• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Covid-19 przegrał z kontenerami. COSCO Shipping Ports kończy i rozpoczyna rok z zyskami

13.05.2021 09:25 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Covid-19 przegrał z kontenerami. COSCO Shipping Ports kończy i rozpoczyna rok z zyskami

Partnerzy portalu

Covid-19 przegrał z kontenerami. COSCO Shipping Ports kończy i rozpoczyna rok z zyskami - GospodarkaMorska.pl
Fot. COSCO Shipping Ports

Terminalowy biznes oparł się covidowi-19. Ilustrują to świetnie wyniki czołowego operatora terminali kontenerowych COSCO Shipping Ports. W 2020 r. w terminalach tego operatora przeładowano ponad 123,8 mln TEU, kończąc rok z zyskiem netto 347,5 mln dol.  rosnące przeładunki w terminalach kontenerowych, to sygnał, że wiele gospodarek oparło się covidowej pandemii.

Globalni operatorzy połączeń liniowych chwalą się dobrymi wynikami w ubr. mimo mniejszej podaży kontenerów w pierwszej połowie 2020 r. spowodowanej pandemią Covid-19. Dzięki monopolizacji rynku i szybkiemu wzrostowi popytu na morskie przewozy, armatorzy liniowi podnieśli kilkukrotnie frachty za transport kontenerów, odbijając sobie w ten sposób straty poniesione w pierwszym półroczu ubr. Terminale kontenerowe również w drugiej połowie ubiegłego roku złapały wiatr w żagle i ruszyły z biznesem. Dzięki temu odrobiły straty i rok zakończyły z niezłą górką. W I kwartale podniosły już wszystkie żagle i przyspieszyły.

COSCO nie daje się covidowi

COSCO SHIPPING Ports Limited (COSCO SP - 1199:HK) to notowana na giełdzie w Honkongu  grupa, która zarządza około 357 stanowiskami dla statków w 36 portach. 210 z nich to stanowiska dla kontenerowców o rocznej zdolności przeładunkowej około 125 mln TEU. 12 maja akcje COSCO SP osiągały wartość 7,21 HKD, podczas gdy na początku stycznia br. można je było nabyć za 5,39 HKD, a rok wcześniej oscylowały wokół 4 HKD. Kto rok temu kupił akcje COSCO SP ma dziś w kieszeni znacznie więcej niż można było się spodziewać w czasach pandemicznych zawirowań. I to nie wychodząc z domu.

COSCO SP nie zwalnia i wciąż jest aktywne rynku terminali i na Nowym Jedwabnym Szlaku, a właściwie jego morskiej odnodze, a raczej odnogach. Pisaliśmy o tym niedawno na łamach gospodarkamorska.pl.  Informowaliśmy również, że COSCO Shipping Ports podpisało na początku roku umowę na zakup 20% udziałów z udziałowcami-założycielami saudyjskiego terminalu Red Sea Gateway Terminal Limited (RSGT) położonego w Jeddah Islamic Port. To kolejna inwestycja na Nowym Jedwabnym Szlaku, która umacnia pozycję tego chińskiego giganta na morskim rynku przeładunku kontenerów.

Terminale kontenerowe na  „cała naprzód”

To efekt tego, że przeładunki w terminalach COSCO wciąż rosną.  W 2019 r.  COSCO SP zanotował ponad 123 784,3 tys. TEU, w 2020 r. ponad 123 824,5 tys. TEU. Przyrost był niewielki, bo tylko o około ponad 400 tys. TEU, a więc tyle ile przeładowuje jeden z terminali kontenerowych w Gdyni. Ale już w pierwszym kwartale bieżącego roku tempo podaży kontenerów przyspieszyło. Przeładunki wzrosły w porównaniu do pierwszego kwartału 2020 r. o 9,9% do około 30,2 mln TEU. Przy czym portach Chin przyrost był jeszcze większy, bo o 12,5%, a przeładunki osiągnęły prawie 23,3 mln TEU. Oznacza to, że gospodarka tego kraju nie tylko złapała oddech po zadyszce wywołanej pandemią ale zaczęła przyspieszać, nie tracąc tchu. Także w terminalach kontenerowych.  
Podaż kontenerów, ich przeładunki i dodatkowe usługi świadczone w terminalach przeładowujących kontenery przełożyły się na wynik finansowe. A te są imponujące. COSCO SP w 2020 r. zwiększył zysk netto o 12,8% (r/r) do 347,5 mln dol. Zmniejszone przychody z operacji terminalowych Grupa kompensowała  przychodami z joint ventures oraz dochodów z  innych podmiotów. Tutaj  odnotowano wzrost zysków o 2% w porównaniu do 2019 r., uzyskując dodatkowe zyski w wysokości 272,7 mln dol. Dobry rok Grupa zawdzięcza wynikom uzyskanym w IV kwartale ubr.  Zysk brutto wzrósł o prawie jedną piątą r/r do 63 mln USD, a zysk netto o 11% do 98,2 mln USD.

Pierwszy kwartał br. to wzrost sprzedaży usług o 20,3% do 265,3 mln dol., a zysku brutto o prawie 36% do około 62 mln dol. Profity  z joint ventures oraz dochodów z  udziałów w innych  podmiotach to wzrost o prawie 55% do 81 mln dol.

3 regiony dominują

COSCO SP główną aktywność koncentruje wciąż na rynku chińskim. Tutaj w 2020 r.  przeładunki zmalały o 0,4% do około 95,4 mln TEU, a mimo to terminale w większości przypadków zakończyły rok z większym lub większym wynikiem dodatnim. Rok wcześniej przeładunki kontenerów zbliżyły się do 95,8 mln TEU. To 77% wolumenu przeładunków w terminalach Grupy. Podaż kontenerów w portach chińskich napędza aktywność trzech regionów – twierdzi na swoim blogu Dave Bryant, od ponad 10 lat zajmujący się importem towarów  z Chin. Są to  regiony obejmujące strefy przemysłowe usytuowane w delcie  Rzeki Perłowej, działające w delcie Jangcy oraz  Gospodarczym Regionie Bohai Rim. Wszystkie te trzy regiony gospodarcze Chin znajdują się na wschodnim wybrzeżu Chin. To one napędzają obroty w portach kontenerowych, głownie w relacjach eksportowych. Ale wywołują również popyt na import komponentów do produkcji towarów wysoko przetworzonych.

Strefy gospodarcze napędzają przeładunki

Aktywność przemysłowa w regionie Bohai Rim wywołała wzrost obrotów w 2020 r. r/r o 3% do około 41,8 mln TEU (2019 było około 40,7 mln TEU). To 33,8% przeładunków realizowanych w terminalach Grupy. W portach  delty Jangcy w ubr. skutki pandemii były szczególnie bolesne. Spadek aktywności przemysłowej w tej strefie gospodarczej sprawił, że w 2020 r. przeładowano tu około 14,8 mln TEU, o 27% mniej ładunków w kontenerach niż w 2019 r. (20,24 mln TEU). Region przemysłowy działający przy delcie Rzeki Perłowej wyszedł obronna ręką z pandemii. Dzięki temu porty tego regionu przeładowały około 27,9 mln TEU, o 1,6% więcej niż w 2019 r. (około 27,5 mln TEU).  

Wyniki portów kontenerowych w 2020 r. to efekt tego, że mimo pandemii w 2020 r. chińskie obroty w wymiarze międzynarodowym wzrosły o 1,8% - informował minister handlu Wang Wentao na “ Central Economic Work Conference” zorganizowanej w Pekinie przez rząd chiński w grudniu 2020 r. W 2020 r. po przyspieszeniu w ostatnim kwartale eksport wzrósł o 3,6%, a wymiana handlowa zwiększyła się o 1,9 %. „Przez cały rok 2020 eksport wzrósł o 3,6% do 2,59 biliona dol. Import wzrósł o 6,5% do 203,75 miliardów dol. w grudniu, a za cały rok spadł o 1,1% do 2,06 biliona dol. – podał Li Kuiwen z Generalnej Administracji Celnej. Jednak szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że w pierwszych dwóch miesiącach br. handel zagraniczny Chin wzrósł o 32,2% r/r do 5,44 biliona juanów (837,3 mld dol.). I widać to w wynikach portów kontenerowych w I kwartale br.

W I kwartale przyspieszenie

W I kwartale  2021 r. w terminalach kontenerowych odnotowano wzrost podaży kontenerów o 3,4% r/r do ponad  9,9 mln TEU (I kwartał 2020 było  9,6 mln TEU), w portach delty Jangcy ilość kontenerów była większa o 13,4% i  osiągnęła wolumen 3,68 mln TEU (rok wcześniej  było 3,25 mln TEU). Po trzech miesiącach br. porty kontenerowe delty Rzeki Perłowej wyraźnie skorzystały na dynamice zanotowanej w okolicznych strefach przemysłowej. Przeładunki wzrosły o 24,8% do około 7 mln TEU, podczas gdy rok wcześniej w ciągu pierwszych 3 miesięcy było jedynie 5,6 mln TEU. Należy podkreślić, że podaż kontenerów  w portach wymienionych regionów nie wynika tylko z aktywności eksportowej stref przemysłowych. W każdym z regionów jest jedno z trzech wielkich miast Chin, które generują na dobra pochodzące z importu. Pekin, to centrum strefy gospodarczej Bohai Rim.  Szanghaj i okolice dominują na strefą przemysłową delty Jangcy. Kanton z okolicznymi strefami przemysłowymi znajduje się w delcie Rzeki Perłowej.

COSCO nie zwalnia z ekspansją

„Chociaż globalne warunki makroekonomiczne stoją przed poważnymi wyzwaniami, a kraje na całym świecie nadal borykają się z niepewnością, jaką spowodowała  epidemia COVID-19, COSCO Shipping Ports ciągle poprawia zarówno wydajność terminali, jak i zyski w czwartym kwartale” - oceniło COSCO IV kwartał ubr. Natomiast oceniając I kwartał br. COSCO stwierdziło, że „widzimy dynamikę wzrostu branży portowej w pierwszym kwartale 2021 roku i uważamy, że wpływ epidemii COVID-19 na branżę portową stopniowo się zmniejszał”. Odnosząc się do uzyskanych wyników ekonomicznych kierownictwo COSCO stwierdza, że „Grupa będzie mogła dysponować [w 2021 r. MG] dużymi środkami pieniężnymi”, a to umożliwi firmie utrzymanie stabilnej pozycji finansowej i pozwoli na kontynuowanie zrównoważonego rozwoju. Oznacza to utrzymanie aktywności inwestycyjnej poza Chinami. „Grupa będzie nadal wykorzystywać możliwości globalnego rozwoju i optymalizować nasz ogólny portfel terminali” informuje dyrekcja w ostatnim raporcie stwierdzając wprost, że „Grupa będzie aktywnie wzmacniać sieć portów, wzmacniać usługi łańcucha dostaw i badać możliwości ekspansji na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Azji Południowo-Wschodniej itp.”

Jak więc widać, nawet lutowy Nowy Chiński Rok nie zmniejszył aktywności przemysłowej głównych obszarów gospodarczych. W tych regionach wzrósł również popyt na dobra przemysłowe i konsumpcyjne. A to oznacza, że gospodarka Chin mimo pandemii goni Stany Zjednoczone. W 2020 r.  PKB  wzrosło o 2,3% do 101,6 biliona juanów (14,7 biliona dol.) i widać to było w terminalach kontenerowych nie tylko COSCO. Również porty Gdyni i Gdańska odczuły zwiększoną aktywność gospodarki chińskiej i polskiej. Beneficjentem jest także lądowy terminal kolejowy w Małaszewiczach, PKP Cargo Terminale,  Centrum Logistyczne Małaszewicze i jego biznesowe otoczenie. Wzrost wymiany towarowej między Polską i Chinami dał się również zauważyć w pierwszym kwartale br.


bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.