• <
nauta_2024

Nowe konstrukcje statków zmieniają zasady gry. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 26-28/2023)

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Nowe konstrukcje statków zmieniają zasady gry. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 26-28/2023)

Partnerzy portalu

bulk cargo szczecin
Fot. GospodarkaMorska.pl

Jak raportują różnorodne źródła shipbrokerskie przez pierwsze sześć miesięcy tego roku zakontraktowano łącznie 719 nowych budów statków. Z tego 24,2 % jest masowcami, 23,09 % tankowcami, 9,46 % kontenerowcami i 9,32 % jest jednostkami do przewozu gazu. Prawdziwą zmianę będą niosły ze sobą nowoczesne konstrukcje. Zatem po okresie pandemii i początków wojny rosyjsko – ukraińskiej oraz kryzysu energetycznego rynek nowych budów znów coraz mocniej akcentuje kwestie ekologii. Oprócz tego po chwilowej mniejszej ilości nowych zamówień kontenerowców ostatnie tygodnie wskazują, iż ponownie wiele z tego typów jednostek zostało zakontraktowanych. Dla przypomnienia rekord dostaw kontenerowców przypada na lata 2023 – 2024 (2,34 mln TEU w 2023 i 2,83 mln TEU w 2024 r.).

W naszej kolejnej odsłonie analiz wybranych segmentów żeglugi przekazujemy najświeższe informacje z rynków inwestycji tonażowych. Jakie były zatem trendy ostatniego okresu? Co oznacza to w przyszłości i z czego to wynika? O tym w naszej cyklicznej analizie.

Rynek drobnicowców wielozadaniowych


W tygodniu 26 nie pojawiły się żadne transakcje w zakresie statków z tzw. drugiej ręki. Nie było też złomowań, ani nowych zamówień.

Tydzień 27 to brak transakcji w zakupach jednostek używanych, czy też nowych zamówieniach. Pojawiła się za to informacja o dwóch złomowniach jednostek o łącznym DWT 19,407. 
W tygodniu 28 nie odnotowano żadnych inwestycji w zakresie obrotu tonażem drobnicowców wielozadaniowych. 

Na rynku tego typu tonażu po pewnej poprawie w ilości zamówień ponownie w ostatnich tygodniach doszło do ograniczenia aktywności rynku. Wynika to z nadal istniejącej na rynku wymagającej dla przewoźników sytuacji frachtowej i czarterowej.

Rynek statków kontenerowych


W tygodniu 26 jedynie dwa kontenerowce zmieniły swoich właścicieli. Nie było w tym czasie żadnych złomowań. Bardzo pokaźny był za to portfel nowych zamówień. W stoczniach ulokowano bowiem aż 60 nowych zamówień o niebagatelnej nośności na poziomie 10,464,000 ton. Wartość tych zamówień osiągnęła 8 mld 400 mln USD!

W tygodniu 27 siedem używanych kontenerowców zmieniło swoich właścicieli. Transakcje opiewały na łączną kwotę 112,4 mln USD. Doszło też do jednego złomowania kontenerowca o nośności 60,3 tys. ton. Nie zanotowano żadnych nowych zamówień. 

W tygodniu 28 doszło do 5 transakcji używanymi kontenerowcami na kwotę 242,5 mln USD. Nie doszło do żadnego złomowania jednostki tego typu. Zamówiono za to dwa nowe kontenerowce 
o nośności 160 tys. ton. Zainwestowany w te budowy kapitał wyniesie 188 mln USD. 

Bardzo aktywne tygodnie w zakresie inwestycji w tonaż kontenerowy. Pomimo słabego rynku i ostatniego okresu, który nie sprzyjał nowym zamówień, te ponownie mocno wzrosły. Jest to jednak raczej jedynie punktowy wzrost, który rozłoży się na kolejne tygodnie i miesiące. Wynika to z faktu, że obecnie rynek kontenerowy posiada znaczną nadpodaż tonażu a obowiązujące na rynku przewozowym stawki nie są tak atrakcyjne jak miało to miejsce jeszcze kilkanaście miesięcy temu czy też kilka lat wstecz.

Rynek wycieczkowców


W tygodniach 26 - 28 nie odnotowano żadnych ruchów na rynku wycieczkowców. Kontynuuje się za to intensywnie zdawanie wcześniej zamówionych statków.

O jednym z takich odbiorów pisaliśmy w naszym tekście.

Radosław Marciniak



etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.