Pomimo tego, że ilość nowych zamówień statków wzrasta, to nadal są to ilości poniżej poziomów z 2022 roku. Większość z kontraktowanych do budowy nowych jednostek jest zamawianych na zasadach spekulacyjnych. Oznacza to, że armatorzy, czy też szerzej inwestorzy, obserwując rynek wierzą, że znajdą zatrudnienie na zamówione jednostki w późniejszym okresie. Jest to strategia dedykowana dużym i silnym podmiotom, która niesie ze sobą większe ryzyko, ale również pozwala na osiągnięcie znacznej przewagi konkurencyjnej w stosunku do innych podmiotów żeglugowych.
Szczegóły aktualnych trendów inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie. Podajemy nie tylko ostatnie dane rynkowe, ale również przedstawiamy ich krótko – i długoterminową analizę w kontekście aktualnej i przyszłej sytuacji gospodarczej.
Jak wskazuje Golden Destiny w tygodniu 31 doszło do sprzedaży 10 masowców o wartości 115,4 mln USD. Jednocześnie zezłomowano 2 tego typu statki o łącznej nośności 74,819 ton. Jednocześnie zamówiono dwie nowe jednostki o łącznym DWT na poziomie 165,2 ton o wartości 72 mln USD.
Jak podawało również Golden Destiny w tygodniach 32 – 34 doszło do łącznej sprzedaży 32 statków o łącznej wartości 547.950 tys. USD. W przeciągu tych trzech tygodni zezłomowano również 8 masowców o lącznym DWT na poziomie około 580 tys. Nowych zamówień było 15 (1.013 tys. DWT oraz wartość kontraktów na poziomie 412 mln USD.
W tygodniu 35 zostało sprzedanych 6 masowców z drugiej ręki na kwotę USD 58,1 mln USD. Doszło do dwóch złomowań jednostek o łącznej nośności 125.802 ton. W tym samym czasie zamówiono całkiem dużo, bo aż 10 nowych tankowców o łącznym DWT na poziomie 824 tys. i wartości około 235,5 mln USD.
Według analiz Golden Destiny w tygodniu 31 brakowało transakcji używanymi gazowcami. Nie było również żadnych złomowań. Pojawiło się za to aż 8 nowych zamówień tonażu o nośności 768 tys. ton oraz wartości kontraktów na poziomie 1 mld 261,7 mln USD. Z kolei w trakcie tygodni 32 – 34 doszło do zaledwie jednej transakcji używanym gazowcem, nie było żadnego złomowania. Pojawiły się za to 4 nowe zamówienia jednostek o DWT na poziomie 196 tys., co odpowiadało zainwestowanemu kapitałowi na poziomie 123 mln USD. Tydzień 35 to brak transakcji gazowcami z drugiej ręki. Zaledwie jedno złomowanie tego typu jednostki o wielkości DWT 1.740.
Tydzień 31 to 10 transakcji używanymi tankowcami (225,14 mln USD) oraz 1 złomowanie (2.738 ton). W tym samym tygodniu jak podaje Golden Destiny oraz inne źródła rynkowe doszło do zamówień 10 nowych gazowców 1.263.600 DWT (wartość 735,2 mln USD). Na rynku zbiornikowców w tygodniu 35 doszło do aż 20 transakcji kupna – sprzedaży używanych statków na kwotę ponad 1 mld 60 mln USD. Nie doszło do zezłomowania żadnej z jednostek. W tym samym czasie doszło do zamówienia jednego dużego nowego tankowca o nośności 319 tys. ton i zainwestowanym kapitale na poziomie 112,2 mln USD.
Radosław Marciniak
Fot. Depositphotos
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych