• <
gryfia_70lat

Grecja liderem na morzach i oceanach. Ponad 5,5 tys. statków o wartości około 180 mld USD wpiera grecką gospodarkę

31.07.2022 21:54
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Grecja liderem na morzach i oceanach. Ponad 5,5 tys. statków o wartości około 180 mld USD wpiera grecką gospodarkę

Partnerzy portalu

Grecja liderem na morzach i oceanach. Ponad 5,5 tys. statków o wartości około 180 mld USD wpiera grecką gospodarkę - GospodarkaMorska.pl
Fot. Pixabay

Grecja jest dziś krajem, którego armatorzy dysponują największą flotą na świecie. Z 5514 statkami kontrolują obecnie około 21% światowej floty pod względem nośności. Jej wartość można obecnie szacować na 180 mld dolarów amerykańskich. Grecka żegluga świetnie sobie radzi w okresie pandemii i w czasie wojny. I inwestuje w nowe energooszczędne statki.

- Potencjał transportowy floty należącej do armatorów z Grecji wzrósł o 45,8 % w porównaniu z 2014 r., podczas gdy nawet podczas pandemii COVID-19, tj. od 2019 r., zdolność przewozowa wzrosła o 7,4 % - podkreśla się w 35 Naftiliaki Greek Shipping Review. 

Komentując rozwój greckiej floty prezes Greckiego Stowarzyszenia Armatorów, Melina Travlos zauważyła:

- W tym kontekście kwestia świadomości ekologicznej i zielonego kursu żeglugi wiąże się z włączeniem w rozwiązanie problemu zmian klimatycznych. Żegluga, jako branża, w porę przyjęła i wdrożyła program ekologiczny i podjęła skuteczne działania, które stale są udoskonalane. Ponadto [żegluga – MG] nadal znajduje się w centrum zamieszania legislacyjnego zarówno na szczeblu międzynarodowym, jak i regionalnym, które mają na celu przyjęcie drastycznych środków na rzecz ochrony środowiska, które mają na celu [wprowadzić powszechną żeglugę – MG] wolną od emisji dwutlenku węgla.

Flota na rynku globalnym

Flota handlowa należąca do Grecji żyje z transportu na rzecz gestorów ładunków z całego świata.   Dlatego aż 98% pojemności greckich statków zarabia na przewozach międzynarodowych. 

Flota grecka to głównie małe i średnie firmy. Ale 76 armatorów dysponowało na początku maja br. 3316 statkami oceanicznymi o nośności prawie 350 mln t. Było to o około 100 statków więcej niż w tym samym czasie w 2021 r.  Grecy zwiększyli nośność swojej floty o 6,3 mln t. Obecnie 44 operatorów greckich flot dysponuje statkami o nośności powyżej 1 mln t.

W ostatnim czasie Grecy skupili się na rozwoju floty zbiornikowców.  Obecnie armatorzy Hellady posiadają 1222 tankowców. Jest ich jest obecnie o około 150 więcej niż w tym samym czasie w 2021 r. W rękach armatorów greckich znajdują się  452 kontenerowce, 143 zbiornikowce LNG oraz 113 zbiornikowców LPG. W ciągu roku operatorzy  zbiornikowców LNG powiększyli flotę o 20 jednostek. 

Angelicoussis na topie 

Na czołowym miejscu greckich żeglugowców znajduje się Grupa Angelicoussis, która zarządza grupą firm Maran. To firma z tradycjami  utworzona w 1947 r. przez nieżyjącego już Antonisa I. Angelicoussisa, którą  rozbudował John A. Angelicoussis. Od 2021 r.  zarządzana jest przez jego córkę Marię Angelicoussis. Antonisa I. Angelicoussis zaczynał z jednym masowcem 356 GRT. 

John A. Angelicoussis stworzył strategię rozwoju firmy w oparciu o megazbiornikowce ropy, a następnie wszedł na kurs rozwoju transportu LNG. Z flotą 141 statków Grupa Angelicoussis dysponuje łączną nośnością  26,4 mln dwt. Statki corocznie przewożą około 103 mln t towarów i notują ponad 2500 zawinięć do portów całego świata. Grupa zajmuje pierwsze miejsce wśród greckich armatorów od 2003 r.  Wtedy Angelicoussis zarządzał flotą 46 statków o nośności 7,4 mln t. 

Navios z rekordowymi zyskami

Drugim liczącym się armatorem greckim jest Navios Maritime Holdings Inc. Flotą 164 statków o łącznej nośności ponad 16,8 mln t zarządza Angelika Frangou.  Operator ma 83 masowce, 44 zbiornikowce oraz 37 kontenerowców.  Navios w 2021 r. osiągnął przychód netto w wysokości 116,7 mln USD, przy wzroście sprzedaży o 40,6% do wysokości 585.8 mln USD. Cztery  firmy Navios Maritime Holdings Inc. notowane są na giełdzie w USA (NYSE: NM). 

- Jestem zadowolona z naszych doskonałych wyników za czwarty kwartał i cały rok 2021. W czwartym kwartale 2021 r. Navios Holdings odnotował przychody w wysokości 156,8 mln USD, skorygowany zysk EBITDA w wysokości 101,9 mln USD i Skorygowany dochód netto w wysokości 45,8 mln USD - informowała akcjonariuszy w corocznym komunikacie Angelika Frangou, prezes i CEO Navios Maritime Holdings Inc. 

- Za cały rok Navios Holdings odnotował przychody w wysokości 585,8 mln USD.  Skorygowany zysk EBITDA uzyskaliśmy w wysokości 353,2 mln USD, a skorygowany dochód netto osiągnął 130,7 mln USD – podkreśla prezeska i CEO Navios. Poza notowaniami jest flota 230 statków znajdująca się w zarządzie Navios South American Logistic.

Zbiornikowce i masowce zarabiają miliony USD

TMS Tankers oraz TMC Cardiff Gas Ltd. zajmują trzecie miejsce na liście wiodących flot Grecji. Operator posiada 124 statki o nośności około 16,5 mln t. Grupą zarządza jej właściciel George'a Economou. Natomiast TMC Cardiff Gas, który dysponuje 16 zbiornikowcami LNG zarządza George Kourelis. Można prognozować, że tylko na eksploatacji samych gazowców Grupa osiągnęła przychód  netto około 55 mln USD. 

W następnej kolejności silną pozycję na rynku zajmuje  Star Bulk z flotą 128 statków o łącznej nośności 14,1 mln t. Operator postawił na dywersyfikację przewozów masowych i  w tym celu operuje flotą: 17 statków Newcastlemax, 22 typu Capesize, 2 Mini Capesize, 7 Post Panamax, 41 Kamsarmax, 2 Panamax, 20 Ultramax i 17 Supramax. 

Star Bulk Carriers Corp. Notowana jest na giełdzie (Nasdaq: SBLK), a jej akcje w końcu lipca wyceniane były na ponad 26 USD, choć w maju br. osiągały nawet ponad 33 USD za akcję. Przychody netto z działalności operacyjnej w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosły 229,2 mln USD w porównaniu z 79,2 mln USD w pierwszym kwartale 2021 r. 

Skorygowane EBITDA, które nie obejmuje niektórych pozycji niepieniężnych, wyniosło 225,9 mln USD za pierwszy kwartał 2022 r. w porównaniu do 84,7 mln USD za pierwszy kwartał 2021 r. – informowało akcjonariuszy kierownictwo Star Bulk Carriers Corp. Kierowane przez Petrosa Pappasa Star Bulk Carriers Corp. Działa pod banderą Wysp Marshalla od 13 grudnia 2006 i funkcjonuje na rynku globalnym poprzez biura w Atenach, Oslo, Nowym Jorku, Limassol i Singapurze. 

Grecja – prawie 60% floty UE

Flota należąca do Grecji to 59 % floty kontrolowanej przez kraje Unii Europejskiej. Jedna trzecia floty kontrolowanej przez Greków pływa pod banderą państwa członkowskich UE. Pozostała część pod wygodnymi banderami. 

Flota armatorów greckich należy do jednej z najmłodszych.  Są oni bowiem aktywni nie tylko na rynku wtórnym ale inwestują w jednostki nowe i energooszczędne. W efekcie  średni wiek floty greckiej (9,99 lat) jest niższy niż średnia światowa (10,28 lat). 

W połowie tego roku szacowano, że grecki portfel na budowę nowych statków wynosi 173 statki (104 statki w 2021 r.) o łącznej nośności 17,3 mln t. 

W światowej puli kontraktów na nowe statki, jedna trzecia tankowców i prawie jeden na sześć zbiornikowców LNG budowanych obecnie na świecie zostanie dostarczonych do greckich armatorów. 

Ekologia na greckiej fali

Warte odnotowania jest to, że  ponad jedna czwarta (27,6%) tonażu posiadanego przez Grecję (w przeliczeniu na dwt) mieści się w zakresie światowego standardu Energy Efficiency Design Index (EEDI), będącego miernikiem technicznym wprowadzonym przez IMO (International Maritime Organization), która określa efektywność energetyczną statków.

Greccy armatorzy stale inwestują w większe statki, które również wykazują większą wydajność i zapewniają wymierne korzyści dla ochrony środowiska, co wynika z efektu skali i przeliczenia zużycia paliwa na jednostkę ładunku i pokonanej trasy.

- Od 2014 r. wzrost nośności floty należącej do Grecji był znacznie wyższy niż wzrost liczby statków. Podczas gdy w 2014 r. średnia nośność greckiego statku wynosiła 71 308 dwt, dziś ten wskaźnik dla  greckich statków szacowany jest na 86 247 dwt. To prawie dwukrotnie więcej niż w przypadku floty światowej (45 020 dwt) – podkreśla się w 35. raporcie Naftiliaki Greek Shipping Review. 

- Faktem jest, że żegluga drastycznie minimalizuje zanieczyszczenia, a jednocześnie stale inwestuje w nowe, nowoczesne technologie, zaawansowane i certyfikowane pod względem środowiskowym, z flotą należącą do Grecji, która jest liderem w dziedzinie nowych przyjaznych dla środowiska statków – pokreśliła Melina Travlos.

Flota wysokiej wartości

Grecja, która w 2019 r. zajmowała pierwszą, a w 2020 r.  drugą pozycję, w końcu ubr. zajęła  trzecie miejsce w rankingu. I to mimo tego, że łączna wartość greckiej floty wzrosła z 93,2 mld USD na początku ubr. do 145,9 mld USD w listopadzie 2021. 

Grecja przebija wszystkie morskie kraje pod względem wartości zbiornikowców (ponad 41,55 mld USD). Tu zdecydował również  wzrost stawek spot, które podniosły wartości całej floty. Po napaści Rosji na Ukrainę oraz w wyniku zwiększonego popytu na tego typy jednostki, ceny kontraktowe nowych budów oraz wartość zbiornikowców na rynku wtórnym wzrosły o 20-30%. Głównie dotyczy to jednostek VLCC, Suezmax i Aframax.

Grecka flota masowców niemal podwoiła swoją wartość z 28 mld USD do 52,76 mld USD. W lipcu br. można już szacować jej wartość na około 60 do 65 mld USD.  Tu również zadecydowały rosnące frachty i popyt na jednostki do przewozu zbóż i węgla po wybuchu wojny w Ukrainie.  

Grecy świetnie wyczuli trendy rynkowe i zainwestowali we flotę zbiornikowców  LNG. Przy obecnych rosnących kursach spot, wartość ich floty wzrosła w 2021 r. o 2 mld USD od początku roku do ponad 19,1 mld USD w listopadzie 2021 r. Dziś, po przyjęciu nowych jednostek i wysokich cenach czarterów i frachtów wartość greckiej floty zbiornikowców LNG przekroczyła już 24 mld USD. 

Biorąc pod uwagę skokowy wzrost czarterów i frachtów zbiornikowców ropy i LNG produktowców i masowców oraz wprowadzanie do serwisów nowych jednostek, można szacować, że w lipcu br. jej wartość zbliżyła się już do 180 mld USD. 

Grecki klaster żeglugowy nie osłabł nawet w czasach zawirowań gospodarczych nowożytnej Hellady i od kilkudziesięciu lat silnie wspiera budżet Grecji. I jak widać z przedstawionych statystyk, zarówno  w czasach pandemii i wojny świetnie znajduje się na globalnym rynku biznesu morskiego. 

Partnerzy portalu

aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.