26 kwietnia w chińskiej stoczni Nanjing Jinling Shipyard (NJS) zwodowano prom ro-ro o nazwie Finneco I. Jednostka rozpocznie rejsy po fińską flagą pod koniec tego roku.
Był to ważny moment w nowym, zielonym programie budowy Finnlines, wartym pół miliarda euro. Finneco I to pierwszy z trzech promów ro-ro zamówionych w NJS.
Te trzy statki będą pływać pod fińską flagą, co da pracę miejscowym pracownikom i zabezpieczy dostawy dla Finlandii. Łącznie 20 jednostek Finnlines będzie pływać pod fińską banderą po uruchomieniu trzech nowych statków. Statki te odgrywają istotną rolę w zapewnianiu płynnych dostaw towarów do Finlandii i zapewniają regularne połączenia morskie z Finlandii do Szwecji oraz z Finlandii do Europy kontynentalnej w tym Polski do Portu Gdynia i Wielkiej Brytanii.
Finneco I na przełomie roku będzie pływał na trasie Finnlines - Biskajska - Morze Północne - Morze Bałtyckie. Odpowiednio drugi i trzeci statek z serii, Finneco II i Finneco III, zostaną dostarczone w 2022 roku.
Nowe jednostki będą miały 238 metrów długości. Dodatkowo pokłady samochodowe mają pojemność 5800 m2 i około 520 TEU na pokładzie pogodowym. W efekcie każdy z nowych statków może przewozić około 300 przyczep, 150 samochodów i 500 kontenerów morskich w czasie jednego rejsu.
Nowe ultraekologiczne statki Finnlines będą wyposażone w kilka energooszczędnych rozwiązań. Systemy akumulatorów litowo-jonowych pozwolą na wizyty w portach o zerowej emisji, a nowoczesne silniki dwusuwowe, systemy redukcji emisji, panele słoneczne i innowacyjny system smarowania powietrzem pozwolą na dalsze ograniczenie emisji.
Nowe statki typu ro-ro są częścią trwającego 500 milionów euro programu Finnlines Newbuilding, który obejmuje budowę dwóch wydajnych ekologicznie promów typu ro-pax oraz trzech hybrydowych statków ro-ro. Program budowy nowych jednostek jest projektem opartym na współpracy i poza stoczniami będzie angażował kilku dostawców z Finlandii i krajów nordyckich.
- Ten program inwestycyjny jest zgodny z naszą strategią. Stale odnawiamy i rozwijamy naszą flotę, a nadchodzące hybrydowe statki typu ro-ro, a także eko-wydajne jednostki typu ro-pax Superstar to kolejny krok w ewolucji floty Finnlines. Te nowe statki znacznie zwiększą naszą pojemność ładunkową i pasażerską. Nasze gospodarki bardziej niż kiedykolwiek opierają się na niezawodnych połączeniach transportowych, a my jesteśmy zobowiązani do zapewnienia podstawowych operacji transportu morskiego w zrównoważony sposób - powiedział Emanuele Grimaldi, dyrektor generalny Finnlines.
Fakty dotyczące Finneco I:
Ma być dostarczony do końca 2021 roku
Długość: 238 m
Szerokość: 34 m
DWT: 17.400
Elastyczny dla wszystkich rodzajów ładunków ro-ro
Najwyższa fińsko-szwedzka klasa lodowa 1A Super
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów