Federalna Komisja Morska Stanów Zjednoczonych (FMC) ogłosiła w ostatni piątek lipca, że utworzy nowe biuro, które zajmie się egzekwowaniem i przestrzeganiem przepisów przez przewoźników oceanicznych, którzy nadużywali swojej pozycji do pobierania nadzwyczajnych opłat od amerykańskich klientów. Chodzi o takie działania, które wzmocnią pozycję administracji amerykańskiej na polu pilnowania morskich i zamorskich biznesów Amerykanów.
Już ponad rok temu transportowcy i spedytorzy amerykańscy narzekali na praktyki monopolistyczne wielu operatorów żeglugowych, co spowodowało zatory w portach i w lądowych łańcuchach dostaw, a nawet zagroziło eksportowi amerykańskich towarów.
Nieuzasadnione frachty i opłaty
– Historycznie wysokie stawki frachtowe, jakich doświadczyli ostatnio amerykańscy eksporterzy i importerzy, były druzgocące dla wielu, ale chcę podkreślić, że Komisja FMC wykonała swoje zadanie podczas pandemii Covid-19, aby chronić działanie w warunkach konkurencji. Nasze rynki są konkurencyjne, a wysokie stawki frachtu morskiego zostały zdeterminowane bezprecedensowym popytem konsumentów, głównie w Stanach Zjednoczonych. Wzrost popytu na przewozy przekroczył podaż pojemności statków. Przeciążenie dodatkowo ograniczało dostępną przepustowość – stwierdziła komisarz Rebecca F. Dye informując o wynikach dochodzenia w czasie prezentacji „Final Report for Fact Finding No. 29”.
Dochodzenia prowadzone przez amerykańskie organizacje transportowe i spedytorów dowiodły, że niektórzy celowo omijali niektóre porty amerykańskie i nie odbierali pustych kontenerów. Federalna Komisja Morska Stanów Zjednoczonych wskazała na nieprawidłowe traktowanie Amerykanów i podjęła nawet specjalne działania, które miały zabezpieczyć interesy firm amerykańskich.
W czerwcu br. prezydent Joe Biden podpisał ustawę o reformie żeglugi oceanicznej – Ocean Shipping Reform Act, która m.in. wzmacnia uprawnienia śledcze FMC, umożliwiając mu wszczynanie badań praktyk biznesowych przewoźników oceanicznych i stosowanie środków egzekucyjnych. Administracja Bidena powiedziała, że przepisy mają na celu poprawę nadzoru nad żeglugą oceaniczną, co pomoże ograniczyć inflację i złagodzić zaległości eksportowe.
Ustawa została uchwalona przez Izbę Reprezentantów USA prawie jednomyślnie. 369 członków Izby Reprezentantów z obu partii głosowało za przyjęciem nowych regulacji. Biden zapowiedział, że „obiecał rozprawić się z przewoźnikami oceanicznymi, których podwyżki cen zaszkodziły amerykańskim rodzinom”.
Detektywi skontrolują armatorów
Agencja, która jest odpowiedzialna za regulację międzynarodowego transportu oceanicznego w USA, powiedziała, że konsoliduje swoje funkcje dochodzeniowe i prokuratorskie w nowo utworzone Biuro ds. Egzekwowania, Dochodzeń i Zgodności (BEIC) ze skutkiem natychmiastowym.
– Reorganizacja zwiększa zdolność FMC do ścisłej kontroli postępowania firm przewoźników oceanicznych i operatorów terminali morskich w celu zapewnienia zgodności z prawem i uczciwości dla amerykańskich importerów i eksporterów – powiedział Daniel B. Maffei, Prezes FMC.
– Rygorystyczne egzekwowanie ustawy o żegludze jest absolutnie kluczem do skuteczności Federalnej Komisji Morskiej. Ta reorganizacja ma poparcie wszystkich pięciu komisarzy [rządu Stanów Zjednoczonych – MG] i tworzy strukturę lepiej dopasowaną do wypełnienia mandatu, jaki prezydent i Kongres udzielili tej agencji, aby nadać priorytet egzekwowaniu amerykańskiego prawa – podkreślił Maffei.
BEIC (Bureau of Enforcement, Investigations, and Compliance) jest tworzone po wewnętrznym badaniu działań agencji w zakresie egzekwowania i zgodności, które wykazały, że restrukturyzacja i połączenie programów egzekwowania i zgodności zaowocuje bardziej wydajną, skoordynowaną i elastyczną aktywnością administracji morskiej od wszczęcia do zakończenia dochodzenia.
Nowo utworzone biuro będzie kierowane przez prawnika z Senior Executive Service z doświadczeniem regulacyjnym, prokuratorskim i śledczym. Dyrektor Zarządzający Komisji, Lucille M. Marvin, będzie również pełnić funkcję p.o. dyrektora do czasu zatrudnienia stałego dyrektora.
Urząd śledczy w biurze
Biuro będzie podzielone na trzy sekcje: Urząd Wykonawczy, Urząd Śledczy i Urząd Zgodności. Każde z tych biur będzie prowadzone przez dyrektora biura. Dyrektor BEIC będzie nadzorował i zarządzał działalnością trzech biur i będzie wspierany przez zastępcę dyrektora, który będzie pomagał w zarządzaniu programem. Dyrektor BEIC będzie podlegał dyrektorowi zarządzającemu.
W ramach reorganizacji Komisja przekształca stanowiska Reprezentantów Obszaru w inspektorów dochodzeniowych (detektywów), którzy będą działać w Biurze Śledczym. Ponadto Komisja zwiększy liczbę urzędników dochodzeniowych.
Śledczy będą teraz koncentrować się wyłącznie na działaniach w zakresie egzekwowania prawa, a funkcja pomocy publicznej, którą wcześniej pełnił przedstawiciel obszaru będzie wykonywana przez Biuro ds. Konsumentów i Służb Rozstrzygania Sporów Komisji w ramach pomocy publicznej.
– Rzadko Kongres daje agencji konkretną listę zadań do wykonania, ale tutaj dostarczył nam pakiet wyraźnych zadań z harmonogramami, które mają pomóc w rozwiązaniu niektórych krajowych wyzwań związanych z łańcuchem dostaw – wyjaśnił Maffei.
– Są to ważne inicjatywy, które zmienią sytuację ludzi, którzy są uzależnieni od przepływu ładunków oceanicznych. Naszym zadaniem jest jego wdrożenie i jesteśmy w tym na dobrej drodze – podkreślił prezes FMC.
Regulacjami w nierzetelnych armatorów
Oprócz nowego biura, FMC podkreśliło, że już rozpoczęto tworzyć nowe regulacje i będzie to trwało do grudnia br. W tym roku planowane jest więc zakończenie tworzenia przepisów dotyczących nieuzasadnionej odmowy zawierania transakcji lub negocjacji w sprawie wykorzystania przestrzeni ładunkowej statku.
Już określono tymczasowy proces składania skarg dotyczących opłat wymuszanych przez armatorów lub operatorów terminali. Powiadomiono również firm działające w biznesie morskim o natychmiastowym wdrożeniu regulacji zawartych w OSRA (Ocean Shipping Reform Act of 2022). Wdrożono już tryb zawiadomienia w przypadku stwierdzenia praktyk naliczania dodatkowych kosztów wynikających z zatrzymań i przestojów ładunków i kontenerów. Zapowiedziano również, że FMC kontynuuje prace nad wdrożeniem innych przepisów prawa.
Reforma prawa zapewnia FMC możliwość reagowania na sytuację w handlu morskim i zmian relacji handlowych na arenie międzynarodowej. – Działania i elementy zawarte w ustawie dają nowy impuls do nowych wezwań i dodatkowego nadzoru i reformy przepisów dla branży – podkreśla FMC.
Tydzień temu grupa firm reprezentująca europejskich spedytorów i operatorów portów i terminali wezwała w tym tygodniu Komisję Europejską do usprawnienia przepisów dotyczących konkurencji w transporcie morsko-lądowym. Znając tempo dokonywania zmian regulacyjnych w UE będzie to zapewne trwało wolniej niż w Stanach Zjednoczonych.
Cyfryzacja i BIM kluczem do efektywności i rozwoju Portu Gdynia
Branża morska rozświetlona na niebiesko z okazji Światowego Dnia Morza
W Rosji zalega 150 tys. pustych kontenerów
Dziś jest obchodzony Światowy Dzień Morza
Komisja Europejska w przyszłym tygodniu przedstawi informacje w sprawie ukraińskiej propozycji dotyczącej zboża
Niemcy: pieniądze za gaz LNG nadal płyną do Rosji z krajów unijnych