26 kwietnia w chińskiej stoczni Nanjing Jinling Shipyard (NJS) zwodowano prom ro-ro o nazwie Finneco I. Jednostka rozpocznie rejsy po fińską flagą pod koniec tego roku.
Był to ważny moment w nowym, zielonym programie budowy Finnlines, wartym pół miliarda euro. Finneco I to pierwszy z trzech promów ro-ro zamówionych w NJS.
Te trzy statki będą pływać pod fińską flagą, co da pracę miejscowym pracownikom i zabezpieczy dostawy dla Finlandii. Łącznie 20 jednostek Finnlines będzie pływać pod fińską banderą po uruchomieniu trzech nowych statków. Statki te odgrywają istotną rolę w zapewnianiu płynnych dostaw towarów do Finlandii i zapewniają regularne połączenia morskie z Finlandii do Szwecji oraz z Finlandii do Europy kontynentalnej w tym Polski do Portu Gdynia i Wielkiej Brytanii.
Finneco I na przełomie roku będzie pływał na trasie Finnlines - Biskajska - Morze Północne - Morze Bałtyckie. Odpowiednio drugi i trzeci statek z serii, Finneco II i Finneco III, zostaną dostarczone w 2022 roku.
Nowe jednostki będą miały 238 metrów długości. Dodatkowo pokłady samochodowe mają pojemność 5800 m2 i około 520 TEU na pokładzie pogodowym. W efekcie każdy z nowych statków może przewozić około 300 przyczep, 150 samochodów i 500 kontenerów morskich w czasie jednego rejsu.
Nowe ultraekologiczne statki Finnlines będą wyposażone w kilka energooszczędnych rozwiązań. Systemy akumulatorów litowo-jonowych pozwolą na wizyty w portach o zerowej emisji, a nowoczesne silniki dwusuwowe, systemy redukcji emisji, panele słoneczne i innowacyjny system smarowania powietrzem pozwolą na dalsze ograniczenie emisji.
Nowe statki typu ro-ro są częścią trwającego 500 milionów euro programu Finnlines Newbuilding, który obejmuje budowę dwóch wydajnych ekologicznie promów typu ro-pax oraz trzech hybrydowych statków ro-ro. Program budowy nowych jednostek jest projektem opartym na współpracy i poza stoczniami będzie angażował kilku dostawców z Finlandii i krajów nordyckich.
- Ten program inwestycyjny jest zgodny z naszą strategią. Stale odnawiamy i rozwijamy naszą flotę, a nadchodzące hybrydowe statki typu ro-ro, a także eko-wydajne jednostki typu ro-pax Superstar to kolejny krok w ewolucji floty Finnlines. Te nowe statki znacznie zwiększą naszą pojemność ładunkową i pasażerską. Nasze gospodarki bardziej niż kiedykolwiek opierają się na niezawodnych połączeniach transportowych, a my jesteśmy zobowiązani do zapewnienia podstawowych operacji transportu morskiego w zrównoważony sposób - powiedział Emanuele Grimaldi, dyrektor generalny Finnlines.
Fakty dotyczące Finneco I:
Ma być dostarczony do końca 2021 roku
Długość: 238 m
Szerokość: 34 m
DWT: 17.400
Elastyczny dla wszystkich rodzajów ładunków ro-ro
Najwyższa fińsko-szwedzka klasa lodowa 1A Super
UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji
MacGregor dostarczy sprzęt RoRo dla pierwszego statku typu PCTC zasilanego metanolem
Shell zakończył bunkrowanie pierwszego statku wycieczkowego LNG w Gibraltarze
59 statków floty offshore od Rawabi Vallianz Offshore Services otrzyma systemy dynamicznego pozycjonowania Praxis
CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem
Słabe frachty i czartery powodują konkurencję pomiędzy różnymi segmentami żeglugi. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33 – 37/2023)