• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)

Partnerzy portalu

Ostatnie tygodnie to dalsze reperkusje światowego chaosu i panujących na szlakach żeglugowych niebezpieczeństw. Ma to swój oddźwięk również w kosztach, jakie musi ponosić żegluga. Chodzi tutaj przede wszystkim o wzrost kosztów eksploatacji statków między innymi na skutek potrzeby zachowania ich większego bezpieczeństwa. Oprócz dłuższych tras, stosowanej zwiększonej ochrony i środków bezpieczeństwa na rynku obserwuje się wysokie stawki ubezpieczeniowe np. od tzw. ryzyk wojny (ang. war risks). Po okresie nienaturalnego wzrostu frachtów i stawek czarterowych te znów spadają, co w zestawieniu z wyższymi kosztami nie stawia armatorów w komfortowej sytuacji.

W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku frachtowego i czarterowego segmentów kontenerowego oraz jednostek wielozadaniowych. Bazując na głębokiej analizie danych oceniamy również jego możliwe dalsze perspektywy w krótszym, ale i dłuższym okresie. 

Rynek drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców 


Nadal lekkie wzrosty parametrów rynków frachtowych i czarterowych notowano w segmencie drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców. Trend wzrostowy ma być obecny w kolejnych okresach. Według specjalistów rynku zaangażowanych w tworzenie jednego z jego indykatorów, tj. Toepfer’ Multipurpose Index prognozy na kolejne sześć miesięcy zakładają wzrosty stawek czarterowych o 4.06 %, a w perspektywie roku o 6.97 %. Z kolei indeks Drewry Multipurpose Index po lekkich wzrostach wypłaszcza się.


Źródło: Drewry

Kolejne tygodnie przyniosą odpowiedź, w którym kierunku będzie zmierzał rynek w aktualnie dynamicznym środowisku, w jakim znajduje się międzynarodowa żegluga handlowa.

Rynek przewozów kontenerowych


Ostatnie tygodnie to spadki Wrold Container Index. Po chwilowym wzroście spowodowanym utrudnieniami w międzynarodowym transporcie morskim, ponownie doszło do kontynuacji spadków stawek frachtowych dla przewozów kontenerowych. Niemniej jednak średnio rzecz ujmując stawki frachtowe są nadal o 52 % wyższe niż miało to miejsce w grudniu 2023 roku. Jak podaje BIMCO jednocześnie względem grudnia 2023 roku wzrosły stawki czarterowe statków kontenerowych o 41 %. Zapowiada się, że stawki te zostaną na dłużej wyższe a to ze względu na ograniczoną na rynku podaż tonażu. Jednocześnie przewoźnicy deklarują w tym momencie pozyskiwanie dodatkowego tonażu poprzez właśnie czartery, a nie zamawianie nowych własnych jednostek, zdając sobie sprawę, że obecna sytuacja rynkowa może być jedynie czasowa. 


Źródło: Drewry

Jak podają analitycy BIMCO w kolejnych miesiącach wzrost ilości ładunków przeznaczonych do transportu  będzie dużo mniejszy niż wzrost floty kontenerowców. Na dodatek wzrosty ilości przewożonych kontenerów nie są skorelowane z dynamiką rozwoju gospodarczego. Sytuację równoważącą popyt i podaż powoduje jedynie sytuacja na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej, gdzie znaczna część statków wykonuje dłuższe podróże okrężne, ograniczając tym samym podaż tonażu na rynku.

Radosław Marciniak

Fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.