Rynek przewozów ciężkich i ponadgabarytowych realizowany przede wszystkim drobnicowcami wielozadaniowymi nadal osiągał słabe wyniki, a branżowe indeksy dotyczące tego segmentu notowały spadki. Sytuacja ta wynika z nadal słabej podaży ładunków inwestycyjnych w porównaniu do poprzednich lat a także istniejącej poważnej konkurencji ze strony innych typów statków, tj. masowce, kontenerowce, a także statki ro-ro. Na rynku kontenerowym w głównych europejskich hubach kontenerowych panowała stabilizacja przeładunków. Z kolei osiągane przez przewoźników stawki frachtowe nadal spadały, osiągając w porównaniu do poprzednich okresów słabe wyniki.
W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku a także bazując na głębokiej analizie danych również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie.
Znany indykator rynku przewozów ładunków ciężkich i ponadgabarytowych wskazywał na początku września na średni poziom stawek czarterowych wybranego koszyka jednostek wielozadaniowych na poziomie około USD 8.583. Jak wskazuje firma analityczna Drewry jest w stosunku do analogicznego okresu zeszłego miesiąca niewielki wzrost (poprzedni miesiąc to poziom USD 8.521).
Według przewidywań analityków kolejne tygodnie i miesiące powinny charakteryzować się dalszymi spadkami. Na wrzesień szacuje się, że będą to spadki na poziomie 0,8 %.
Zdaje się, że na odwrócenie trendu a także wyraźną poprawę rynku trzeba jeszcze poczekać. Będzie to oczywiście warunkowane wieloma czynnikami jak przede wszystkim podaż ładunkowa. To z kolei musi być pochodną wzrostu gospodarek i zwiększonego poziomu inwestycji.
W ostatnich tygodniach na większości tras panowała stabilizacja stawek frachtowych lub też nieznaczne spadki. Niewiele było szlaków, na których odnotowywano wzrosty (niektóre trasy azjatyckie i południowoamerykańskie). Rynek przewozów kontenerowych podobnie jak inne segmenty żeglugowe nadal odczuwa skutki światowego spowolnienia gospodarczego, zmian rynkowych. Taka sytuacja powoduje, że tworzy się niebezpieczna dla armatorów nadpodaż tonażu.
Przygotowywany przez firmę analityczną Drewry – Drewry World Container Index notował spadki, osiągając 21 września poziom 1.479 USD liczony za kontener 40 – to stopowy. Jest to aż o 66.9 % mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Jednocześnie jest to aż 86 % mniej niż średni poziom stawki frachtowej notowany w momencie szczytu we wrześniu 2021 roku, kiedy to wspomniany indeks wynosił niebagatelne 10.377 USD.
Obecny poziom indeksu to również 45 % mniej niż 10 – letnia średnia indeksu sięgająca poziomu USD 2.679.
Jak podają różnorodne źródła analityczne osiągane obecnie stawki frachtowe powinny się utrzymać na podobnym poziomie w ciągu kolejnych tygodni.
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów