• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)

Partnerzy portalu

Kolejne tygodnie 2024 roku to intensyfikacja inwestycji tonażowych w segmentach: masowym i zbiornikowcowym. Jak podawały źródła shipbrokerskie i analityczne, w tym Golden Destiny sporo było transakcji kupna – sprzedaży używanych jednostek. Bardzo dużo odnotowywano też nowych zamówień, natomiast złomowań było nadal mało.

Szczegóły aktualnych trendów inwestycji tonażowych w wybranych segmentach żeglugi w ostatnich tygodniach prezentujemy w naszym cyklicznym raporcie. Podajemy nie tylko ostatnie dane rynkowe, ale również przedstawiamy ich krótko – i długoterminową analizę w kontekście aktualnej i przyszłej sytuacji gospodarczej i społecznej.

Rynek masowców


W tygodniu 6 doszło do dwudziestu ośmiu zmian właścicieli używanych masowców, co odpowiadało transakcjom o łącznej wartości 552.6 mln USD. W tym samym tygodniu doszło do 3 złomowań tonażu masowcowego o łącznym DWT 318.259. Jednocześnie doszło do czterech nowych zamówień tonażu o DWT 364 tys. oraz wartości 72 mln USD. Tydzień 7 to bardzo duża ilość transakcji kupna – sprzedaży masowców. Właścicieli zmieniło aż dwadzieścia pięć statków o wartości około 601 mln USD. W tym samym tygodniu doszło do trzech złomowań jednostek o nośności 257.339 ton. Doszło do zamówienia dwóch nowych masowców o całkowitym DWT na poziomie 128 tys. i wartości 78 mln USD. W tygodniu 8 doszło do dwudziestu transakcji na rynku jednostek używanych. Oznaczało to sprzedaże na poziomie 374.1 mln USD. Obyło się bez złomowań. Równocześnie doszło do ośmiu nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 673.910. Tydzień 9 to dwadzieścia trzy transakcje używanym tonażem. Zainwestowany kapitał to 503.150 mln USD. Zezłomowano cztery jednostki o łącznym DWT na poziomie 315.283. Zamówiono osiem jednostek o DWT na poziomie 673.910. 

W tygodniu 10 doszło do aż dwudziestu jeden transakcji kupna – sprzedaży używanych masowców, co odpowiadało łącznej kwocie umów na poziomie około 428.4 mln USD. W międzyczasie doszło do dwóch złomowań tego typu statków o całkowitej nośnośności 80.630 ton. W tym samym tygodniu doszło do aż dwudziestu trzech nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 3.647 tys. oraz zainwestowanym kapitale 1 mld 399 mln USD. 

Gazowce LNG i LPG


W tygodniu 6 nie odnotowano żadnych transakcji związanych z obrotem używanym tonażem, a także złomowaniami. Doszło za to do czterech nowych zamówień gazowców o łącznym DWT 198 tys. i wartości 539.8 mln USD. Tydzień 7 to jedna transakcja używanym gazowcem o wartości 20 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań, jednakże doszło do aż piętnastu nowych zamówień gazowców o łącznym DWT na poziomie 1.440 tys. oraz niebagatelnej wartości 3 mld 450 mln USD. W tygodniu 8 nie było żadnych transakcji jednostkami używanymi. Pojawiło się za to jedno złomowanie gazowca o DWT 3.821. Na rynku pojawiła się informacja o czternastu nowych zamówieniach jednostek gazowych o łącznym DWT na poziomie 1.272 tys., co odpowiadało zainwestowanemu kapitałowi na poziomie ponad 3 miliardów USD! Tydzień 9 to brak transakcji używanymi gazowcami, a także brak złomowań. Doszło natomiast do aż czternastu nowych zamówień, co odpowiadało łącznemu DWT na poziomie 1.272 tys. oraz wartości ponad 3 miliardów USD. W tygodniu 10 zanotowano, iż pięć używanych gazowców zmieniło swoich właścicieli, co odpowiadało zainwestowanej kwocie na poziomie 263 mln USD. Nie zezłomowano żadnej jednostki tego typu. Zamówiono za to jeden mały gazowiec o DWT na poziomie 9 tys. 

Rynek zbiornikowców do przewozu ropy naftowej i produktów ropopochodnych


Tydzień 6 to całkiem sporo, bo aż trzynaście transakcji skutkujących zmianą własności tankowców. Wartość umów opiewała na 456.490 tys. USD. W tym samym tygodniu doszło do jednego złomowania statku o DWT 310.309. Jednocześnie w tym samym tygodniu doszło do dwudziestu jeden zamówień tankowców o łącznym DWT na poziomie 1.112.500 i wartości 258.5 mln USD. W tygodniu 7 odnotowano bardzo dużo aktywności w zakresie obrotu używanymi tankowcami. Transakcji było aż dwadzieścia jeden, co wiązało się z łączną kwotą wielkości 732.350 mln USD. W tym samym okresie doszło do jednego złomowania tankowca o wielkości 106.474 DWT. Doszło również do siedemnastu nowych zamówień (DWT 2.525 tys., 1 mld USD). Tydzień 8 to informacja o jedenastu nowych zamówieniach tankowców o wartości 284.9 mln USD. Nie odnotowano żadnych złomowań. Pojawiła się za to informacja o złożonych sześciu nowych zamówieniach (714 tys. DWT oraz 363 mln USD zainwestowanego kapitału). W tygodniu 9 zanotowano jedynie dwie transakcje używanymi tankowcami. Nie było żadnych złomowań. Doszło za to do sześciu nowych zamówień o łącznej nośności 714 tys. ton i wartości 363 mln USD. Tydzień 10 na rynku zbiornikowców to 7 transakcji używanych statków o łącznej wartości 230.6 mln USD. Zezłomowano 2 małe tankowce o DWT 13.142. Zamówiono również 22 nowe jednostki o łącznym DWT 3.010 tys. i wartości 841.6 mln USD. 

Radosław Marciniak

fot. Depositphotos

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.