Port Gdynia wypełnia rolę portu podwójnego przeznaczenia. Na terminalu BCT trwa obecnie kolejny w tym roku – największy w historii – przeładunek sprzętu wojskowego armii Stanów Zjednoczonych.
– W tak ważnym momencie dla Portu Gdynia, gdy pada kolejny rekord przeładunków, dzięki realizowanym inwestycjom mamy większe zdolności i już teraz mogliśmy obsłużyć wojska amerykańskie w ramach stałej współpracy bez uszczerbku dla innych grup ładunków obsługiwanych w porcie. Cieszymy się z tej wieloletniej kooperacji i już teraz w Porcie Gdynia trwają prace nad kolejnymi projektami, aby ta długofalowa współpraca trwała w następnych latach – mówi Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.
Warto podkreślić, że wszystkie operacje przeładunkowe odbywają się za pośrednictwem bardzo doświadczonych podmiotów, które realizują ten proces od wielu już lat. Co ważne, jest on prowadzony w oparciu o najnowszą infrastrukturę Centrum Logistycznego w zachodniej części Portu Gdynia.
Place manewrowo-składowe, które zostały wybudowane, mają charakter uniwersalny, a ich bliska lokalizacja w stosunku do terminali powoduje, że stanowią idealne miejsce koncentracji ładunku na krótko przed operacją przeładunkową. Ta rekordowa inwestycja zdążyła już odegrać ogromne znaczenie zarówno przy wyzwaniu dotyczącym wzmożonych przeładunków węgla czy zboża, jak i sprzętu wojskowego. Port Gdynia planuje i prowadzi kolejne ważne inwestycje w taki sposób, aby nie zakłócać ciągłości przeładunków, pamiętając, że ma to olbrzymi wpływ na rozwój współpracy gospodarczej oraz bezpieczeństwo Polski i regionu Europy Środkowej.
Warto również podkreślić, że wszystkie nowe inwestycje realizowane w Porcie Gdynia uwzględniają konieczność ewentualnego wykorzystania ich do przeładunku sprzętu wojskowego i żołnierzy armii sojuszniczych. Dotyczy to m.in. projektu Portu Zewnętrznego, który nie tylko posiadać będzie ogromne place składowe, ale też specjalistyczne rampy ro-ro umożliwiające przeładunek nawet najcięższych pojazdów i specjalistycznego sprzętu wojskowego.
W lipcu 2022 r. zawarto umowę ramową z Hyundai Rotem na pozyskanie
łącznie 1000 czołgów K2 i ich spolonizowanej wersji rozwojowej, a już 6
grudnia 2022 roku na terminalu w Porcie Gdynia zakończył się rozładunek
pierwszych czołgów K2 i armatohaubic K9 dla Polski.
– Wiosną
tego roku przyjęliśmy nową ustawę o obronie ojczyzny. Latem tego roku, w
sierpniu, podpisaliśmy konieczne umowy. A w tej chwili już fizycznie
następuje proces modernizacji i wzmocnienia polskiej armii poprzez nie
tylko zakup, ale przede wszystkim dostawy z Korei Południowej czołgów K2
oraz armatohaubic K9 dla polskiej armii. Nikomu nie trzeba mówić ani
tłumaczyć, jak bardzo ważny jest ten proces, jak bardzo istotne jest to
tempo dostaw, zwłaszcza w obecnej sytuacji, kiedy stoimy w obliczu wojny
toczącej się na Ukrainie w wyniku rosyjskiej agresji. Dzisiaj jest
pierwszy etap – nie symboliczny, ale bardzo praktyczny. Widzą państwo,
to są właśnie czołgi K2 z Korei Południowej – 10 pierwszych czołgów
przypłynęło właśnie do naszego kraju, tutaj, do Gdyni. Za chwilę pojadą
do jednostek wojskowych, gdzie przejdą ostateczny proces przygotowawczy i
wdrożenie do możliwości ich wykorzystania w naszych siłach zbrojnych.
Przed i za państwem pierwsza dostawa armatohaubic K9, które wkrótce
zasilą polską armię, z których dzisiaj przypłynęło pierwsze 24. Ale poza
tym bardzo praktycznym wymiarem zasilenia polskiej armii bezpośrednio
przez ten sprzęt jest w tym także olbrzymi wymiar symboliczny: początku
współpracy, która – mam nadzieję – będzie przemysłowo i gospodarczo, i w
zakresie bezpieczeństwa owocna w przyszłości i dla Polski, i dla Korei
Południowej. Cieszę się, że dzięki rozpoczęciu tego właśnie programu
dostaw w przyszłości będziemy wspólnie produkowali czołgi i będziemy
wspólnie serwisowali, a być może także produkowali samoloty” – mówił na
terminalu w Porcie Gdynia w 2022 roku, podczas ceremonii oficjalnego
odebrania armatohaubic K9, prezydent Andrzej Duda.
– W Porcie Gdynia jesteśmy przygotowani do kolejnych, zaplanowanych na ten rok operacji tego typu. Możemy aktualnie potwierdzić, że przed nami rekordowy rok przeładunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki i obronności państwa – komentuje Aleksander Wicka z Portu Gdynia.
Rail Baltica wkładem w nowoczesny transport towarowy dla krajów nadbałtyckich
Z Portu Gdańsk do Grudziądza przetransportowano 300-tonowy element przyszłej elektrowni
Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"