydzień w porównaniu do poprzedniego tygodnia to kolejny 7 % spadek indeksu Drewry World Container Index do średniego poziomu frachtu na wybranych trasach za kontener 40 – to stopowy w wysokości USD 2.591,41. Według analityków Drewry jest to poziom o 72% niższy niż w tym samym tygodniu zeszłego roku.
Coraz powszechniejsze są również odwoływane odejścia statków kontenerowych z wybranych portów. Jednakże już zabukowane i rozpoczęte transporty trafiają w dużej części do miejsc docelowych na czas. Jest to kolejna zmiana, którą można zaobserwować na przestrzeni ostatnich tygodni oraz miesięcy.
Obniżki frachtów kontenerowych są widoczne na wszystkich najważniejszych światowych trasach, w tym szlakach żeglugowych z Chin i jednego z kluczowych portów kontenerowych – Szanghaju.
Przewoźnicy kontenerowi układają swoje transporty ładunków skonteneryzowanych w bardziej ekonomiczny i racjonalny sposób niż dotychczas, kiedy to natłok ładunków był znacznie większy.
Na podstawie takich wieści z rynków armatorzy i operatorzy kontenerowców zaczynają rewidować swoje prognozy przychodów z frachtów dla kolejnych kwartałów tego roku jak i przyszłego.
Jak wskazują najnowsze badania rynkowe, rynek statków wycieczkowych wzrasta. Punkt odniesienia ze względu na kryzysowy okres pandemii jest bardzo niski, ale pomimo to taka tendencja bardzo cieszy armatorów i operatorów flot wycieczkowców a także biura podróży a także internetowe portale turystyczne.
Obecnie okres intensywnej eksploatacji wycieczkowców przeniósł się w ciepłe regiony kuli ziemskiej, natomiast zamarł w rejonach zimniejszych w tym na Bałtyku. Wyjątkiem są cieszące się coraz większą popularnością wycieczki polarne realizowane za pomocą wyspecjalizowanej i odpowiedniej dostosowanej floty statków pasażerskich.
Zdaje się, że kolejny przyszłoroczny sezon letni na wycieczki ponownie udowodni, że branża wielkich cruiserów najgorsze ma już za sobą i pomimo trudnych czasów rynek nadal powinien wzrastać i rozwijać się.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek