• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Czas dyskusji na temat stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2023)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Czas dyskusji na temat stawek. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2023)

Partnerzy portalu

Jak pokazują dane rynkowe wybranych segmentów żeglugi w ostatnich tygodniach parametry zaczęły się poprawiać. Czy jest to początek stałej tendencji, czy tylko chwilowe wzrosty wynikające wprost z sytuacji i warunków rynkowych? Okres kilku tygodni jest zbyt krótki do przeprowadzenia takiej analizy, jednakże zapatrywania analityków są umiarkowanie optymistyczne.

W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku, a także bazując na głębokiej analizie danych jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie.

Rynek drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców

Rynek nadal spadał i to bardziej niż spodziewali się tego analitycy rynku. Głównym powodem była presja innych segmentów żeglugi jak masowce czy statki ro-ro. To te typy jednostek wyciągały dodatkowo profity z przewozów ładunków ciężkich i ponadgabarytowych.

Znany indeks branżowy Multipurpose Time Charter Index, bazujący na ocenie koszyka jednostek wielozadaniowych, wskazywał, iż w lipcu poziom indeksu znajdował się na poziomie USD 8 686. Analitycy rynku wieszczą dalsze spadki, które w sierpniu powinny osiągnąć poziom (-) 1,9 %.

Źródło: Drewry

Walka o wzrosty parametrów rynku może być zatem ciężka. Bez znacznego impulsu ze strony rozwoju światowej gospodarki istotne wzrosty parametrów rynku mogą być bardzo skomplikowane i wymagać dłuższego czasu.

Rynek przewozów kontenerowych


Jak wskazywał Drewry World Container Index parametry rynku w ostatnich tygodniach zaczęły się nieco zwiększać. Poziom indeksu w połowie sierpnia wynosił około 1 832 USD.

Źródło: Drewry

Sytuacja zaczęła się poprawiać zapewne ze względu na sezonowość przewozów, a także dość znaczące reakcje podaży rynku tonażowego. Jednak czy jest to chwilowe odbicie, czy początek dłuższego trendu zwyżkowego, za szybko, żeby mówić. Niemniej jednak są pewne pozytywne sygnały. Odnotowany obrót kontenerowy w Chinach wzrósł w drugim kwartale tego roku o 6 %, porównując to do kwartału roku poprzedniego. Według danych rynkowych intensyfikują się przewozy pomiędzy rynkami wewnątrz azjatyckimi, np. pomiędzy Chinami a Indiami. Wzmacnia się również rola gospodarcza Wietnamu. Jednakże lepsze dane odnośnie obrotu kontenerowego w krajowych portach w ostatnim czasie odnotowały również USA. Ekonomiści wieszczą, że zamiast recesji gospodarka tego kraju dozna tzw. miękkiego lądowania, więc powinni na tym skorzystać i przewoźnicy kontenerowi. Podobne nastroje i odczucia panują w Unii Europejskiej. Stawki za przewóz kontenerów są jeszcze niskie, co jest również okazją dla eksporterów i kupujących.

Według wielu specjalistów rynku, obecny moment to też czas na negocjacje nowych stawek frachtowych z przewoźnikami przez załadowców i spedytorów. Rynek może wzrastać i nie będzie już argumentów za tym, aby ceny transportu były niższe. Na rynku przewiduje się bowiem, że już niedługo będą następowały dalsze wzrosty stawek.

fot. główna: Depositphotos



bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.