• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Strategie rozwoju na niepewnym rynku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 31-35/2023)

Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Strategie rozwoju na niepewnym rynku. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 31-35/2023)

Partnerzy portalu

Pomimo tego, że ilość nowych zamówień statków wzrasta, to nadal są to ilości poniżej poziomów z 2022 roku. Większość z kontraktowanych do budowy nowych jednostek jest zamawianych na zasadach spekulacyjnych. Oznacza to, że armatorzy, czy też szerzej inwestorzy, obserwując rynek wierzą, że znajdą zatrudnienie na zamówione jednostki w późniejszym okresie. Jest to strategia dedykowana dużym i silnym podmiotom, która niesie ze sobą  większe ryzyko, ale również pozwala na osiągnięcie znacznej przewagi konkurencyjnej w stosunku do innych podmiotów żeglugowych.

Szczegóły aktualnych trendów inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie. Podajemy nie tylko ostatnie dane rynkowe, ale również przedstawiamy ich krótko – i długoterminową analizę w kontekście aktualnej i przyszłej sytuacji gospodarczej.

Rynek masowców


Jak wskazuje Golden Destiny w tygodniu 31 doszło do sprzedaży 10 masowców o wartości 115,4 mln USD. Jednocześnie zezłomowano 2 tego typu statki o łącznej nośności 74,819 ton. Jednocześnie zamówiono dwie nowe jednostki o łącznym DWT na poziomie 165,2 ton o wartości 72 mln USD.

Jak podawało również Golden Destiny w tygodniach 32 – 34 doszło do łącznej sprzedaży 32 statków o łącznej wartości 547.950 tys. USD. W przeciągu tych trzech tygodni zezłomowano również 8 masowców o lącznym DWT na poziomie około 580 tys. Nowych zamówień było 15 (1.013 tys. DWT oraz  wartość kontraktów na poziomie 412 mln USD.

W tygodniu 35 zostało sprzedanych 6 masowców z drugiej ręki na kwotę USD 58,1 mln USD. Doszło do dwóch złomowań jednostek o łącznej nośności 125.802 ton. W tym samym czasie zamówiono całkiem dużo, bo aż 10 nowych tankowców o łącznym DWT na poziomie 824 tys. i wartości około 235,5 mln USD.

Gazowce LNG i LPG


Według analiz Golden Destiny w tygodniu 31 brakowało transakcji używanymi gazowcami. Nie było również żadnych złomowań.  Pojawiło się za to aż 8 nowych zamówień tonażu o nośności 768 tys. ton oraz wartości kontraktów na poziomie 1 mld 261,7 mln USD. Z kolei w trakcie tygodni 32 – 34 doszło do zaledwie jednej transakcji używanym gazowcem, nie było żadnego złomowania. Pojawiły się za to 4 nowe zamówienia jednostek o DWT na poziomie 196 tys., co odpowiadało zainwestowanemu kapitałowi na poziomie 123 mln USD. Tydzień 35 to brak transakcji gazowcami z drugiej ręki. Zaledwie jedno złomowanie tego typu jednostki o wielkości DWT 1.740.  

Rynek zbiornikowców do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych


Tydzień 31 to 10 transakcji używanymi tankowcami (225,14 mln USD) oraz 1 złomowanie (2.738 ton). W tym samym tygodniu jak podaje Golden Destiny oraz inne źródła rynkowe doszło do zamówień 10 nowych gazowców 1.263.600 DWT (wartość 735,2 mln USD). Na rynku zbiornikowców w tygodniu 35 doszło do aż 20 transakcji kupna – sprzedaży używanych statków na kwotę ponad 1 mld 60 mln USD. Nie doszło do zezłomowania żadnej z jednostek. W tym samym czasie doszło do zamówienia jednego dużego nowego tankowca o nośności 319 tys. ton i zainwestowanym kapitale na poziomie 112,2 mln USD.

Radosław Marciniak

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.