• <

Wynik wyszukiwania - "frachty" - Wiadomości

Maersk prognozuje EBITDA do 6 mld USD w 2024 r. i wysoki CAPEX do 2025 r.

Wyniki Maerska za pierwszy kwartał są zgodne z oczekiwaniami w obliczu trwających zakłóceń na Morzu Czerwonym — informuje zarząd duńskiego armatora z białą gwiazdą. Grupa żeglugowa Maersk (MAERSKb.CO) podniosła swoje prognozy zysków za cały rok po opublikowaniu na początku maja informacji o zyskach za pierwszy kwartał. Wyższe zyski armator i operator logistyczny ma zamiar uzyskać, wykorzystując duży popyt na przewozy kontenerowe oraz wyższe stawki frachtowe w związku z wydłużonymi rejsami statków wokół Afryki.
06.05.2024

Rynek kontenerowy nadal w dołku

W najnowszym wydaniu „Shipping Number of the Week” BIMCO analizuje wpływ pandemii koronawirusa COVID-10 na światowy rynek kontenerowy, który z powodu pandemii wzrósł od 2019 roku tylko o 1,5 proc.
18.04.2024

Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)

Ostatnie tygodnie to dalsze reperkusje światowego chaosu i panujących na szlakach żeglugowych niebezpieczeństw. Ma to swój oddźwięk również w kosztach, jakie musi ponosić żegluga. Chodzi tutaj przede wszystkim o wzrost kosztów eksploatacji statków między innymi na skutek potrzeby zachowania ich większego bezpieczeństwa. Oprócz dłuższych tras, stosowanej zwiększonej ochrony i środków bezpieczeństwa na rynku obserwuje się wysokie stawki ubezpieczeniowe np. od tzw. ryzyk wojny (ang. war risks).
28.03.2024

Kryzys na Morzu Czerwonym i wojna celna USA – Chiny korygują frachty i połączenia liniowe. Meksyk beneficjentem

Uśredniony Drewry’s World Container Index zmalał w ubiegłym tygodniu o 5% do 3010 dolarów za kontener 40-stopowy, ale ciągle jest wysoki w porównaniu do ub.r. Obecnie jest on wyższy o 71% w porównaniu z trzecim tygodniem marca ubiegłego roku. Frachty na połączeniach z Szanghaju do Nowego Jorku wynoszą 5376 USD za FEU. Do portów Meksyku skokowo wzrosły dostawy kontenerów z Chin, przy takich samych frachtach jak do wschodniego wybrzeża USA.
25.03.2024

Gospodarka Chin na fali wznoszącej. Sama nie ożywi transportu morskiego i portów

Ożywienie gospodarki chińskiej ostatnich 3 kwartałach 2023 r. jest sygnałem dla wielu gospodarek, że handel światowy się ożywi, a wraz z nim ożyje transport morski i porty. Takie wnioski można wyciągnąć na podstawie utrzymujących się pozytywnych symptomów wzrostu aktywności we wszystkich wiodących obszarach gospodarki. Dzieje się tak pomimo, a może nawet w wyniku nałożonych przez Stany Zjednoczone sankcji.
14.01.2024

Morski alarm w Brukseli. Klastry morskie przeciw dziurom w dekarbonizacji

Komisja Europejska walcząc z ociepleniem klimatu, urodziła „dziecko” w postaci opłat ETS. Okazało się, że w ten sposób „wylała dziecko z kąpielą” do Morza Śródziemnego. W tym miesiącu system handlu uprawnieniami do emisji CO2 w żegludze morskiej był przedmiotem intensywnych dyskusji prowadzonych przez Malta Maritime Forum (MMF).
18.11.2023

A.P. Moller – Maersk ratuje finanse i morski transport kontenerów zwalniając pracowników

Maersk odnotował stratę w wysokości 27 mln dolarów na poziomie EBIT w swojej działalności związanej z transportem morskim w trzecim kwartale 2023 r. W tym samym okresie ubr. armator mógł pochwalić się zyskiem w wysokości 8,34 mld dolarów.
09.11.2023

Sztorm w kontenerowych frachtach w 2024. Operatorzy liniowi będą ratować bilanse kosztem klientów

Armatorzy i operatorzy flot kontenerowych nie odpuszczą w 2024 r. Linie żeglugowe planują podwyżki stawek frachtowych. W efekcie w 2024 r. łańcuchy dostaw na całym świecie mogą być poważnie zagrożone przewidują analitycy Xeneta z Oslo.
25.10.2023

Azja na fali – kraje azjatyckie liderami w handlu, transporcie morskim i produkcji statków

W drugim kwartale 2023 r. gospodarki Azji były krajami o największej liczbie połączeń morskich, które mierzone są za pomocą wskaźnika LSCI (Liner Shipping Connectivity Index) – informują eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”.
04.10.2023

UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji

Dekarbonizacja to najważniejszy cel operatorów i uczestników transportu morskiego – wzywają eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”. Mimo wymiany statków lub modernizacji ich systemów napędowych, emisje substancji szkodliwych wzrosły o 20% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
01.10.2023

Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)

Rynek przewozów ciężkich i ponadgabarytowych realizowany przede wszystkim drobnicowcami wielozadaniowymi nadal osiągał słabe wyniki, a branżowe indeksy dotyczące tego segmentu notowały spadki. Sytuacja ta wynika z nadal słabej podaży ładunków inwestycyjnych w porównaniu do poprzednich lat a także istniejącej poważnej konkurencji ze strony innych typów statków, tj. masowce, kontenerowce, a także statki ro-ro.
28.09.2023

Trendy spadkowe nadal trwają, ale przewoźnicy pozostają optymistyczni. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 26 – 28/2023)

Analizowane tygodnie to kolejny okres wskazujący na kontynuację negatywnych trendów warunków frachtowych i czarterowych dla przewoźników morskich w segmentach jednostek – drobnicowców wielozadaniowych oraz kontenerowców. Średnie parametry frachtów i stawek czarterowych nadal spadały. Nie były to ruchy impulsywne, ale raczej powolna kontynuacja dotychczasowych negatywnych trendów.
24.07.2023

Indie nie będą rejestrować starych statków

W celu zagwarantowania zgodności ze światowymi standardami morskimi, Indie zakazują rejestracji pod swoją banderą wszystkich krajowych oraz zagranicznych statków w wieku powyżej określonego wieku. Jest to część szerszego planu poprawy bezpieczeństwa tonażowego i odmłodzenia floty.
18.01.2023

Morska logistyka węgla w 2022 r. Radykalna zmiana tras dostaw. Wzrosły ceny, frachty i tonomile. Polskie porty zdały egzamin

Napaść Rosji na Ukrainę i sankcje wprowadzone przez kraje UE sprawiły, że w 2022 r. nastąpiły radykalne zmiany w łańcuchach transportowych węgla w wymiarze globalnym. Polskie porty również włączyły się w nowy układ połączeń morskich pod wpływem zdecydowanych zmian źródeł pozyskiwania węgla na rynku międzynarodowym. Terminale masowe Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia szybko dostosował swój potencjał techniczny i organizacyjny i sprawdziły się w obsłudze ładunków w relacjach importowych.
07.01.2023

Logistyka ropy naftowej i produktów w 2022 r. Radykalne zmiany tras, portów i frachtów

Rok 2022 przyniósł radykalne zmiany w trasach transportu ropy naftowej i produktów. Po napaści Rosji na Ukrainę importerzy odczuli rekordowy wzrost stawek frachtowych operatorów zbiornikowców ropy i jej produktów. Lokalna wojna zmieniła obraz makroekonomiczny gospodarki światowej.
03.01.2023

Transport morski w gospodarczych sztormach. Raport UNCTAD 2022

Wyższe ceny zboża i stawki za fracht suchych towarów masowych na początku 2022 r. przyczynią się do 1,2-procentowego wzrostu konsumpcyjnych cen żywności. Kontenerowce cumowały w portach o 13,7% dłużej w 2021 r. w porównaniu z 2020 r., pogłębiając opóźnienia i braki. A w ciągu ostatniego roku całkowita emisja gazów cieplarnianych ze światowej floty wzrosła o 4,7% - to ustalenia eksportów UNCTAD zawarte w najnowszym raporcie „Maritime Transport Review 2022”.
23.12.2022

Za dużo kontenerów, za mało ładunków. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)
23.11.2022

Zaburzenia w transporcie napędzają europejską inflację. Mimo spadku cen frachtu ten wpływ będzie odczuwalny jeszcze zimą 2023 roku

Koszty stawek frachtowych od kilku miesięcy spadają i są już o ponad 70 proc. niższe niż we wrześniu 2021 roku. To jednak nie oznacza, że rekordowe szczyty z końcówki poprzedniego i początku tego roku przestały oddziaływać na gospodarkę. Jak szacuje Polski Instytut Transportu Drogowego, konsumenci odczują je w postaci podwyżek cen dóbr dopiero zimą 2023 roku. Według analiz Międzynarodowego Funduszu Walutowego obserwowany w ubiegłym roku wzrost kosztów transportu może obecnie zwiększać inflację o ok. 1,5 pkt. proc. rocznie.
14.11.2022

LNG na fali. Puchną portfele operatorów i stoczni. Radykalne zmiany cen i kierunków dostaw

W okresie od stycznia do września 2022 r. światowy eksport LNG osiągnął 300,9 mln t – obliczyli eksperci morscy firmy analitycznej Refinitive. To oznacza, że drogą morską przetransportowano o 6% więcej skroplonego gazu niż w ciągu 9 miesięcy 2021 r.
07.11.2022

Xeneta koryguje "mity" o zaniepokojeniu wysokimi cenami bunkru i frachtów

38% klientów Xenty spodziewa się spadku w najbliższym czasie frachtu morskiego o około 5%, 78% klientów akceptowało ceny bunkra w III kwartale br., 52% klientów renegocjowało ceny kontraktów, utrzymując umowy na transport jako nadal ważne – krótko podsumowuje wyniki badań klientów Molly Van Deursen, Marketing Coordinator w Xeneta.
14.09.2022

500 mld dolarów od banków do armatorów. Banki zwiększyły zasilanie finansowe na rozwój flot

Armatorzy w 2021 r. zadłużali się odważniej niż przed rokiem. A banki odważniej zaangażowały się w rozwój floty. 40 największych banków w 2021 r. zasilili portfele armatorów kwotą 290,12 mld USD podczas gdy rok wcześniej pożyczono na nowe budowy 286,9 mld USD – informuje w najnowszym raporcie Petrofin dla Global Ship Finance.
11.09.2022

W stronę bardziej zrównoważonej żeglugi. Najnowszy prom Stena Line ochrzczony w Gdyni

Możliwość napędu metanolem czy LNG i ładowanie elektryczne z lądu. Stena Estelle to najmłodsza jednostka we flocie Stena Line. W sobotę 3 września dołączyła do promów pływających na trasie Gdynia-Karlskrona.
05.09.2022

Niepewność i niestabilność – zamęt w żegludze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2022)

Sytuacja na rynkach frachtowych masowców pozostaje nadal zmienna, co tylko potwierdza, iż światowa gospodarka nadal pozostaje w poważnych perturbacjach. Co gorsza tej tendencji nie da się szybko odwrócić i należy spodziewać się tutaj kolejnego ciężkiego okresu. Jednakże optymiści rynku twierdzą, że sytuacja może się szybko odmienić i już wkrótce frachty i stawki czarterowe dla niektórych jednostek znów będą rosnąć. Takie sygnały obserwowano na początku września.
05.09.2022

Niższe frachty i wyższe koszty eksploatacji – czy świat transportu morskiego to udźwignie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2022)

Ostatnie tygodnie i miesiące to zachwianie dotychczasowych tendencji na rynkach frachtowych. Szczególnie widoczne jest to w segmencie przewozów kontenerowych. Niemniej jednak jak podkreśla wielu z analityków tego rynku jego parametry są nadal na wysokim poziomie. Z perspektywy armatorów nie wygląda jednak to tak pozytywnie, gdyż napotykali oni na wzrosty kosztów, w tym przede wszystkim kosztów paliwa.
28.08.2022

Dekarbonizacja w transporcie morskim. Frachty mogą wzrosnąć nawet o 30%. Zapłaci klient

Wszyscy zgadzają się, że trzeba zmniejszyć emisję szkodliwych substancji w wyniku aktywności człowieka. Po ponad dekadzie sporów i oporów, w maju większość państw zgodziła się co do potrzeby ustalenia ceny emisji dwutlenku węgla na emisje ze statków. Działacze kampanii okrzyknęli to „poważnym przełomem”. Klienci otrzymają ten „przełom” w fakturach za frachty.
23.08.2022

Amerykanie tworzą nową strukturę do kontrolowania morskich przewoźników

Federalna Komisja Morska Stanów Zjednoczonych (FMC) ogłosiła w ostatni piątek lipca, że utworzy nowe biuro, które zajmie się egzekwowaniem i przestrzeganiem przepisów przez przewoźników oceanicznych, którzy nadużywali swojej pozycji do pobierania nadzwyczajnych opłat od amerykańskich klientów. Chodzi o takie działania, które wzmocnią pozycję administracji amerykańskiej na polu pilnowania morskich i zamorskich biznesów Amerykanów.
03.08.2022

Grecja liderem na morzach i oceanach. Ponad 5,5 tys. statków o wartości około 180 mld USD wpiera grecką gospodarkę

Grecja jest dziś krajem, którego armatorzy dysponują największą flotą na świecie. Greccy armatorzy z 5514 statkami kontrolują obecnie około 21% światowej floty pod względem nośności. Jej wartość można dzisiaj szacować na 180 mld USD. Grecka żegluga świetnie sobie radzi w okresie pandemii i w czasie wojny. I inwestuje w nowe energooszczędne statki.
31.07.2022

Rynek LNG w 2022 zwolni. W latach 2023-2025 popyt wolniejszy niż w poprzedniej dekadzie

Po 2025 gaz popłynie z nowych terminali i nowymi statkami. Przewiduje się, że światowe zużycie gazu nieznacznie zmaleje w 2022 r. Światowa konsumpcja gazu będzie rosła wolniej niż ubiegłej dekadzie, w ciągu najbliższych trzech lat dynamika popytu będzie mniejsza – koryguje poprzednie prognozy EIA w najnowszym raporcie.
30.07.2022

Tygodniowy globalny wskaźnik frachtu Freightos Baltic Index (FBX) spadł o 1 proc.

Tygodniowy globalny wskaźnik frachtu Freightos Baltic Index (FBX) spadł o 1 proc., do 6 tys. 319 dol. dla kontenerów 40-stopowych (FEU) - wynika z danych zamieszczonych na stronie internetowej indeksu frachtu kontenerowego.
25.07.2022

Wojna napędza ubezpieczenia i inflację

Sankcje nałożone na Rosję, jako agresora, objęły nie tylko ograniczenia w imporcie rosyjskiej ropy i gazu, ograniczenia dostępu do portów i wyłączenia z ruchu liniowego. Do gry wprowadzono również ubezpieczenia.
02.07.2022

Opóźnienia w dostawach z Azji uderzają w firmy i konsumentów. Importerzy szukają nowych możliwości transportu

Globalne łańcuchy dostaw nadal są zakłócane przez lokalne ogniska COVID-19, a sytuację dodatkowo pogorszył wybuch wojny w Ukrainie. W efekcie średnie opóźnienie statków na całym świecie wciąż wynosi około tygodnia, a problemy dotkliwie odczuwają zwłaszcza małe i średnie firmy oraz przedsiębiorstwa pracujące w modelu just in time, które utrzymują minimalny poziom zapasów magazynowych. – Dzisiaj nikt nie jest w stanie zagwarantować im płynności dostaw – mówi Piotr Kozłowski z DB Schenker. Sytuacja transportowa uderza też w konsumen
29.06.2022

Totalna reorientacja rynku i wysokie frachty. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 12-15/2022)

Chaos na rynku żeglugowym odzwierciedla się również w wysokich, ale aktualnie sztucznie utrzymywanych głównie przez wysokie ceny paliw okrętowych stawkach frachtowych i czarterowych. Obecna sytuacja wprowadziła znaczne zamieszanie na rynku i nieustannie towarzyszącą procesom biznesowym wysoką niepewność.
19.04.2022

Top 10 morskich nacji. Chiny na pierwszym miejscu. Polska poza rankingiem

Chiny, Japonia i Grecja zdominowały rynek transportu morskiego. Dziś ta trójka należy najpotężniejszych krajów posiadających statki handlowe i pasażerskie. W końcu 2021 łączna wartość flot będąca w dyspozycji armatorów z tych krajów osiągnęła około 520 mld USD – oszacowali analitycy VesselsValue. To więcej niż łączna wartość flot armatorów działających w pozostałych 7. krajach uwzględnionych w rankingu.
16.04.2022

Rekordowe poziomy stawek frachtowych jeszcze w 2022 roku

Zatrzymanie wzrostu światowego handlu, rosnąca inflacja i presja cenowa. Spółka Allianz Trade przedstawiła wpływ wojny w Ukrainie na globalną gospodarkę. W analizie udział wzięły światowe korporacje. Kluczowe dla Polski wyniki dotyczą przedsiębiorstw europejskich.
12.04.2022

JPP Marine – od remontów po flotę offshore i statki autonomiczne

O bieżących działaniach JPP Marine ze Szczecina oraz trendach w branży opowiada jej prezes - Zbigniew Jagniątkowski.
26.03.2022

Ellerman ponownie wypływa na szerokie wody. Biznes nie tylko sentymentalny

Uniserve, firma spedycyjna z Wielkiej Brytanii, która w zeszłym roku wyczarterowała kilka statków, powołała dedykowaną spółkę zależną Ellerman City Liners. Jest się od kogo uczyć morskiego rzemiosła.
05.02.2022

Kontenery w portach Unii Europejskiej w 2021. Polska w pierwszej 10

Zdecydowana większość 15 największych portów odnotowała wzrosty w ilości kontenerów w 2021 r. – informuje Theo Notteboom w swojej najnowszej analizie. Cieszy więc dobry wynik polskich terminali kontenerowych. Dziesięć dni przed końcem roku DCT Gdańsk pochwalił się, że przeładował 2 mln TEU w 2021 r., a Baltic Container Terminal zanotował ostatniego grudnia ubr. 573 784 TEU. Port Gdańsk utrzymuje się w pierwszej 15. Portów europejskich.
09.01.2022

Ceny detaliczne napędzane frachtami. W 2022 i 2023 r. frachty będą wysokie

Stawki frachtowe w 2022 r. utrzymają się na wysokim poziomie przewoźników, ponieważ operatorzy oceaniczni planują długoterminowe stawki kontraktów na znacznie wyższym poziomie niż w 2021 r. – to główny wniosek z seminarium internetowego Xenety.
02.01.2022

Kosmiczne frachty na morzu. Czy masowce będą wozić kontenery? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 38-41/2021)

Silny post-pandemiczny wzrost gospodarczy, który szacowany jest w 2021 rok na około 6% (-3,2 % w 2020 roku) bardzo sprzyja rozwojowi handlu morskiego. Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza pozwala również na rozruch turystyki morskiej. Te rozwojowe trendy potwierdzają również i ostatnie tygodnie, które niosły ze sobą kolejne pozytywne wieści z rynków frachtowych dla przewoźników z wielu segmentów żeglugi morskiej. Nie inaczej sytuacja miała się na rynku czarterowym, który również był w bardzo dobrej kondycji.
18.10.2021

Ceny surowców energetycznych szybują w górę, a frachty mają się dobrze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2021)

Na świecie ceny surowców zaczęły coraz szybciej rosnąć. Analitycy gospodarczy informują, iż inwestorzy obawiają się o związane z tym zagrożenie w odbudowie światowej gospodarki. Jednym z głównych problemów są znaczące braki zapasu gazu ziemnego w świetle znaczącego wzrostu jego zapotrzebowania. Na rynki frachtowe nadal mają wpływ również kongestie doświadczane w wielu światowych portach. Mowa tutaj między innymi o portach chińskich, ale też i amerykańskich.
08.10.2021

Romowicz: "Polska bandera to pilna potrzeba biznesowa, a nie kwestia sentymentów" [WYWIAD]

- Uważam, że to właśnie teraz jest świetny czas, żeby dynamicznie zabrać się za tworzenie drugiego nowoczesnego rejestru polskiej bandery - mówi radca prawny Mateusz Romowicz.
05.10.2021

Kontynuacja wzrostów frachtów i stawek czarterowych nadal gwarantowana? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 34-37/2021)

Ostatnie kilka tygodni to okres nadal dobrych wyników rynków frachtowych i czarterowych segmentów: wielozadaniowego, kontenerowego oraz ro-ro i promowego. Postępowała także bardzo ważna kontynuacja odbudowy rynku przewozów pasażerskich realizowanych przez wycieczkowce.
19.09.2021

Przestrzenie ładunkowe zabukowane. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-33/2021)

Kolejne wakacyjne tygodnie to dobre wieści dla przewoźników i mniej korzystne dla bukujących. W wyniku znacznego ożywienia światowej gospodarki i jako pochodnej również i rynku żeglugowego osiągane frachty bądź to wzrastały, bądź utrzymywały się nadal na bardzo wysokich poziomach. Kolejne tygodnie nie zapowiadają się inaczej, ale granica wzrostów niewątpliwie gdzieś istnieje. Czy ostatnie dane jakkolwiek wskazują, że trendy mogą ulec zmianie? O tym w naszej kolejnej analizie rynku, gdzie oceniamy informacje, które obrazują ak
25.08.2021

Dla przewoźników warunki najlepsze od lat. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 27-31/2021)

Zgodnie z informacją z Międzynarodowego Funduszu Walutowego (IMF – International Monetary Fund) światowa gospodarka jest od pewnego już czasu na fali wyraźnego wzrostu. Jednakże nie jest on równomierny we wszystkich rejonach świata. Lepiej radzą sobie gospodarki państw, w których najlepiej funkcjonują programy wsparcia i odbudowy po okresie pandemii a także tam, gdzie akcje szczepień przeciwko wirusowi SARS Covid–19 są najbardziej sprawne i skuteczne.
12.08.2021

Zbiornikowce w sztormach. Chiny ratują rynek. Szansa dla polskich stoczni remontowych

Tylko niektórzy pamiętają czasy, gdy pod Helem na kotwicy stały bezrobotne zbiornikowce zakupione przez polskiego armatora. W pierwszy kwartał 2021 r. operatorzy zbiornikowców przewożących ropę weszli osłabieni po zawirowaniach 2020 r. i zobaczyli dno.
07.06.2021

Covid-19 przegrał z kontenerami. COSCO Shipping Ports kończy i rozpoczyna rok z zyskami

Terminalowy biznes oparł się covidowi-19. Ilustrują to świetnie wyniki czołowego operatora terminali kontenerowych COSCO Shipping Ports. W 2020 r. w terminalach tego operatora przeładowano ponad 123,8 mln TEU, kończąc rok z zyskiem netto 347,5 mln dol. rosnące przeładunki w terminalach kontenerowych, to sygnał, że wiele gospodarek oparło się covidowej pandemii.
13.05.2021

Rynek kontenerowych frachtów morskich - czego możemy się spodziewać w najbliższych miesiącach?

Rynek frachtów morskich w 2020 roku, okazał się być całkowicie poza zasięgiem jakichkolwiek prognoz czy przewidywań analityków. Poziomy stawek frachtów morskich w relacjach importowych z Dalekiego Wschodu do Europy, osiągnęły niebywałe jak dotąd poziomy, destabilizując dotychczasowy rynek. Jedną z głównych przyczyn, które tak bardzo wpłynęły na zmianę rynku, był brak pustych kontenerów na Dalekim Wschodzie, spowodowany w głównej mierze przez zawirowania związane z pandemią COVID19.
10.03.2021

Popyt na LNG będzie rósł do 2037 r. a potem spadnie

Popyt na LNG będzie systematycznie rósł do 2037 r., a później będzie malał – wynika z lutowego raportu McKinsey Global Gas Outlook to 2050. W 2035 r. podaż LNG osiągnie 4 333 cbm (mld m3), podczas gdy w 2020 r. wyniosła 3 787 cbm.
08.03.2021

Więcej pozytywów z dobrymi perspektywami na horyzoncie. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 6-9/2021)

Rynki żeglugowe w ostatnich tygodniach odznaczały się coraz bardziej pozytywnymi symptomami wzrostów dla wielu segmentów a to za sprawą wzrastającej wielkości światowej produkcji widocznej w pierwszej kolejności na obszarach azjatyckich. Jednakże trudna sytuacja miała miejsce nadal między innymi dla zbiornikowców.
08.03.2021

COVID w żegludze nie taki groźny ale koryguje prognozy. Polskie porty wypadły dobrze na tle portów UE

W 2020 r. statki przetransportowały na pokładach, w ładowniach i zbiornikach 11,3 mld t towarów oszacowali analitycy Research and Markets. Wynika z tego, że flota handlowa po chwilowym załamaniu odżyła, za wyjątkiem niektórych segmentów, jak rynek transportu samochodów czy turystyki morskiej i przewozu pasażerów.
05.03.2021

Nowy ład i wyścigi wielkich kontenerowców. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 52-1/2021)

Koniec starego roku i początek nowego, to moment przełomowy w dalszym rozwoju międzynarodowego handlu i transportu morskiego. Tak znaczące wydarzenia jak: transformacja energetyczna, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, nowo wybrany prezydent USA, odbudowa gospodarek po zniszczeniach dokonanych przez efekty pandemii Covid-19 i wiele innych przyczyn jak prowadzone wojny handlowe będą miały znaczący wpływ na to, co będzie się działo w kolejnych miesiącach i latach w gospodarce, w tym na rynku żeglugowym.
12.01.2021

Niesamowity boom w kontenerach! Czy bańka pęknie? Raport z rynku żeglugowego (tydzień 49-51)

Pierwsza połowa grudnia to coraz bardziej rozpędzająca się podaż ładunków skonteneryzowanych. W tle tej sytuacji miał miejsce początek kolejnej fali światowej pandemii koronawirusa i towarzyszące temu zapowiedzi lockdown’ów w Europie oraz mgliste prognozy gospodarcze na kolejne miesiące.
21.12.2020

Ciążenie ku wzrostom i rozwojowi. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 47-48)

Kolejne tygodnie przedostatniego miesiąca roku mijały pod znakiem ciążenia rynków frachtowych ku wzrostom i rozwojowi. Nadal tej coraz mocniej wyczuwalnej tendencji nie może poddać się segment wycieczkowców, który w wyniku trwającej ogólnoświatowej pandemii i obostrzeń skrępowany jest restrykcyjnymi ograniczeniami. Straty są tutaj ogromne i idą już w dziesiątki miliardów dolarów amerykańskich.
30.11.2020

Raport z rynku żeglugowego – dzieje się i u nas (tydzień 38-39)

Wojna handlowa na linii USA – Chiny nadal trwa. Ze względu na inne ważne tematy, głównie związane z pandemią temat ten zszedł ostatnio nieco na plan dalszy. Tymczasem tarcia handlowe zmieniają krajobraz przemysłowy świata. Produkcja dóbr przenosi się bowiem z Chin do krajów ościennych. W dalszej perspektywie może mieć to znaczący efekt na siłę nabywczą rynku chińskiego w zakresie dóbr masowych, tj. ropa naftowa, ładunki suche masowe i inne. Na razie jednak siła gospodarki Chin jest na tyle duża, że to tamtejszy rynek jest bardzo
28.09.2020

Branża transportowa łapie oddech. Czy pakiet mobilności zakłóci powrót do równowagi?

Z najnowszego raportu GBOX wynika, że w ostatnim tygodniu czerwca 2020 roku natężenie ruchu w transporcie krajowym i międzynarodowym osiągnęło taki poziom aktywności polskich przewoźników jak w styczniu br., czyli z czasów sprzed pandemii. System telematyczny GBOX codziennie monitoruje ponad 30 tys. ciężarówek, realizujących operacje transportowo-spedycyjne, w tym w dużej mierze kabotażowe, tranzytowe oraz typu cross-trade.
27.07.2020

Łańcuch dostaw a międzynarodowy transport drogowy w Europie w 2020 roku

Wzrost z 2734 do 3215 miliardów dolarów, co stanowi 17,6 proc. w skali roku. O tyle ma wzrosnąć światowy rynek logistyki i łańcucha dostaw w 2020 roku. Takie szacunki przedstawione są w najnowszym raporcie o wpływie COVID-19 na rynek logistyczny według branż, rodzaju transportu oraz regionu[1]. To prognoza globalna. Czy się sprawdzi? Najbliższe miesiące pokażą, jakie długotrwałe skutki dla sektora TSL miało zamykanie się gospodarek poszczególnych państw oraz jak szybko przemysł będzie się stabilizować. Jednak eksperci nie
25.05.2020

Rozwój transportu drogowego po koronawirusie

Wiele wskazuje na to, że wychodzenie ze spowolnienia gospodarczego spowodowanego pandemią koronawirusa będzie miało charakter litery U. W ekonomii i dla transportu oznacza to wzrost liczby zleceń, wyższą rentowność kontraktów oraz nowe możliwości biznesowe po okresie stabilizowania się gospodarek narodowych państw Unii Europejskiej. Po tym procesie powrotu do „normalności” możemy spodziewać się jeszcze większego niż dotychczas zapotrzebowania na międzynarodowe usługi transportowe, a w tym sektorze polscy przedsiębiorcy nad
29.04.2020

Koronawirus w transporcie. Polscy przewoźnicy podtrzymują europejską gospodarkę mimo wielu trudności

Z danych INLEO, producenta systemu GBOX, monitorującego ruch blisko 30 tysięcy ciężarówek, wynika, że mimo wyzwań, jakie stawia przed przewoźnikami pandemia koronawirusa, nadal pokonujemy miliony kilometrów po drogach Europy. Przewozy krajowe utrzymują się niemal na tym samym poziomie co wcześniej. Blisko połowa polskich przewoźników deklaruje podobne obroty finansowe jak przed rozpoczęciem kryzysu. Przedsiębiorcy uważnie obserwują rynek – tym bardziej, że chińska gospodarka powoli wraca do gry, a największe fabryki między
22.04.2020

Duży wzrost przewozów PŻM

Polska Żegluga Morska zanotowała w ubiegłym roku bardzo dobre wyniki przewozowe. Statki narodowego armatora przewiozły 16,8 mln ton ładunków i było to aż o 2,2 mln ton więcej niż w 2018 r.
09.01.2020

Co trzeci polski produkt eksportowy jedzie do Niemiec

Ponad 530 mld euro rocznie przeznacza się w krajach Unii Europejskiej na zlecanie przewozu towarów do firm logistycznych.[1] Nie dziwi więc fakt, że branża TSL w wielu krajach, w tym Polsce, jest jednym z największych sektorów gospodarki. Blisko 80 proc. z produktów eksportowych na świecie jest przewożonych transportem drogowym. Rodzimi przedsiębiorcy posiadają 24 proc. udziału w tym obszarze pod względem przewożonego tonażu na terenie Europy.[2] Co więcej, dla Polski największym rynkiem już od kilku lat są Niemcy. To właśnie za
06.08.2019

Europa sobie bez nas nie poradzi

Terminowi, solidni, pracowici – tacy są polscy przewoźnicy i kierowcy, potentaci międzynarodowego transportu drogowego i kabotaży na terenie Unii Europejskiej. Nauczeni sprawnie dostosowywać się do nowości legislacyjnych i pokonywania barier związanych z prowadzeniem działalności przewozowej, tym razem mogą sobie nie poradzić. Ograniczenie dostępu do swobodnej i wolnej wymiany towarowej oraz wzrost kosztów pracowniczych to zbyt duże zmiany nawet dla wielkich graczy. Co to może oznaczać dla Europy? Komentarz rynkowy Bartosz
06.06.2019

100 milionów ton po raz pierwszy

Gospodarcze dzieje Bałtyku mają nowy rekord – w 2017 roku rosyjski port Ust-Ługa przeładował 103,3 mln ton przekraczając barierę 100 milionów jako pierwszy (i najprawdopodobniej ostatni) na naszym morzu.
28.02.2018

OT Logistics planuje zdobyć połowę rynku przeładunków rolnych na Bałtyku. Za pięć lat chce osiągnąć 1 mld euro przychodów

2015 rok był dla grupy OT Logistics słabszy od poprzedniego pod względem osiągniętych wyników finansowych. Już za pięć lat operator logistyczny chce jednak zwiększyć przychody o jedną trzecią, wzmocnić swoją pozycję na Bałtyku, zwłaszcza w segmencie przeładunków rolnych oraz stworzyć korytarz północ-południe od portów polskich do chorwackich. Liczy też na zyski z porozumienia o wolnym handlu między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi.
12.05.2016

„Rozwój gospodarki morskiej hamują absurdy minionej epoki” - przypominamy naszą ostatnią rozmowę z Prof. Witoldem Andruszkiewiczem

Publikujemy nasz ostatni wywiad, który przeprowadziliśmy w marcu 2014 roku z Prof. Witoldem Andruszkiewiczem. Profesor Witold Andruszkiewicz 1917-2014 pomysłodawca budowy Portu Północnego – Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.
30.10.2014

Chiny wzbogacą się o flotę tankowców

Chiny rzuciły poważne wyzwanie światowemu rynkowi przewozów zbiornikowych. Do 30 września dwie największe kontrolowane przez państwo kompanie żeglugi stworzą holding, który stanie się podstawą narodowej floty tankowców. Wzmocnienie kontroli nad importem surowców to tylko jeden z celów tego globalnego projektu Chin.
22.08.2014

„Rozwój gospodarki morskiej hamują absurdy minionej epoki” - rozmowa z Prof. Witoldem Andruszkiewiczem

Prof. Witold Andruszkiewicz, pomysłodawca budowy Portu Północnego – Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski.
15.03.2014

Rekordowe przewozy morskie towarów w globalnym handlu

80 proc. światowego handlu towarami jest przewożona drogą morską i obsługiwana przez porty na całym świecie. Podkreśla to strategiczne znaczenie gospodarki morskiej dla globalnej gospodarki, ale dowodzi też, że od skutecznego dostępu do usług międzynarodowego transportu morskiego i portów zależy konkurencyjność krajów - stwierdzają eksperci UNCTAD w słowie wstępnym do raportu "Review of maritime transport 2013".
14.12.2013

Rosną koszty operacyjne transportu morskiego

Średni koszt eksploatacji statków wzrośnie w 2013 r. o ponad 3%, a w 2014 r. osiągnie 3,4% – przewidują menedżerowie flot oceanicznych Europy i Azji, odpowiedzialni za eksploatacją statków.
28.11.2013

Malteurop- Gdański Terminal Masowy gotowy za 3 miesiące

Rozwój infrastruktury w portach nie będzie przebiegał prawidłowo bez inwestycji prywatnych przedsiębiorstw. Przykładem przedsięwzięcia w którym zazębiły się interesy wielkiego konsorcjum będącego największym na świecie producentem słodu na potrzeby przemysłu browarnianego i gdańskiego portu jest budowa Gdańskiego Terminalu Masowego. Inwestycja ta jest obecnie realizowana przy Nabrzeżu Bytomskim przez Malteurop Polska i Copenhagen Merchants we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk w zakresie sfinansowania części infrastruk
25.06.2012

Maersk w Porcie Gdańsk- zmiana geografii i nowe trendy transportu kontenerów na Bałtyku

Na wspólnej z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA konferencji, zorganizowanej 17 listopada br. na pokładzie zacumowanego w DCT "Ebba Maersk", nowy szef regionu Europy Środkowo-Wschodniej Maersk Polska Sp. z o.o. Thomas Bagge zaprezentował kolejny zamysł powiększenia udziału swojej floty kontenerowej w obsłudze azjatycko-europejskiej wymiany towarowej.
22.11.2011

Z nurtem Helsinek

Południowa Finlandia przyciąga swoją niedostępnością, a owiane aurą tajemnicy Helsinki sprzyjają turystom. Nazwa miasta oznacza wodospad, wartki nurt. Warto dać mu się porwać, najlepiej podczas rodzinnej wyprawy.
11.07.2011

Kryzys w transporcie morskim zmienił modele spedycji

Stawki frachtu morskiego na szlaku Daleki Wschód-Europa powinny ustabilizować się w pierwszym i drugim kwartale 2011 roku na obecnym poziomie. Tak samo stały poziom winny mieć stawki na trasie Europa-Ameryka - ocenia Piotr Kozłowski, dyrektor Frachtu Oceanicznego i Lotniczego w Schenker Sp. z o.o.
22.12.2010

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.