• <
nauta_2024

Duże dostawy i małe zamówienia. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 32-37/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Duże dostawy i małe zamówienia. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 32-37/2023)

Partnerzy portalu

Jak podają statystyki w ostatnich tygodniach i miesiącach na rynek wprowadzono bardzo dużą ilość nowego tonażu kontenerowego o pojemności kilkuset tysięcy TEU. Szczególnie widoczne wzrosty w tym zakresie były widoczne u światowych gigantów, tj. MSC i Maersk. W kolejnych miesiącach przewiduje się dalsze intensywne dostawy nowego tonażu kontenerowego. Z drugiej zaś strony ostatnie tygodnie według wskazanych danych rynkowych opracowanych przez Golden Destiny oraz inne żródła shipbrokerskie to obserwowane spadki w ilości nowych zamówień w większości typów statków. Szczególnie było to widoczne wśród nadal powstającego z mocnej zapaści wywołanej pandemią rynku wycieczkowców. Małą ilość nowych zamówień notuje również segment drobnicowców wielozadaniowych. Zmniejszenie ilości zamówień w porównaniu do ostatnich lat notuje się również w tonażu kontenerowym. 

W naszej kolejnej odsłonie analiz wybranych segmentów żeglugi przekazujemy najświeższe informacje z rynków inwestycji tonażowych. Jakie były zatem trendy ostatniego okresu? Co oznaczają  one w przyszłości i z czego to wynika? O tym w naszej cyklicznej analizie. 

Rynek drobnicowców wielozadaniowych


Bardzo słaby rynek obrotu tonażu występował w segmencie drobnicowców wielozadaniowych, co jest przede wszystkim pokłosiem ogólnoświatowego stanu gospodarki a także przewidywań, co do planowanych poziomów inwestycji, które napędzają ten rynek.

Tygodnie 32 – 35 to zaledwie jedna transakcja używanym drobnicowcem o wartości 7,2 mln USD. Zezłomowano jeden mały statek tego typu o nośności 2.100 ton. We wskazanych tygodniach nie odnotowano żadnych nowych zamówień. 

W tygodniu 36 nie było żadnych transakcji używanych tego typu jednostek z drugiej ręki. Doszło za to do jednego złomowania małego drobnicowca o nośności 1.300 ton. Nie odnotowano żadnych nowych zamówień. Tydzień 37 to dla drobnicowców wielozadaniowych to brak jakichkolwiek transakcji z drugiej ręki. Doszło do jednego złomowania statku o DWT 7.130. Nie było w tym czasie żadnych nowych zamówień tego typu tonażu.

Rynek statków kontenerowych


W kilku ostatnich tygodniach zmienne trendy panowały na rynku tonażu kontenerowego. 

W porównaniu do poprzednich okresów odnotowano mniej nowych zamówień. Wyjątkiem był jeden z tygodni. Było również dużo mniej transakcji używanymi jednostkami. Niewiele było również złomowań. 

W tygodniach 32 – 34 nie odnotowano żadnych nowych zamówień. Było za to 5 transakcji używanymi jednostkami (wartość 17 mln USD). W tym samym okresie nie odnotowano żadnych nowych zamówień. Tydzień później doszło do kupna – sprzedaży 3 jednostek kontenerowych. 5 tego typu statków poszło na złom. Odnotowano też 8 nowych zamówień statków o łącznej nośności 904 tys. ton i łącznym zainwestowanym kapitale 1 mld 8 mln USD. W tygodniu 37 jedynie jeden używany statek kontenerowy zmienił właściciela za kwotę 7 mln USD. 4 pojemnikowce o łącznej nośności 104.515 ton wysłano na złom. Nowych zamówień nie odnotowano. 

Rynek wycieczkowców


W tygodniach 32 - 37 nie odnotowano żadnych transakcji w segmencie wycieczkowców. 

Radosław Marciniak

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.