• <
nauta_2024

Zmiany w trendach na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 29-31/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Zmiany w trendach na rynkach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 29-31/2023)

Partnerzy portalu

Ostatnie tygodnie to potwierdzenie dotychczasowych trendów w inwestycjach tonażowych i stosunkowo elastyczne odbicie tego, co dzieje się na rynku frachtowym i czarterowym. Z pewnym opóźnieniem, ale nadal spada ilość zamówień nowych kontenerowców. Odnotowywano średni poziom aktywności na rynku obrotu używanego tonażu tego typu. Coraz więcej nowych zamówień notuje się za to wśród różnej maści drobnicowców, w tym tych wielozadaniowych. Nadal trwa cisza inwestycyjna na rynkach wycieczkowców, gdzie stocznie koncentrują się na wykańczaniu i oddawaniu do eksploatacji dotychczas zamówionych jednostek.

W naszej kolejnej odsłonie analiz wybranych segmentów żeglugi przekazujemy najświeższe informacje z rynków inwestycji tonażowych. Jakie były zatem trendy ostatniego okresu? Co oznaczają  one w przyszłości i z czego to wynika? O tym w naszej cyklicznej analizie. 

Rynek drobnicowców wielozadaniowych


W ostatnich tygodniach na rynku pojawiało się coraz więcej informacji na temat nowych budów drobnicowców wielozadaniowych. Również coraz więcej starych statków jest planowanych do wysłania na złom a średnia wieku tego typu statków waha się w przedziale od 15 do 20 lat. Czy ostatnie wzmożone zamówienia drobnicowców wielozadaniowych jest pokłosiem sygnałów dotyczących możliwości poprawy rynku, czy jedynie przygotowaniem do jego polepszenia w przyszłości a być może jedynie planową wymianą floty? Kierunek długoterminowych trendów określą dopiero kolejne miesiące.

Tydzień 29 to jedna sprzedaż używanego drobnicowca na kwotę 4,2 mln USD. W tym samym tygodniu doszło do dwóch złomowań tego typu jednostek o nośności 45,229 ton. Tydzień 29 obfitował w nowe zamówienia, których było aż sześć (75 tys. DWT, 173 mln USD). 

W tygodniu 30 jak i 31 nie odnotowano żadnych transakcji jednostkami używanymi. Nie było też złomowań. Z drugiej strony pojawiło się aż 6 nowych zamówień statków drobnicowych w tygodniu 31, ale o łącznym tonażu na poziomie około 44,4 tys. ton. 

Z kolei w tygodniu 30 nie odnotowano żadnych nowych zamówień.

Rynek statków kontenerowych


Sytuacja na rynku frachtów i czarterów już od pewnego czasu zaczęła wyhamowywać nowe inwestycje w kontenerowce. Nieco aktywności widoczne jest w transakcjach jednostkami z tzw. „drugiej ręki”, co może mieć różne podłoże.

W tygodniu 29 doszło do dwóch sprzedaży używanych jednostek za kwotę 15,5 mln USD. Nie było żadnych złomowań ani też nowych zamówień. 

Tydzień 30 to 5 transakcji używanymi kontenerowcami na kwotę 112 mln USD. Nie było żadnych złomowań, ani też nowych zamówień. W tygodniu 31 doszło do 4 transakcji kupna – sprzedaży używanych kontenerowców na łączną kwotę około 8 mln USD. W tym samym tygodniu doszło do jednego złomowania jednostki o nośności 11 tys. ton. Nie odnotowano za to żadnych nowych zamówień. 

Rynek wycieczkowców


W segmencie wycieczkowców nadal trwa regulacja rynku po ciężkim okresie ostatnich lat. Widoczne jest to w poziomie inwestycji tonażowych. Tygodnie 29 – 31 potwierdzają te trendy ze względu na brak aktywności w zakresie inwestycji tonżowych w tym segmencie żeglugi.

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.